Köpa och byta drivpaket

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".
Kan tänka mig att det är för den amerikanska marknaden där tillverkaren kan bli stämda för miljoner.
Du ska veta vilka långa haranger det står i min bok om vad man absolut inte får göra "can cause serious injury" alternativt "forbidden by federal law".
Det är ju en USA-modell, så vem är förvånad? :roll: :lol:
blacken skrev:Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..
Samma här, utom på min CB400F som jag köpte ny 1977. O-ringkedjor hade precis börjat komma ut på marknaden och då fanns det inga lås till dom.

F.ö. kommer jag ihåg att det var rätt många som smällde av sina kedjor med resultat att den slog in i motorn på CB750 som saknade sprängskydd vilket ledde till att folk fick riva motorn och lämna in den till Erlandsson på Bromma Flyg som svetsade aluminium.

Men dom som smällde kedjor körde till 99% på engelska Regina skitkedjor. Men dom var ju billiga :roll:

Det ledde till att DID tog bra en mycket talande reklambild med en lika talande text.
Bilden visade en kille som satt på huk bredvid sin hoj med en oljepöl under och såg lessen ut, några meter bakom hojen låg kedjan.
Texten under bilden: "He did not use DID, did you?"

"Yes, I did" och jag hade aldrig några såna problem trots att jag körde på hjulet ibland 8)
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån jul 09, 2018 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#17 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..
Bytte kedja och drev på dirren idag. Blev nitat, för det var den sortens låslänk som följde med. Satt klips innan.
Var också inne på Biltema idag och köpte två låslänkar med klips att ha med på hojen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Köpa och byta drivpaket

#18 Inlägg av vroom »

Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#19 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle
Det är därför man gör på detta vis - också! ;-)

Bild från interwebben.
IMG_0378.jpg
IMG_0378.jpg (130.22 KiB) Visad 7726 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa och byta drivpaket

#20 Inlägg av blacken »

vroom skrev:Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle
Det får man se till vad fysiken och materialstyrkan tillåter, visst kan ena bakdelen av ett clipslås väldigt temporärt "öppna" lite sig i den tvära vändningen en kedja kan göra ibland. men endast en fjärdedel av låsets spärrfunktion rörs av det, dvs endast den yttre delen längst bak kan öppnas av centrifugalkraften, den inre delen och den främre kan ej flexa pga rotationsriktningen på kedjan som pressar hela inre delen av kedjelåset utåt.
Vad som kan dribbla är felaktig montering, pissig kvalite i materialet som clipslåset består utav, eller om man är född med otur.

Och man får bara köra i 120 max i detta land har jag för mig. Eller vill någon påskina att vi MC åkare ständigt bryter mot lagen i Svea Rike?
Så den orsaken/chansen till att man får ett kedjehaveri med clipslås (som är korrekt monterat) är ungefär lika stor som att vinna på Lotto, bli träffad av blixten, eller bli anfallen av en galen Aborre i badkaret, det kan hända, men hur troligt? En mera vanlig orsak till kedjehaveri är nog slarv och dålig skötsel/underhåll av kedja, använt kedja/drev/låsclips av "Kinakvalitet" sedan om den är nitad eller clipsad spelar ingen roll där.
Senast redigerad av blacken den tis jul 10, 2018 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa och byta drivpaket

#21 Inlägg av blacken »

Var också inne på Biltema idag och köpte två låslänkar med klips att ha med på hojen.
Aha, tjackar du dina clips på Feltema, så förstår jag din negativitet till dom. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Köpa och byta drivpaket

#22 Inlägg av M@rtini »

Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa och byta drivpaket

#23 Inlägg av blacken »

M@rtini skrev:Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp
Shhh, säg det inte högt så att storödlan hör det. Men baske det bästa som sagts i denna tråd :tummenupp
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
M@rtini skrev:Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp
Shhh, säg det inte högt så att storödlan hör det. Men baske det bästa som sagts i denna tråd :tummenupp
:laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar