Original eller HIFLO luftfilter?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Original eller HIFLO luftfilter?

#1 Inlägg av moshh »

Enligt servicekvittona från förra ägaren på hojen har luftfiltret på hojen inte bytts sedan 2002.
Jag har skruvat isär luftburken och filtret ser ändå rätt fräscht ut så jag vet inte om det stämmer helt.
Dock kliar det i fingrarna och jag funderar på att köpa nytt filter. Jag vet inte om jag ska köpa ett original
eller ett HIFLO filter. HIFLO versionen kostar endast 60kr mer. Är ett sådant bättre än original?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#2 Inlägg av Seth »

kör med hiflo. inte känt nåt avsevärt. så i detta fallet så kan plånboken få styra. iaf för mig.
"Bättre än HD"

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#3 Inlägg av Sudden »

Köpte ersättningsfilter (K&N eller något annat välrenommerat märke) till min -92:a för en massa år sedan, i samband med dynojet-konvertering. Tvättbart med (har jag för mig) vanlig avfettning och jag har aldrig behövt byta det. Har för mig det var billigare än original (dock inte helt säker) men oavsett det, har de tjänat in sig flera gånger om. Ungefär i samma veva satte jag på ett Yoshimura-slipon (klarar sig troligen inte genom besiktning idag), fick hojen injusterad på verkstad med rullande landsväg och bänkad. Går helt ok än idag. Undrar vad en bänkning skulle visa på idag.... Orka bry sig :wink:
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Man tjänar in ett "evighetsfilter" från exvis K & N på ca 1,5 pappersfilter. Snål som jag är... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#5 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev:Man tjänar in ett "evighetsfilter" från exvis K & N på ca 1,5 pappersfilter. Snål som jag är... :roll:
Jag tror pappersfilter räcker längre om man undviker grusvägar. Köpte ett HIFLOfilter som jag tänkte ersätta det K&Nfiltret jag kör med nu. Anledning? Pappersvarianten ska filtrera bort skit som smiter mellan porerna i K&Nfiltret(inoljat)...har jag läst. Annars har jag spenderat 500 i onödan :mrgreen:
Bild
(K&Nfiltret till höger i bild)
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#6 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
adrian_vg skrev:Man tjänar in ett "evighetsfilter" från exvis K & N på ca 1,5 pappersfilter. Snål som jag är... :roll:
Jag tror pappersfilter räcker längre om man undviker grusvägar. Köpte ett HIFLOfilter som jag tänkte ersätta det K&Nfiltret jag kör med nu. Anledning? Pappersvarianten ska filtrera bort skit som smiter mellan porerna i K&Nfiltret(inoljat)...har jag läst. Annars har jag spenderat 500 i onödan :mrgreen:
Bild
(K&Nfiltret till höger i bild)
Pappersfilter räcker inte "längre" så att säga, för K&N och liknade filter kan du ju rengöra snudd på i det oändliga. Men det renar inte lika bra, det har bättre flöde = större porer = sämre förmåga att plocka bort smått skit, och det är det, som ställer till störst skada. Men i praktiken för dom som kör på vanliga asfaltsvägar och inte är på grusvägar så mycket med inte alltför högt varv på knotan, (= högt luftflöde i knasarna) så spelar det förmodligen inte så mycket större skillnad.
Så pappersfiltret du nu har kommer att fylla en bättre funktion dom närmaste 500 - 1000 milen än ett K&N. Slitaget ökar med sämre rening, men hur mycket?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
vroom skrev:
adrian_vg skrev:Man tjänar in ett "evighetsfilter" från exvis K & N på ca 1,5 pappersfilter. Snål som jag är... :roll:
Jag tror pappersfilter räcker längre om man undviker grusvägar. Köpte ett HIFLOfilter som jag tänkte ersätta det K&Nfiltret jag kör med nu. Anledning? Pappersvarianten ska filtrera bort skit som smiter mellan porerna i K&Nfiltret(inoljat)...har jag läst. Annars har jag spenderat 500 i onödan :mrgreen:
Pappersfilter räcker inte "längre" så att säga, för K&N och liknade filter kan du ju rengöra snudd på i det oändliga. Men det renar inte lika bra, det har bättre flöde = större porer = sämre förmåga att plocka bort smått skit, och det är det, som ställer till störst skada. Men i praktiken för dom som kör på vanliga asfaltsvägar och inte är på grusvägar så mycket med inte alltför högt varv på knotan, (= högt luftflöde i knasarna) så spelar det förmodligen inte så mycket större skillnad.
Så pappersfiltret du nu har kommer att fylla en bättre funktion dom närmaste 500 - 1000 milen än ett K&N. Slitaget ökar med sämre rening, men hur mycket?
Det är lite överreklamerat med täta pappersfilter. Men tillverkarna måste ju sätta i sånt dels för att det ska dämpa ljudet och dels för att svära sig fria från amerikanska stjärnadvokater som kan stämma skiten ur dom om det skulle finnas minsta misstanke att filter har orsakat motorras.

