Knarrens chassiesättning är byggd kring dess däcksdimension, av en anledning. Original däcksdimension är bäst för hojen och dess vägegenskaper, för det är den byggd för.lappen skrev:Funderar lite på att gå upp en storlek vid eventuell beställning. Std bak på min RC36-1 är ju 170/60-17. Ett alternativ är 180/55-17 istället. Vad är nackdelar/fördelar..? Min har ju 5,5" fälg bak, så då skall ju storleken fungera iaf
Priset är ju i princip samma, några kronor upp för 180-däcket. Men hur påverkar det köregenskaper till det bättre/sämre..?
Vilka däck ska jag ha?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vilka däck ska jag ha?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
Det där är en sanning med modifikation åtminstone under 80-talet. "Ödlan" är byggt för japanska Dunlop med 90-profil. När jag bytte till tyska Metzeler med en dimension bredare bak och 80-profil så betedde den sig betydligt bättre.blacken skrev:Knarrens chassiesättning är byggd kring dess däcksdimension, av en anledning. Original däcksdimension är bäst för hojen och dess vägegenskaper, för det är den byggd för.lappen skrev:Funderar lite på att gå upp en storlek vid eventuell beställning. Std bak på min RC36-1 är ju 170/60-17. Ett alternativ är 180/55-17 istället. Vad är nackdelar/fördelar..? Min har ju 5,5" fälg bak, så då skall ju storleken fungera iaf
Priset är ju i princip samma, några kronor upp för 180-däcket. Men hur påverkar det köregenskaper till det bättre/sämre..?
Detsamma gäller förgasarbestyckning. Ska man tro bokens fyra helsidor om "emission control system" så ska man inte göra nåt. När jag satte i Dynojet-kittet "for track use only" så vart det ett helt annat liv i maskineriet
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Vilka däck ska jag ha?
Mjaa, mjäää, alla begknarrar (80 tals) som jag har köpt har alla haft minst en dimension större däck, fram och bak, ibland två tre dimensioner över original som var mycket bredare än fälgen, lyckades till och med att kränga av ett och annat vid "inspirerad" körning på kurviga vägar just pga att dom var för stora i dimensionen. Alltid så har knarren gått bättre i kurvor, och bidde mycket trevligare att köra när man knallade tillbaka till originaldimensionen, och då med Michelinostar förstås..Tyrannosaurus skrev:Det där är en sanning med modifikation åtminstone under 80-talet. "Ödlan" är byggt för japanska Dunlop med 90-profil. När jag bytte till tyska Metzeler med en dimension bredare bak och 80-profil så betedde den sig betydligt bättre.blacken skrev:Knarrens chassiesättning är byggd kring dess däcksdimension, av en anledning. Original däcksdimension är bäst för hojen och dess vägegenskaper, för det är den byggd för.lappen skrev:Funderar lite på att gå upp en storlek vid eventuell beställning. Std bak på min RC36-1 är ju 170/60-17. Ett alternativ är 180/55-17 istället. Vad är nackdelar/fördelar..? Min har ju 5,5" fälg bak, så då skall ju storleken fungera iaf
Priset är ju i princip samma, några kronor upp för 180-däcket. Men hur påverkar det köregenskaper till det bättre/sämre..?
Detsamma gäller förgasarbestyckning. Ska man tro bokens fyra helsidor om "emission control system" så ska man inte göra nåt. När jag satte i Dynojet-kittet "for track use only" så vart det ett helt annat liv i maskineriet
Det där med rekommenderad knasar inställning, får man nog skylla på trädkramarmaffian som skriker sig hesa så fort dom vaknar på morgnarna, misstänker ett dom är en sorts muterad form av fiskmås och lavskrika..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
Nja, man ska nog inte öka mer än en dimension och fram vette 17 om man ska öka alls. Bak har jag ökat en och fram har jag originalbredd men sänkt profilen från 90 till 80.blacken skrev:Mjaa, mjäää, alla begknarrar (80 tals) som jag har köpt har alla haft minst en dimension större däck, fram och bak, ibland två tre dimensioner över original som var mycket bredare än fälgen, lyckades till och med att kränga av ett och annat vid "inspirerad" körning på kurviga vägar just pga att dom var för stora i dimensionen. Alltid så har knarren gått bättre i kurvor, och bidde mycket trevligare att köra när man knallade tillbaka till originaldimensionen, och då med Michelinostar förstås..Tyrannosaurus skrev:Det där är en sanning med modifikation åtminstone under 80-talet. "Ödlan" är byggt för japanska Dunlop med 90-profil. När jag bytte till tyska Metzeler med en dimension bredare bak och 80-profil så betedde den sig betydligt bättre.blacken skrev:Knarrens chassiesättning är byggd kring dess däcksdimension, av en anledning. Original däcksdimension är bäst för hojen och dess vägegenskaper, för det är den byggd för.
Detsamma gäller förgasarbestyckning. Ska man tro bokens fyra helsidor om "emission control system" så ska man inte göra nåt. När jag satte i Dynojet-kittet "for track use only" så vart det ett helt annat liv i maskineriet
Det är ju 80-talsgrejer så det var inte så breda mackor på den tiden. 130/90-17 bak och 110/90-18 fram. Kör numera på 140/80-17 och 110/80-18. Faktum är att även om jag skulle fixa en bredare fälg så går det inte in så mycket mer i svingen och med tanke på att det är kardan så är det lite svårt att byta sving, även om det naturligtvis skulle gå. Men jag tror inte att det är värt det. För vägegenskaperna lär det inte bli nån större skillnad, det är väl isf bara för att få lite maffigare utseende och få lite fler däcksvarianter att välja på, men bara för det är det definitivt inte värt det.
Har just nu Dunlop D205 radial. Men dom finns inte längre, så nästa gång lär det blir Michelin Pilot Aktiv som verkar vara helt ok grejer och finns i mina dimensioner.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Vilka däck ska jag ha?
Sliter fortfarande på gammeldäcken, men nu med höstens kommande regn (bor man i Lilla London så vet man att det kommer...)
Har idag Metzeler Roadtec Z6 på Viffern, men funderade lite på Metzeler Roadtec 01 istället. Skiljer lite i pris, inte så farligt men frågan är om det är värt det för min typ av körning? I princip uteslutande pendling E6 motorväg, 9 mil om dagen...
Försökte läsa på men blev inte mycket klokare. 01 skall väl vara nån prisvinnare, men jag måste säga att Z6 känns stabila för min typ av körning. Har ju förvisso inte så mycket att jämnföra med, då jag bara kört på dessa sulor.... Sedan fanns ju även Z8 för inte så mycket mer pengar..
Har idag Metzeler Roadtec Z6 på Viffern, men funderade lite på Metzeler Roadtec 01 istället. Skiljer lite i pris, inte så farligt men frågan är om det är värt det för min typ av körning? I princip uteslutande pendling E6 motorväg, 9 mil om dagen...
Försökte läsa på men blev inte mycket klokare. 01 skall väl vara nån prisvinnare, men jag måste säga att Z6 känns stabila för min typ av körning. Har ju förvisso inte så mycket att jämnföra med, då jag bara kört på dessa sulor.... Sedan fanns ju även Z8 för inte så mycket mer pengar..
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
Spelar ingen vad du väljer, med E4-körning kommer touringplattan som ett brev på posten, och det snabbt.
Om jag var i samma situation skulle jag köpa det blligaste jag kunde hitta.
Vad för andra egenskaper är du ute efter?
Om jag var i samma situation skulle jag köpa det blligaste jag kunde hitta.
Vad för andra egenskaper är du ute efter?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka däck ska jag ha?
Det är just det Z6 är billiga, 17-1800 / set. Vill ju ha bra regnegenskaper då jag kör långt in på säsongen/startar tidigt på våren. Det har ju en tendens att regna här...adrian_vg skrev:Spelar ingen vad du väljer, med E4-körning kommer touringplattan som ett brev på posten, och det snabbt.
Om jag var i samma situation skulle jag köpa det blligaste jag kunde hitta.
Vad för andra egenskaper är du ute efter?
Z6 har dock inte överraskat mig ännu. Känner mig dock lite för grön för att "veta" vad jag vill ha.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
För normalkörning, även om det i motorvägshastigheter, funkar de flesta däck bra.
Annars är ju Michelin erkänt bra regndäck, men kostar en del.
Tror det är ett Z6 bak på min österrikiska hoj vars namn inte ska nämnas, fick det gratis förra hösten. Touringplatta och ett pyshål var inkluderat på köpet.
Har hittills inte helt lyckats fixa till touringplattan trots envis körning på gokortbana under året och en vända på Gelleråsen förra året.
Slitstarkt verkar det vara, slitmönstret på sidorna är mindre än imponerande efter en Knix.
Ganska övertygande i regn är det också, åtminstone för sättet jag kör på.
VFR är dock lite tyngre än min hoj, men borde inte vara så stor skillnad.
Läste en del på internationella och svenska forum förra hösten innan jag köpte på mig ett Pilot Road 4-bakdäck inför dagen på Gelleråsen. Fick dock tag på det beggade däcket ovan strax efter, så det åkte på ist. Kunde inte riktigt komma till rätta med att köra sönder ett sprillans nytt 1500 kronorsdäck på en dag på storbana, bättre isf att slita på sidorna på det i övrigt touringplattade däcket, fanns massor kvar!
Snacket verkar iaf allmänt sett gå ut på att du inte kan misslyckas med mc-däck om du kör "normalt".
Alla däck är bra, utom möjligen de allra billigaste backelitdäcken från Kina.
Även de hårdaste märkesdäcken borde rimligtvis bli tillräckligt varma under en lång motorvägskörning.
Är Z6-seten verkligen det billigaste som går att få?
Annars är ju Michelin erkänt bra regndäck, men kostar en del.
Tror det är ett Z6 bak på min österrikiska hoj vars namn inte ska nämnas, fick det gratis förra hösten. Touringplatta och ett pyshål var inkluderat på köpet.
Har hittills inte helt lyckats fixa till touringplattan trots envis körning på gokortbana under året och en vända på Gelleråsen förra året.
Slitstarkt verkar det vara, slitmönstret på sidorna är mindre än imponerande efter en Knix.
Ganska övertygande i regn är det också, åtminstone för sättet jag kör på.
VFR är dock lite tyngre än min hoj, men borde inte vara så stor skillnad.
Läste en del på internationella och svenska forum förra hösten innan jag köpte på mig ett Pilot Road 4-bakdäck inför dagen på Gelleråsen. Fick dock tag på det beggade däcket ovan strax efter, så det åkte på ist. Kunde inte riktigt komma till rätta med att köra sönder ett sprillans nytt 1500 kronorsdäck på en dag på storbana, bättre isf att slita på sidorna på det i övrigt touringplattade däcket, fanns massor kvar!
Snacket verkar iaf allmänt sett gå ut på att du inte kan misslyckas med mc-däck om du kör "normalt".
Alla däck är bra, utom möjligen de allra billigaste backelitdäcken från Kina.
Även de hårdaste märkesdäcken borde rimligtvis bli tillräckligt varma under en lång motorvägskörning.
Är Z6-seten verkligen det billigaste som går att få?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka däck ska jag ha?
Nja, det vet jag inte. Kollade de däck jag kände till/läst om på forumet. Finns säkert billigare. Skall dock kolla vad min lokala däckgubbe har först. Måste byta nu snart innan höstens regn kommer på allvar...adrian_vg skrev:Är Z6-seten verkligen det billigaste som går att få?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Vilka däck ska jag ha?
Metzeler z6 är ett bra däck. Nu har z8 kommit så då ramlar z6 ner i pris. Så köp vetja.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Vilka däck ska jag ha?
Kört Z6 innan och är inte imponerad av dess hållbarhet, knapp 900 mil till väven syntes på bakdäcket.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
Låter ju helt galet.M@rtini skrev:Kört Z6 innan och är inte imponerad av dess hållbarhet, knapp 900 mil till väven syntes på bakdäcket.
Så mycket tyngre är väl inte storviffern jmfm lappens hoj?
M@rtini, är du säker på att du fått rätt viktklassning på däcket?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka däck ska jag ha?
Låter märkligt? Mitt bakdäck var begagnat och rätt slitet när jag köpte hojen för +1100 mil sedan. Nu börjar det dock vara väldigt lågt mönster kvar på sidorna, därav byte plus att det är en svag pyspunka på det. Läcker ut 0,5 bar i veckan.adrian_vg skrev:Låter ju helt galet.M@rtini skrev:Kört Z6 innan och är inte imponerad av dess hållbarhet, knapp 900 mil till väven syntes på bakdäcket.
Så mycket tyngre är väl inte storviffern jmfm lappens hoj?
M@rtini, är du säker på att du fått rätt viktklassning på däcket?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka däck ska jag ha?
Ett mjukt sportdäck (kan vara ett ContiSport Attack), bytte pga inget mönster kvar på sidorna och för att instruktörskollegorna hade synpunkter på att slitaget gått för långt.
Gick kanske tusen mil, två säsonger på gokortbana, en heldag på Gelleråsen, två säsongers jobbpendling och en vifferträff.
Dessutom pluggat.
Z6 borde rimligen hålla längre än så!
Gick kanske tusen mil, två säsonger på gokortbana, en heldag på Gelleråsen, två säsongers jobbpendling och en vifferträff.
Dessutom pluggat.
Z6 borde rimligen hålla längre än så!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka däck ska jag ha?
Jo då allt stämde, vikt och lufttryck. Var på Blackbirden jag hade innan viffern, mestadels touringkörning med packning till diverse mc-träffar.adrian_vg skrev:Låter ju helt galet.M@rtini skrev:Kört Z6 innan och är inte imponerad av dess hållbarhet, knapp 900 mil till väven syntes på bakdäcket.
Så mycket tyngre är väl inte storviffern jmfm lappens hoj?
M@rtini, är du säker på att du fått rätt viktklassning på däcket?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!