Sida 1 av 2

Byta bromsvätska.

Postat: mån maj 15, 2017 22:34
av floydm
Hej!
Är det något speciellt man behöver tänka på vid bromsvätske byte. Tänkte så det inte ställer till något med ABS.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: mån maj 15, 2017 23:17
av lappen
Följer

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tis maj 16, 2017 09:58
av adrian_vg
floydm skrev:Hej!
Är det något speciellt man behöver tänka på vid bromsvätske byte. Tänkte så det inte ställer till något med ABS.
Bromsslangarna ska luftas i en speciell ordning och det är många nipplar att lufta från!

Mao - vik en helg åt detta jobb om du gör det själv.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tor maj 18, 2017 16:37
av Conseal
Tänkte mest att det är bra att tänka på att hälla i ny vätska :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tor maj 18, 2017 20:21
av lappen
På in gamla RC36-1 (1992) är det väl bara som på en gammal Amazon...pumpa, öppna, dra åt...pumpa, öppna, dra åt...? :D

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tor maj 18, 2017 23:55
av vroom
Hade lite jobb med att bli av med luftbubbla som låg och tryckte nånstans i systemet fram. Stängde alla nipplar och hade bromsen intryckt nån timme. Sedan lossade jag på bromsen och öppnade först vänster yttre nippel med påkopplad slang och lät vätskan långsamt krypa ut utan att röra handtaget. Likadant med högra yttre. Blev liksom ett självtryck som gjorde att luftbubblan smet igenom. Bara att ha locket öppet för påfyllning av vätska allteftersom nivån minskade, ca en halv deciliter. Blev väldigt bra, har stum broms nu.
Totalt fick jag i en halvliter bromsvätska vid bytet då jag hade tömt systemet helt.

edit bra att kanske vrida styret i olika riktningar när mc´n står på centralstödet. Under tiden man luftar sas för få bubblan att lossna.
Se upp så det inte skvimper över i behållaren! Styret kan vridas ganska mycket åt höger innan gränsen är nådd i behållaren.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: fre maj 19, 2017 07:25
av adrian_vg
lappen skrev:På in gamla RC36-1 (1992) är det väl bara som på en gammal Amazon...pumpa, öppna, dra åt...pumpa, öppna, dra åt...? :D
ABS innebär VTEC, vilket i sin tur innebär Dual-CBS och slangar hit och dit överallt. :)

Re: Byta bromsvätska.

Postat: fre maj 19, 2017 12:22
av M@rtini
adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
Såvida det inte är en 1200. :fakta

Re: Byta bromsvätska.

Postat: fre maj 19, 2017 12:39
av adrian_vg
M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
Så vida det inte är en 1200. :fakta
Har dessa inte VTEC-tekniken?

Re: Byta bromsvätska.

Postat: fre maj 19, 2017 13:04
av M@rtini
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
Såvida det inte är en 1200. :fakta
Har dessa inte VTEC-tekniken?
Nej som tur är. :wink:
De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: mån maj 22, 2017 08:13
av adrian_vg
Så var det, mitt misstag. Tack. :)

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tis maj 23, 2017 02:22
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.
SOHC (Singel OverHead Cam) hade CB750 -69-78, sen kom CB900 -79 med DOHC (Dual OverHead Cam). Tidigare snackade man om OHV (OverHead Valves) som var efterföljaren till sidventiler.

Förlåt M@rtini, jag ska inte vara elak :wink:
Jag vet vad Unicam är, men det verkar vara en ny konstruktion som är uppfunnen av Honda, för Triumph Dolomite Sprint verkar ha använt nåt liknande tidigare https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_camshaft - https://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Dolomite

Hondas raserihojar har fortfarande direktverkande DOHC. Jag kan tänka mig att den långa vippan kan bli lite överstressad om det blir mycket varv och att dom vill ha så få rörliga delar som möjligt i dom motorerna.

Å andra sidan tog Honda bort sina hydrauliska ventillyftare med motivationen att dom inte tålde varv trots att dom satt på CBX750F som varvade 10.000 rpm. Så den verkliga förklaringen var nog snarare ekonomisk.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tis maj 23, 2017 09:17
av M@rtini
Tyrannosaurus skrev:
M@rtini skrev:De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.
SOHC (Singel OverHead Cam) hade CB750 -69-78, sen kom CB900 -79 med DOHC (Dual OverHead Cam). Tidigare snackade man om OHV (OverHead Valves) som var efterföljaren till sidventiler.

Förlåt M@rtini, jag ska inte vara elak :wink:
Jag vet vad Unicam är, men det verkar vara en ny konstruktion som är uppfunnen av Honda, för Triumph Dolomite Sprint verkar ha använt nåt liknande tidigare https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_camshaft - https://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Dolomite

Hondas raserihojar har fortfarande direktverkande DOHC. Jag kan tänka mig att den långa vippan kan bli lite överstressad om det blir mycket varv och att dom vill ha så få rörliga delar som möjligt i dom motorerna.

Å andra sidan tog Honda bort sina hydrauliska ventillyftare med motivationen att dom inte tålde varv trots att dom satt på CBX750F som varvade 10.000 rpm. Så den verkliga förklaringen var nog snarare ekonomisk.
Ingen fara Robban, se länken nedan det var här jag tog infon jag skrev om. Hondas egen beskrivning av tekniken de använder.

http://www.hondamc.com/produkt/vfr1200fd/

Kolla flikarna "Teknisk information" och "Motor" :fakta

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tis maj 23, 2017 12:33
av Tyrannosaurus
Jag vet mycket väl vad Unicam är och hur VFR1200-motorn är konstruerad. Jag var bara tvungen att retas lite för det är ju ett ganska ovanligt koncept och när jag sökte lite visade det sig att nämna bil också hade det. Sen vet jag inte om den hade rullvippor.

En intressant grej med VFR1200-motorns konstruktion är just layouten där de bakre burkarna sitter innan för de främre. Det verkar nästan som om Honda dom planerade en V5:a enligt RC211V:s maner som har en liknande motorlayout (bredare fram än bak) fast dom ändrade sig och gjorde en 4:a istället. Men vad jag har fattat så skulle det i princip få plats en 5:e burk i mitten fram.

Re: Byta bromsvätska.

Postat: tis maj 23, 2017 16:41
av Mister
Tyrannosaurus skrev:Jag vet mycket väl vad Unicam är och hur VFR1200-motorn är konstruerad. Jag var bara tvungen att retas lite för det är ju ett ganska ovanligt koncept och när jag sökte lite visade det sig att nämna bil också hade det. Sen vet jag inte om den hade rullvippor.

En intressant grej med VFR1200-motorns konstruktion är just layouten där de bakre burkarna sitter innan för de främre. Det verkar nästan som om Honda dom planerade en V5:a enligt RC211V:s maner som har en liknande motorlayout (bredare fram än bak) fast dom ändrade sig och gjorde en 4:a istället. Men vad jag har fattat så skulle det i princip få plats en 5:e burk i mitten fram.
Jupp, notera min avatar. En V5 ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk