Byte av bromsklossar på VFR1200

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Line_up
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 22, 2014 22:30
Ort: Revinge

Byte av bromsklossar på VFR1200

#1 Inlägg av Line_up »

2200mil på mätaren & 2mm kvar på klossarna både fram o bak så jag tänkte beställa nya & byta själv.
Men satan vad dyra original klossarna är 1017:- x2 Fram . 692:- Bak. TOTALT 2726:- :shock:

Ska snart boka tid 2400mils servicen som ligger runt 3500:- men jag tänkte jag skulle se över hojen & byta slitage delar själv så man slipper få en chock sen.
Samma pris på 2 honda återförsäljare men blev tipsad om Brembo klossar för halva priset jämfört med original. Vad har eller hade ni monterat?
Jag är medveten om att det är viktigt med bra/rätt klossar så skivorna inte tar stryk så det slutar med ett ännu dyrare kapitell :?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av bromsklossar på VFR1200

#2 Inlägg av adrian_vg »

De billigare från Brembo.

Gör inte EBC eller SBS ännu billigare belägg?

Varför envisas man med originalbelägg när priset är som det är? :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av bromsklossar på VFR1200

#3 Inlägg av tersan »

Line_up skrev:Jag är medveten om att det är viktigt med bra/rätt klossar så skivorna inte tar stryk så det slutar med ett ännu dyrare kapitell :?
Jag tycker nog att bromsförmågan är viktigare än slitaget på skivorna...

Jag hade valt Brembo eller nåt annat märkesbelägg utan tvekan. Visst kan man teoretiskt hävda att ABS-systemet är kalibrerat med originalbeläggen och att piratbelägg kan ha sämre livslängd och/eller sämre bromsverkan, men i praktiken funkar det mesta hyfsat så länge man inte rejsar IMHO.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byte av bromsklossar på VFR1200

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:De billigare från Brembo.

Gör inte EBC eller SBS ännu billigare belägg?

Varför envisas man med originalbelägg när priset är som det är? :huvet
SBS är haram, dom är värdelösa, dålig bromsverkan, dålig livslängd, sliter skivor. Det är iaf min och många andras erfarenhet av dom. Kanske finns andra som har andra erfarenheter.

Vad det gäller original så kan jag nämna att på alla år och alla tusentals mil som jag har haft/kört min hoj så har jag bara bytt bromsbelägg fram en gång och då vart det original igen. Gissa varför?
Bak sitter f.ö. fortfarande beläggen som fabriken monterade :banana

Nu börjar omgång två ta slut igen. Kollade vad nya kostar och dom dels säljs dom styckvis och inte i satser och dels var dom dyrare än andra märken. Men jag inbillar mig att om jag beställer från t.ex. England så bör det bli billigare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar