Biltemabatteri

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Glöm inte kolla datumet när Biltemarna fyllde på batteriet med syra. Det ska vara förhållandevis nyligen, iaf inte mer än än nån månad eller två. Ladda det också fullt innan installation.
Om vi talar vanliga öppna blysyra batterier så ska dom fyllas på plats medan man står och väntar, något annat ska man inte acceptera.

Vad det gäller SMF- och Gel-batterier så är väl dom fyllda på fabrik, men dom ska ju inte ha stått hur länge som helst. Men det kanske var det du menade.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om vi talar vanliga öppna blysyra batterier så ska dom fyllas på plats medan man står och väntar, något annat ska man inte acceptera.
Några månader är ok. Har iaf funkat för mig, med både bil- och mc-batterier. På stora varuhus som Biltema kand et vara svårt att kräva sånt, de kommer bara att hänvisa till de batterier som redan finns där.
Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller SMF- och Gel-batterier så är väl dom fyllda på fabrik, men dom ska ju inte ha stått hur länge som helst. Men det kanske var det du menade.
Japp. Vet dock inte så mycket om dessa dock. Har du koll på hur länge de kan stå på hyllan utan att nåt händer?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om vi talar vanliga öppna blysyra batterier så ska dom fyllas på plats medan man står och väntar, något annat ska man inte acceptera.
Några månader är ok. Har iaf funkat för mig, med både bil- och mc-batterier. På stora varuhus som Biltema kand et vara svårt att kräva sånt, de kommer bara att hänvisa till de batterier som redan finns där.
Senast jag köpte batteri till hojen på Biltema så fanns det bara ofyllda batterier i hyllan. Sen fick jag gå till informationsdisken efter att man betalt och utanför kassan för att få det fyllt.

Nästa gång jag behöver köpa batteri så blir det ett SMF eller Gel som numera finns som passar i min hoj. Men vem vet, det kanske blir en VFR1000 innan det nuvarande batteriet behöver bytas :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nästa gång jag behöver köpa batteri så blir det ett SMF eller Gel som numera finns som passar i min hoj.
Det är så himla skönt med gelbatterier när man ska krångla in det i en trång hoj! Man kan vrida och vända på det som man vill utan att riskera syraspill. Skaffade ett sånt till R100RT jag sålde av i våras. Det var visserligen gravt underdimensionerat map styrka, men det var den enda som passade i format. På R100RT måsta man vrida batteriet ca 45g och liksom vickla in det mellan ramstagen. Trångt och tajt är det. Har inte försökt på viffern än dock.
Tyrannosaurus skrev: Men vem vet, det kanske blir en VFR1000 innan det nuvarande batteriet behöver bytas :)
Hoppas det dröjer ett tag till innan det händer. Har en känsla av att vill ha-tarmen kommer att vrängas ut och in på mig. Med tanke på vad en ny vfr800 går på, vill jag inte ens tänka på vad en ny vfr1000 kommer att gå på. :cry: Kommer ju att dröja ett tag innan beggade finns på marknaden till ett överkomligt pris. Men jag spårar ur. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hoppas det dröjer ett tag till innan det händer. Har en känsla av att vill ha-tarmen kommer att vrängas ut och in på mig. Med tanke på vad en ny vfr800 går på, vill jag inte ens tänka på vad en ny vfr1000 kommer att gå på. :cry: Kommer ju att dröja ett tag innan beggade finns på marknaden till ett överkomligt pris. Men jag spårar ur. Sorry.
Då spårar jag ur lite till :wink:
Jag tror inte VFR1000 blir så fasligt dyr, den ska ju ersätta både CBR1100 och VFR800 och om Honda vill att den ska bli en storsäljare så kan dom inte ta ut rövarpris för den.

Däremot är frågan vad den kommer kosta att försäkra. En VFR800 2008 kostar nästan 10,000/år i Stockholm med Hondaförsäkringen. Med tanke på att Sabren kostar 1600/år så blir det isf lite mer :evil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar