Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#61 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nu var det ju bara tal om +5, men kör man vinter vid minusgrader skulle jag nog hellre säga 5W-40.
Vad har du i Dominatorn?
10W/40 eller 10W/50 OKQ8 SBK helsynt, enl förre ägaren. Han bytte alldeles innan försäljningen skedde.
Kommer att byta till nåt tunnare till nästa vinter. För sommarens grusexcesser tror jag att jag siktar på nåt tjockt som tex 10W/50 eller så.
Luftkylda stånkor gillar tjock olja när man ska busa runt eller Knixa. Mindre slammer. :-)
Om du ska köra den på sommaren kan du gott hälla i 20W-50. Det är vad jag kör på i "ödlan" och en 20W olja flyter ner till 0 C och i kallare väder kör jag aldrig.

Dom här lite äldre motorerna har lite större returkanaler och toleranser. I bilen kör jag däremot 5W-40, den skulle koksa igen annars.
Skulle jag pytsa tunn vattenolja i hojen så är risken att den skulle börja pissa lite här och där och kanske slamra mer. Iofs troligen inte eftersom alla tätningar är friska och det är frisk maskinellt. Men varför ta risken? Det funkar ju bra på 20W-50:n och jag vill ha lite bärighet i oljan, inte bara urstark 1 my tunn film.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#62 Inlägg av Mister »

20w-50 är ju standard rekommendationen till HD. Inga jämförelse i övrigt. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#63 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:20w-50 är ju standard rekommendationen till HD. Inga jämförelse i övrigt. :)
Jojo, men det är en 80-talare. När jag började köra hoj så körde i stort sett alla på singelgrade 30 eftersom förtjockningstillsatserna var ganska värdelösa på den tiden. HD kördes på singelgrade 50 för att förhoppningsvis inte läcka ut allt på en gång :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#64 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:20w-50 är ju standard rekommendationen till HD. Inga jämförelse i övrigt. :)

:laugh

Samma motoridé med RFVC, luftkylt, dock en cylinder mindre och i en annan konfiguration. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#65 Inlägg av lappen »

Fortsätter frågandet runt motorolja... :)

När skall man egentligen byta? På hösten när man ställer bort eller på våren när man tar fram? Tänker att byter man på hösten så står hojen med oljan hela vintern...nu står min i semi-varmt garage, så kondensrisken är väl minimal men..?

Hur tänker/gör ni?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#66 Inlägg av adrian_vg »

Min målsättning brukar vara att byta någon av de sista dagarna på den varma delen av mc-säsongen för att ha ren olja i motorn under vintern.

I praktiken brukar det bli ett byte när det börjar bli varmare igen framåt våren... :?

Och sen ett till byte under högsommaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#67 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag brukar tömma oljan på hösten och fylla på våren. Motorn står alltså tom för jag resonerar att oljan ändå inte gör nån nytta när den ligger i botten på oljetråget såvida man inte startar ibland under vintern. Men faktum är att det inte är så bra, för såvida man inte kör motorn ordentligt genomvarm så leder det bara till att man får in en massa fukt.

Sen brukar jag skvätta i lite olja i tändstiftshålen. Jag vet inte hur det funkar med kat, men annars är det inga problem. Det blir ett litet blått rökmoln när man startar på våren.

Det ska bli intressant hur min går i vår men tanke på att den nu har stått i över ett år. Men den står varmt och torrt och är välservad.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#68 Inlägg av adrian_vg »

Det bör noteras att helsyntetisk olja, esteroljor för att vara lite mer specifik, "suger" fast på metallytorna och bibehåller en oljig och oljetäckt yta inuti motorn!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#69 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Det bör noteras att helsyntetisk olja, esteroljor för att vara lite mer specifik, "suger" fast på metallytorna och bibehåller en oljig och oljetäckt yta inuti motorn!
All olja av bra kvalitet funkar på det sättet oavsett om det är syntet eller mineral.
Observera att jag sa bra kvalitet, inte lågprisskit.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#70 Inlägg av adrian_vg »

Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#71 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
Jag vet inte vad det är för skillnad på esterolja och "vanlig" helsyntet. Det jag vet är att jag tror det var Silikolene (vet inte ens om dom finns kvar) som började marknadsföra sin helsyntet som "esterolja". I mina öron låter det hela väldigt likt Shell V-Power eller Statoil (CK) Plus som skulle göra att det drog mindre soppa vilket i en test visade sig vara nys.

Vissa bilar och hojar som är optimerade för 98 oktan drar förvisso mindre på 98 än på 95, men det beror på att knacksensorn ställer ner tändningen och sänker effekten när man kör på 95.

All olja (inkl. plast) är i grunden baserad på mineral, men sen bearbetas den på olika sätt för att få de egenskaper man söker. Skillnaden är att högkvalitets mineralolja redan har de flesta av dessa egenskaper minus lättflytenheten som man aldrig kan få på en mineral men som samtidigt är en fördel på lite äldre motorer eftersom oljan inte blir som vatten har bättre bärighet i lagren.

Obs, jag snackar alltså inte om filmstyrkan och oljefilmens tjocklek som är 1 my, utan om ett oljelager som så att säga "lyfter" t.ex. vevaxeln från glidlagerbanorna bildligt talat. Det är alltså inget som fysiskt lyfter nånting, utan man får en tjockare oljehinna även om inte filmen är starkare.
Skulle jag börja köra på syntet i "ödlan" så är risken 1. att den skulle kunna börja pissa olja, 2. att kammarna skulle gå ner sig.
Faktum är att tillverkare av trimkammar rekommenderar mineral.

Vad det gäller esterolja, så misstänker jag starkt att det bara är ett namn för att det ska låta häftigare och som nåt mer speciellt än helsyntet som alla tillverkare har och den enda ester jag f.ö. känner till är https://www.youtube.com/watch?v=9BZAOIH6QRU :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#72 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
För att slänga på lite tändvätska, så fann nedan lite kuliga text på wiki. :)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Motorolja


"...Esteroljor har något högre kvalitetsnivå än PAO-oljor, men är benägna att ta upp mycket fukt från omgivningen. Dessa lämpar sig bäst för luftkylda motorer som går mycket varmt, t.ex. mc:n Norton Commando. En esterolja lämpar sig inte för en bil/mc som körs sällan eller vinterförvaras, helst inte i vattenkylda motorer heller. De flesta helsyntetiska mc-oljor är av någon anledning estrar."
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#73 Inlägg av blacken »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
För att slänga på lite tändvätska, så fann nedan lite kuliga text på wiki. :)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Motorolja


"...Esteroljor har något högre kvalitetsnivå än PAO-oljor, men är benägna att ta upp mycket fukt från omgivningen. Dessa lämpar sig bäst för luftkylda motorer som går mycket varmt, t.ex. mc:n Norton Commando. En esterolja lämpar sig inte för en bil/mc som körs sällan eller vinterförvaras, helst inte i vattenkylda motorer heller. De flesta helsyntetiska mc-oljor är av någon anledning estrar."
Vikken flax då att man kör på Feltemas krafs.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#74 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
För att slänga på lite tändvätska, så fann nedan lite kuliga text på wiki. :)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Motorolja


"...Esteroljor har något högre kvalitetsnivå än PAO-oljor, men är benägna att ta upp mycket fukt från omgivningen. Dessa lämpar sig bäst för luftkylda motorer som går mycket varmt, t.ex. mc:n Norton Commando. En esterolja lämpar sig inte för en bil/mc som körs sällan eller vinterförvaras, helst inte i vattenkylda motorer heller. De flesta helsyntetiska mc-oljor är av någon anledning estrar."
VOOOOSCH!! ;-)

Intressant! Har inte hört att den skulle vara hygroskopisk (som bromsvätska alltså)!
Har en esterolja i det österrikiska järnet vars namn inte ska nämnas, den brukar gå ganska varmt men är uppenbarligen inte luftkyld.

Edit: Om jag minns rätt är Motul 300V en erkänt bra olja, om än överprissatt - och är en esterolja. Kladdig som fanen enl de som använt den och sitter fast som sjutton på motordelarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#75 Inlägg av SteffoB74 »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:...så är det ganska säkert att det finns mycket skit här och var i knoten (underförstått att den har körts väldans länge på antingen en ren mineral eller delsyntet och med aplånga serviceintervaller), som en ren syntetolja "tvättar" rent i.
Har hört om detta också.
Hur vanligt är det med motorras efter byte till helsynt?

Har dock hört mer om att motorn kan börja läcka olja efter byte till helsynt. Helsynt-olja är nämligen en väldigt mycket bättre "tvättare" av de inre delarna, så när kokset spolats bort från skarvarna i motorn så kommer läckaget som ett brev på posten (ej Postnord dock).
Brasklapp för att detta mest verkade handla om äldre motorer byggda på stenåldern, typ Tyrannosaurus hoj.

Min Edwin, en XL600R från 1986, tror jag gick på mineralolja innan jag tog över ägarskapet. Jag bytte till helsynt, eftersom det var en vinterhoj och jag ville kunna starta den utan alltför många kickningar. Gammal motor, massor med koks i motorn och några oljebyten senare med helsynt och läckorna kom. Den rasade dock inte, droppade bara lite under.
Det är helt obefintligt. Det där att man inte skulle byta till helsyntetolja är en gammal skröna som ihärdigt lever kvar för att det finns massor med folk som hävdar att det minsann är så trots att det inte varit sant på väldigt många år.
Vad gäller dagens oljor så är det ungefär samma mängd additiver i oljan så en mineralolja "tvättar" lika bra som en syntet.

Att din Edwin började läcka några oljebyten senare är bara en tillfällighet. Hade det varit oljan som ställde till det så hade det visat sig långt tidigare.

Skrönan att syntet kan göra att motorn börjar läcka är så gammal att det handlar om att byta från en gammaldags singlegrade olja till en modern multigradeolja och då får man problem eftersom det är större mängd additiver i multigradeoljan och om man då har ålderdomliga material i packningarna så kunde man få problem med läckage.
Men då pratar vi om rejält gamla motorer. Det har nog inte varit sant för en enda motor konstruerad efter 1950 talet.

Skriv svar