Köpa koppling - tips på var?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Köpa koppling - tips på var?
Dags att byta koppling inför vårens premiärtur och nu undrar jag om någon här inne på forumet har något tips på bra köp?
Frågade min lokala verkstad och han tyckte jag skulle köpa den via eBay och sedan fixar han bytet. Att köpa orginaldelar skulle bli svindyrt och skulle han köpa dem och montera så skulle det också kosta skjortan.
Hittade detta efter snabb googling:
http://www.ebay.com/itm/Barnett-Complet ... 1294085116
Frågade min lokala verkstad och han tyckte jag skulle köpa den via eBay och sedan fixar han bytet. Att köpa orginaldelar skulle bli svindyrt och skulle han köpa dem och montera så skulle det också kosta skjortan.
Hittade detta efter snabb googling:
http://www.ebay.com/itm/Barnett-Complet ... 1294085116
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa koppling - tips på var?
https://www.davidsilverspares.co.uk/ och http://www.cmsnl.com/honda-motorcycles_model2/ brukar vara bra ställen att hitta billiga Honda-delar på!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa koppling - tips på var?
Den byter man själv pissenkelt https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Köpa koppling - tips på var?
blacken skrev:Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Det där köper jag inte. Byta stålringarna är rätt onödigt att byta. Sällan dessa tar stryk. Däremot är fjädrar förbrukningsvara. Glöm inte ny kåppackning bara. Byta lameller är enkelt. Finns guide också på forumet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Köpa koppling - tips på var?
Om stålskivorna är rena och fina och inte skeva så finns det ingen anledning att köpa nya.blacken skrev:Den byter man själv pissenkelt https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Tips 1: Lägg dom på en glasskiva för att kolla skevhet. Det finns en service-limit i verkstadshandboken.
Tips 2: Om stålskivorna är ok vad det gäller skevhet men skitiga så kan man glasblästra dom. Betydligt billigare än att köpa nya.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Köpa koppling - tips på var?
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.Sällan dessa tar stryk.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Köpa koppling - tips på var?
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsenblacken skrev:Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.Sällan dessa tar stryk.
Senast redigerad av Mister den tor dec 29, 2016 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Köpa koppling - tips på var?
Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.Mister skrev:Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel påblacken skrev:Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.Sällan dessa tar stryk.
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Köpa koppling - tips på var?
Att de bli blånade är naturligt. Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.blacken skrev:Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.Mister skrev:Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel påblacken skrev: Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Köpa koppling - tips på var?
Det ska jag göra om tillfälle gives, men en stålbit som börjar att bli blå, håller på eller har tappat sin härdning, brända/skeva hade jag på min vfr och två av mina GSX:r, har även observerat på bekantas järnhästar under årens lopp att ibland så var skivorna brända eller skeva som hade gått långt och hårt, så nog finns det skadade skivor i detta land. Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se..Att de bli blånade är naturligt. Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.
Måste bara få fråga "ärt"?
Sorry, men det var "öppet mål" som det heter
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Köpa koppling - tips på var?
T sitter nära r. Därav ärt när man skriv är. Och jag tror också du har råkat ut för något sällsynt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Köpa koppling - tips på var?
Kort tillägg: det behöver inte nödvändigtvis vara en glasskiva, det räcker med ett bord eller annan yta som man vet är slät. Sen mäter man enligt verkstadshandboken men bladmått under för att kolla skevheten. Om dom däremot är så skeva så dom ligger och gungar så kan man skicka dom direkt utan mätning.blacken skrev:Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se.
Det finns även en service-limit på lamellskivornas tjocklek som man kan mäta med skjutmått. Men det kan finnas andra anledningar till slirande koppling som t.ex. att man har kört på "fel" olja eller för klena fjädrar vilket var ett vanligt problem på 70- och 80-talet, speciellt om man började vässa lite.
En intressant grej är att jag har solfjäder i kopplingen. Fördelen är att det blir jämnare tryck och behöver jag hårdare koppling så lägger man bara dit en skiva till.
Nackdelen är att det kan vara lite mer svårmeckat. Det är alltså inte mer grejer, utan istället för att man skruvar in fjädrarna en och en så sitter den med samma centrummutter som kopplingen, så det kan kanske vara lite pussel att få allt på plats samtidigt. Men jag vet inte säkert för jag har ännu aldrig haft isär den - har inte behövt.
Men den är maffig med stor diameter, större än både lillSabren (lillödlan) och VF1000. Det är i det stora hela en välkonstruerad motor, synd bara att dom klantade till det med kammarna. Shimsade ventiler och riktiga kamöverfall hade varit betydligt bättre. Jag har faktiskt kollat om jag skulle kunna byta till VF1000R:s toppar som har riktiga kamöverfall eftersom den har kuggdrivning. Men det passar tyvärr inte alls.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Köpa koppling - tips på var?
Någon av er som råkat starta på tvåans vxl i tron att man lagt i ettan? Inte minst..hur mår kopplingen efter en sån manöver?
Skulle ner på en avtagsväg och växlade ner från 4an utan att släppa kopplingen emellan. Neutrallampans sken trodde jag redan flimrat till och i uppförslutet upp på huvudled släpptes saakta kopplingen vid lagom gas runt 1999varv..hmm va segt det drog iväg..tills jag kom på.. slir på tvåan faan gick nån sekund innan jag greppat läget.
Skulle ner på en avtagsväg och växlade ner från 4an utan att släppa kopplingen emellan. Neutrallampans sken trodde jag redan flimrat till och i uppförslutet upp på huvudled släpptes saakta kopplingen vid lagom gas runt 1999varv..hmm va segt det drog iväg..tills jag kom på.. slir på tvåan faan gick nån sekund innan jag greppat läget.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa koppling - tips på var?
Jag slirar en hel del när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa koppling - tips på var?
Fast från stillastående i motlut på högre vxl? Blir xtra ansträngande för lameller o skivor med dessa faktorer oavsett hojmärke.adrian_vg skrev:Jag slirar en hel i när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892