Biltemabatteri
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Biltemabatteri
Tjohejsan.
Nu när man då ska införskaffa ett nytt batteri så tänkte jag köra med biltemas batterier eftersom de trots märket har fått goda betyg.
Är det någon som har ett inknökat i en 99a som kan tala om vilket av batterihelvetena man ska ha ? Känns enklare än att mäta dimensioner osv.
Tjoflöjt sålänge
Nu när man då ska införskaffa ett nytt batteri så tänkte jag köra med biltemas batterier eftersom de trots märket har fått goda betyg.
Är det någon som har ett inknökat i en 99a som kan tala om vilket av batterihelvetena man ska ha ? Känns enklare än att mäta dimensioner osv.
Tjoflöjt sålänge
Senast redigerad av Conseal den mån maj 21, 2007 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Tackar,
Innebär det att biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:-
borde vara motsvarigheten. Det är ett gelbatteri som kan monteras i 90graders vinkel.
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
Innebär det att biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:-
borde vara motsvarigheten. Det är ett gelbatteri som kan monteras i 90graders vinkel.
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Då kan du ju inte ooouuuila!Conseal skrev:Tackar,
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Kan jag ju inte iallfallAlming skrev:Då kan du ju inte ooouuuila!
Kanoners .. då blire ett sådant .. kanske den startar lite smidigareJOS skrev:Jag har nästan nyligen slängt i ett biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:- . Detta fungerar ypperligt och du sparar nästan 500kr på det jämfört med att köpa ett från t ex. Duells!
man tackar och bockar
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Den bestämde sig för att dö i morse igen .. men startar gör den .. himla ställande av klockan bara .. måste fan ta mig till tema snart. Ska bara så fort jag är ledig .. och sedan kom solen .. bävar för när jag ska byta framdäck .. blir ju utan hoj säkert en hel dag.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Sent ska syndaren vakna .. inhandlade idag det omtalade biltemabatteriet och installerade .. det gamla batteriet var bra slitet trots att det uppmätte hyffsade värden.
Pluspolen var DUKTIGT oxiderad .. nu startar den finfint (än så länge) och jag hoppas att det håller i sig.
Pluspolen var DUKTIGT oxiderad .. nu startar den finfint (än så länge) och jag hoppas att det håller i sig.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- SmiledDiamond
- Donator 2011
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 07:06
- Ort: Tyresö
Mitt tips betr batterier är att du tar med dig en voltmeter och kollar att det är >12,3V =50% i batteriet du tänker köpa. Det kan bli svårt att få det 100% annars. Jag köpte ett i våras hos Biltema (utan att mäta först) och det mättes senare upp till ca 9V. Varje 10-dels V i ett batteri är väsentligt betr dess kondition och fortsatta livslängd.För övrigt har jag inget emot deras batterier.Tvärtom.Conseal skrev:Tackar,
Innebär det att biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:-
borde vara motsvarigheten. Det är ett gelbatteri som kan monteras i 90graders vinkel.
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
Röd,snabb -06:a
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Om man vill veta mer om olika batterityper kan man gå in på http://www.ctek.com och läsa i deras batteriskola.
Men kanske inte blir sådär jättemycke klokare av det men det ger iaf vissa indikationer vad som är vad och vad som är skillnaden.
Men kanske inte blir sådär jättemycke klokare av det men det ger iaf vissa indikationer vad som är vad och vad som är skillnaden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Glöm inte kolla datumet när Biltemarna fyllde på batteriet med syra. Det ska vara förhållandevis nyligen, iaf inte mer än än nån månad eller två. Ladda det också fullt innan installation.
Har en Ctek Safir90 (motsv CS3300 edyl) och den är helt suverän. Rekommenderas!
Har en Ctek Safir90 (motsv CS3300 edyl) och den är helt suverän. Rekommenderas!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!