Om du ska köra den på sommaren kan du gott hälla i 20W-50. Det är vad jag kör på i "ödlan" och en 20W olja flyter ner till 0 C och i kallare väder kör jag aldrig.adrian_vg skrev:10W/40 eller 10W/50 OKQ8 SBK helsynt, enl förre ägaren. Han bytte alldeles innan försäljningen skedde.Tyrannosaurus skrev:Nu var det ju bara tal om +5, men kör man vinter vid minusgrader skulle jag nog hellre säga 5W-40.
Vad har du i Dominatorn?
Kommer att byta till nåt tunnare till nästa vinter. För sommarens grusexcesser tror jag att jag siktar på nåt tjockt som tex 10W/50 eller så.
Luftkylda stånkor gillar tjock olja när man ska busa runt eller Knixa. Mindre slammer.
Dom här lite äldre motorerna har lite större returkanaler och toleranser. I bilen kör jag däremot 5W-40, den skulle koksa igen annars.
Skulle jag pytsa tunn vattenolja i hojen så är risken att den skulle börja pissa lite här och där och kanske slamra mer. Iofs troligen inte eftersom alla tätningar är friska och det är frisk maskinellt. Men varför ta risken? Det funkar ju bra på 20W-50:n och jag vill ha lite bärighet i oljan, inte bara urstark 1 my tunn film.