Själv kör jag med följande:
Hojen: Två lager högtalarfrontskum à 10 kr/st (köpte det på HiFi Kit) som jag har sprayat med lite foamfilterolja. Funkar perfekt och betydligt mer HIFLO än original. Dessutom har det hållit i hur många år som helst, tål soppa, olja, avfettning, vatten, urkramning osv. och är bättre än originalskumgummifiltret som pulveriserar sig efter ett tag.
Bilen: Lintec Blueline. Originalersättning och ska inte oljas vilket inte heller rekommenderas på bilar med luftmängdmätare. Men det verkar tyvärr vara borta från nätet http://www.lintec.nu , förhoppningsvis tillfälligt för jag tycker det verkar vara bra grejer. Bara att skaka ur, skölja med vatten, skaka ur igen och återanvända hur många gånger som helst.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#8 Inlägg av RhINO »

Meken stoppade in ett K&N-filter när jag servade den i somras så det är vad jag kör :)

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#9 Inlägg av blacken »

Det är lite överreklamerat med täta pappersfilter
Oavsett, högre flöde, sämre rening, men hur mycket?
Meken stoppade in ett K&N-filter när jag servade den i somras så det är vad jag kör
Tja, litar du på han så? Men som tidigare tjatat högre flöde i ett filter = större hål i filtermaterialet = sämre rening på små partiklar. Och det är dom små som ställer till det värst. Sedan så kan man alltid avväga skadan som uppkommer som överkomlig, den tid man har tänkt att äga och bruka knarren.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#10 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Oavsett, högre flöde, sämre rening, men hur mycket?
Spontant, inget du kommer att märka under hojens livstid.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#11 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Oavsett, högre flöde, sämre rening, men hur mycket?
Spontant, inget du kommer att märka under hojens livstid.
Det beror helt på i vilken miljö man kör. Vifferns livslängd är ganska så omtalad i MC världen, med miltal väl motsvarande en bils, inte många knarrar kan matcha den. Är det en miljö med mycket stendam eller liknande smuts i luften, så lär du nog märka skillnad efter en 10,000 - 30,000mil, än om du kör i en "vanlig" miljö som inte har den mängden partiklar i sig, typ Fjollträskmiljö eller liknande. Sedan så kanske alla inte har "Bettan" så många mil. och i dylikt fall så är denna fråga "Akademisk" :mrgreen:, men ändå valid.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Sant, men;

En viffer körs mestadels på gata, inte jättemycket damm och skit där.
Jag har bytt pappersfilter vartannat, vart tredje år på mina, innan jag skaffade ett K&N till svartviffern och slutade köpa luftfilter öht.

Dominatrixen jag har körde jag två gånger offroad på dammiga grusvägar förra året, ca 15 mil totalt.
Tredje gången gick den sämre än en påse nötter. Väl hemma plockade jag ut filtret och blåste ur det, och dammade ner hela kvarteret. Hojen gick bra igen efter det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#13 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev: En viffer körs mestadels på gata, inte jättemycket damm och skit där.
aah så det ser ut ..efter 400mil i "fjollträskmiljö" och med högtalartyget fullt med skit :lol:
Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Original eller HIFLO luftfilter?

#14 Inlägg av adrian_vg »

Oj!

Kanske ska kolla mitt filter också... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar