Köpa koppling - tips på var?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Köpa koppling - tips på var?

#1 Inlägg av petjo46 »

Dags att byta koppling inför vårens premiärtur och nu undrar jag om någon här inne på forumet har något tips på bra köp?
Frågade min lokala verkstad och han tyckte jag skulle köpa den via eBay och sedan fixar han bytet. Att köpa orginaldelar skulle bli svindyrt och skulle han köpa dem och montera så skulle det också kosta skjortan.
Hittade detta efter snabb googling:
http://www.ebay.com/itm/Barnett-Complet ... 1294085116

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa koppling - tips på var?

#2 Inlägg av adrian_vg »

https://www.davidsilverspares.co.uk/ och http://www.cmsnl.com/honda-motorcycles_model2/ brukar vara bra ställen att hitta billiga Honda-delar på!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa koppling - tips på var?

#3 Inlägg av blacken »

Den byter man själv pissenkelt 8) https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Köpa koppling - tips på var?

#4 Inlägg av Mister »

blacken skrev:Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..

Det där köper jag inte. Byta stålringarna är rätt onödigt att byta. Sällan dessa tar stryk. Däremot är fjädrar förbrukningsvara. Glöm inte ny kåppackning bara. :) Byta lameller är enkelt. Finns guide också på forumet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa koppling - tips på var?

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Den byter man själv pissenkelt 8) https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Om stålskivorna är rena och fina och inte skeva så finns det ingen anledning att köpa nya.

Tips 1: Lägg dom på en glasskiva för att kolla skevhet. Det finns en service-limit i verkstadshandboken.
Tips 2: Om stålskivorna är ok vad det gäller skevhet men skitiga så kan man glasblästra dom. Betydligt billigare än att köpa nya.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa koppling - tips på var?

#6 Inlägg av blacken »

Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Köpa koppling - tips på var?

#7 Inlägg av Mister »

blacken skrev:
Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen :)
Senast redigerad av Mister den tor dec 29, 2016 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa koppling - tips på var?

#8 Inlägg av blacken »

Mister skrev:
blacken skrev:
Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen :)
Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Köpa koppling - tips på var?

#9 Inlägg av Mister »

blacken skrev:
Mister skrev:
blacken skrev: Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen :)
Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.
Att de bli blånade är naturligt. :) Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa koppling - tips på var?

#10 Inlägg av blacken »

Att de bli blånade är naturligt. :) Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.
Det ska jag göra om tillfälle gives, men en stålbit som börjar att bli blå, håller på eller har tappat sin härdning, brända/skeva hade jag på min vfr och två av mina GSX:r, har även observerat på bekantas järnhästar under årens lopp att ibland så var skivorna brända eller skeva som hade gått långt och hårt, så nog finns det skadade skivor i detta land. Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se..

Måste bara få fråga "ärt"?
Sorry, men det var "öppet mål" som det heter :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Köpa koppling - tips på var?

#11 Inlägg av Mister »

T sitter nära r. Därav ärt när man skriv är. Och jag tror också du har råkat ut för något sällsynt. ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa koppling - tips på var?

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se.
Kort tillägg: det behöver inte nödvändigtvis vara en glasskiva, det räcker med ett bord eller annan yta som man vet är slät. Sen mäter man enligt verkstadshandboken men bladmått under för att kolla skevheten. Om dom däremot är så skeva så dom ligger och gungar så kan man skicka dom direkt utan mätning.

Det finns även en service-limit på lamellskivornas tjocklek som man kan mäta med skjutmått. Men det kan finnas andra anledningar till slirande koppling som t.ex. att man har kört på "fel" olja eller för klena fjädrar vilket var ett vanligt problem på 70- och 80-talet, speciellt om man började vässa lite.

En intressant grej är att jag har solfjäder i kopplingen. Fördelen är att det blir jämnare tryck och behöver jag hårdare koppling så lägger man bara dit en skiva till.
Nackdelen är att det kan vara lite mer svårmeckat. Det är alltså inte mer grejer, utan istället för att man skruvar in fjädrarna en och en så sitter den med samma centrummutter som kopplingen, så det kan kanske vara lite pussel att få allt på plats samtidigt. Men jag vet inte säkert för jag har ännu aldrig haft isär den - har inte behövt.

Men den är maffig med stor diameter, större än både lillSabren (lillödlan) och VF1000. Det är i det stora hela en välkonstruerad motor, synd bara att dom klantade till det med kammarna. Shimsade ventiler och riktiga kamöverfall hade varit betydligt bättre. Jag har faktiskt kollat om jag skulle kunna byta till VF1000R:s toppar som har riktiga kamöverfall eftersom den har kuggdrivning. Men det passar tyvärr inte alls.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Köpa koppling - tips på var?

#13 Inlägg av vroom »

Någon av er som råkat starta på tvåans vxl i tron att man lagt i ettan? Inte minst..hur mår kopplingen efter en sån manöver?

Skulle ner på en avtagsväg och växlade ner från 4an utan att släppa kopplingen emellan. Neutrallampans sken trodde jag redan flimrat till och i uppförslutet upp på huvudled släpptes saakta kopplingen vid lagom gas runt 1999varv..hmm va segt det drog iväg..tills jag kom på.. slir på tvåan faan :mrgreen: gick nån sekund innan jag greppat läget.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa koppling - tips på var?

#14 Inlägg av adrian_vg »

Jag slirar en hel del när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Köpa koppling - tips på var?

#15 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev:Jag slirar en hel i när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Fast från stillastående i motlut på högre vxl? Blir xtra ansträngande för lameller o skivor med dessa faktorer oavsett hojmärke.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar