Jag vet inte riktigt, men det var nån på forumet som snackade om den tidigare. Det var samma sak på klubben jag är med i. En av medlemmarnas hojar (en japansk fiskebåt) började att låta som ett tröskverk och tappade kraft. Det framkom att hydraullyftarna till ventilerna troligen var igengeggade av gammal olja.adrian_vg skrev:Har sett sån motortvättsolja på Biltema.Tyrannosaurus skrev:Funkar det inte, gör rent antingen med motortvättsolja eller genom att ta isär, häll i ny olja och fortsätt sen att köra på samma kvalité.
Hur funkar det och vad är det egentligen??
Att lyfta av ventilkåporna för att göra rent eller byta lyftarna är ingen lek eftersom motor då måste ur ramen. Så det testades med motortvättsolja och det funkade. Några dagar senare funkade och lät hojen som vanligt igen.
Vad jag har fattat ska man inte köra på den oljan. Man häller i startar, låter gå på tomgång 15-30 minuter, byter olja, kör (vet inte hur länge), byter olja igen och sen ska det funka.
Troligen innehåller motortvättsoljan höga halter av av olje-, koks- och gegglösande medel.
I bilen kör jag på 5W-40 (inte longlife eftersom jag föredrar longlife-motor hellre än longlife-olja). Hojen vill jag ha lite tjockare olja i med bättre bärighet (80-talare med känsliga kammar - notera att filmstyrka och bärighet inte är samma sak).adrian_vg skrev:Förresten, hade anledning att kolla efter motorolja till det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas efter en del startproblem nu på morgonarna.
Vid yttertemp över noll grader C, ska man 10W-50. Under noll grader C ska man ha i 5W-40.
Efter att ha kollat på temperatur-områdena vardera oljorna omfattar kan jag konstatera att det inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer.
10W-50 har tempområde från ca -15 till 40 grader C medan 5W-40 funkar från -25 till 30 grader.
Min poäng är att om det inte skiljer mer än så, kan man lika gärna ta den oljan med minst skillnad mellan kall och varm viskositet, då dessa enl interwebben slits mindre, dvs de är tåligare.
Enl samma resonemang är en rak singelolja mest tålig, och skulle antagligen funka bra för både viffrar och österrikiska järn under de svenska somrarna, om man gör varmkörningen lite försiktigt.
20W-50-oljorna gör att motorn slamrar mindre.
Hade det i min första hoj, en BMW R100RS, som led av konstant skrammel från stötstängerna och kamvipporna, samt att den läckte mindre från topplockspackningarna med en tjock olja.
Du säger att 10W-50 har tempområde från ca. -15 till 40 grader C och 5W-40 från ca. -25 till 30 grader C. Det kan nog äga sin riktighet. Vad 0W-30 eller 0W-40 klarar vet jag inte, men det lär vara lägre än -25, kanske -35.
Däremot har jag funderat som lite vv vad dom har för olja i vesslorna som dom kör med på Antarktis där det kan bli närmare -100?