Behöver hjälp med hjälmval

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Behöver hjälp med hjälmval

#1 Inlägg av Petero1981 »

Prospect nr 1= shoei qwest
http://www.motoin.de/Helmets/Integral-H ... 16451.html

Prospect nr 2= HJC r-pha 10 plus
http://www.motoin.de/Helmets/Integral-H ... 29330.html

Mest hjälm för pengarna?
Nån som handlat från motoin.de?
Eftersom DHL går fetbort iom allt som stått i tidningen. Hur funkar UPS?? blandar alltid ihop med usps (som inte funkar för 5 öre) Men det är kanske 2 helt olika distributörer?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#2 Inlägg av tersan »

Ta den som sitter bäst på ditt huvud, och har de finesserna du vill ha.

Jag handlar mycket på nätet, men hjälm köper jag i butik där jag kan prova ordentligt.

UPS funkar bra, ibland, när de känner för det. Ökända för att inte avisera i förväg, sen påstå sig ha ringt på din dörr ett flertal gånger när du inte är hemma, och vägra leverera till nåt ställe där det är praktiskt för dig att hämta prylarna. Men senaste leveransen från dem funkade bra för min del (bortsett från att de inte förvarnade förstås), antagligen för att jag var hemma just när de ringde på dörren.

Otroligt fula färger, bilar, och uniformer har de också, förresten. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ta den som sitter bäst på ditt huvud, och har de finesserna du vill ha.
Tillägg: Har du glasögon? Prova en öppningsbar hjälm. Heter man inte Henning är det bra hjälmar. :)
Kan rekomendera Schuberths C3 (numera C3 Pro) att beställa från Tyskland. De är ofta nån eller några tusingar billigare där än i Sverige.

tersan skrev:Jag handlar mycket på nätet, men hjälm köper jag i butik där jag kan prova ordentligt.
Eller prova i lokala affären, köp från webben. Kompensera den lokala affären med andra köp om de är värda det.

tersan skrev:UPS funkar bra, ibland, när de känner för det. Ökända för att inte avisera i förväg, sen påstå sig ha ringt på din dörr ett flertal gånger när du inte är hemma, och vägra leverera till nåt ställe där det är praktiskt för dig att hämta prylarna. Men senaste leveransen från dem funkade bra för min del (bortsett från att de inte förvarnade förstås), antagligen för att jag var hemma just när de ringde på dörren.
Been there, done that.
tersan skrev:Otroligt fula färger, bilar, och uniformer har de också, förresten. :wink:
Har de? Om jag någonsin varit hemma när de påstått att de ringde på dörren hade jag nog haft en åsikt också... :twisted:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#4 Inlägg av andreas »

Jag håller med övriga, köp den hjälm som passar bäst.

För mig blev det en Schuberth C3 Pro. Otroligt skön men kräver att man kan acceptera att köra med korvätarhjälm. Själv är jag gammal nog att inte bry mig. Tyst är den också, när jag körde nakenhoj och inte hade Scala monterad behövdes aldrig proppar.

Jag köper förresten mycket på nätet men just hjälm vill jag köpa i butik. Jag passade på när den lokala handlaren traditionsenligt hade 15% på allt i månadskiftet mars april. Det blev nästan en tusenlapp billigare, och så slapp jag reta mig på klåparna på FC Moto.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#5 Inlägg av Petero1981 »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Ta den som sitter bäst på ditt huvud, och har de finesserna du vill ha.
Tillägg: Har du glasögon? Prova en öppningsbar hjälm. Heter man inte Henning är det bra hjälmar. :)
Kan rekomendera Schuberths C3 (numera C3 Pro) att beställa från Tyskland. De är ofta nån eller några tusingar billigare där än i Sverige.

tersan skrev:Jag handlar mycket på nätet, men hjälm köper jag i butik där jag kan prova ordentligt.
Eller prova i lokala affären, köp från webben. Kompensera den lokala affären med andra köp om de är värda det.

tersan skrev:UPS funkar bra, ibland, när de känner för det. Ökända för att inte avisera i förväg, sen påstå sig ha ringt på din dörr ett flertal gånger när du inte är hemma, och vägra leverera till nåt ställe där det är praktiskt för dig att hämta prylarna. Men senaste leveransen från dem funkade bra för min del (bortsett från att de inte förvarnade förstås), antagligen för att jag var hemma just när de ringde på dörren.
Been there, done that.
tersan skrev:Otroligt fula färger, bilar, och uniformer har de också, förresten. :wink:
Har de? Om jag någonsin varit hemma när de påstått att de ringde på dörren hade jag nog haft en åsikt också... :twisted:
Jag har funderat på c3 också. Frågan är om jag har behov av en öppningsbar? Jag använder linser, så för den sakens skull behövs det inte. Nästa frågetecken är om jag behöver lägga så stor vikt vid att hitta en så tyst hjälm, jag kör ju ändå med proppar?? Är c3:an så tyst att jag kan köra utan??
Sen är ju frågan hur jvla fel det bli med korvätarhjälm i kombination med Lindstrands SEPANG helställ... :laugh

Jag har funderat på det under dagen och om jag snabbt skulle välja nu, så blev det shoei.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#6 Inlägg av adrian_vg »

Schuberth är utan tvekan tystast av dem alla. Jag kör oftast utan proppar, men ska jag på längre turer åker propparna i ändå.

Märket har ju även andra mer rejsigare modeller. Har för mig att Gsson har en väldigt snygg Schuberth. Modell okänd tyvärr. Men snygg är den!

En brasklapp dock, har du väl börjat med Schuberth kan du ha svårt att byta till nåt annat märke. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#7 Inlägg av tersan »

Petero1981 skrev:Jag har funderat på det under dagen och om jag snabbt skulle välja nu, så blev det shoei.
Har du provat? Det sägs att Shoei inte passar alla huvuden (jag har dock själv Shoei).

Angående ljudvolym så beror det inte bara på hjälmen i sig, utan även på hur ditt huvud är placerat i förhållande till luftströmmarna runt hojen. Mao ska man helst provköra också, om ljudnivån är viktig. Sägs det iallafall... jag kör med proppar om jag ska ta mig längre sträckor.

Har förresten glasögon själv, men kör med vanlig integralhjälm. Så j-a jobbigt är det inte att pilla dit brillorna.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Har förresten glasögon själv, men kör med vanlig integralhjälm. Så j-a jobbigt är det inte att pilla dit brillorna.
Jo, det är det. :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#9 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:För mig blev det en Schuberth C3 Pro. Otroligt skön men kräver att man kan acceptera att köra med korvätarhjälm. Själv är jag gammal nog att inte bry mig. Tyst är den också, när jag körde nakenhoj och inte hade Scala monterad behövdes aldrig proppar.
Misstänker att jag är yngre än du, men kör med gubbhjälm ändå. :)
Har gjort det sen jag återföll 2008...

Iaf, vad skiljer mellan C3 och C3 Pro?
Ser att båda modellerna säljs fortfarande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#10 Inlägg av Petero1981 »

tersan skrev:
Petero1981 skrev:Jag har funderat på det under dagen och om jag snabbt skulle välja nu, så blev det shoei.
Har du provat? Det sägs att Shoei inte passar alla huvuden (jag har dock själv Shoei).

Angående ljudvolym så beror det inte bara på hjälmen i sig, utan även på hur ditt huvud är placerat i förhållande till luftströmmarna runt hojen. Mao ska man helst provköra också, om ljudnivån är viktig. Sägs det iallafall... jag kör med proppar om jag ska ta mig längre sträckor.

Har förresten glasögon själv, men kör med vanlig integralhjälm. Så j-a jobbigt är det inte att pilla dit brillorna.
Qwesten har jag provat i butik, men kommer dock inte köpa där eftersom dom är 900-1200 kr dyrare än på vissa webbsidor. Jag tycker den satt bra. Jag provade även Shoei`s NXR, som satt ännu skönare. Den faller tyvärr bort pga prislappen.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#11 Inlägg av adrian_vg »

Bra där, passform först, sen kollar man priset och shoppar runt där det är billigast. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#12 Inlägg av Petero1981 »

adrian_vg skrev:Bra där, passform först, sen kollar man priset och shoppar runt där det är billigast. :)
Ja, det är ju en fullkomlig omöjlighet att köpa utrustningen i fysisk butik har jag konstaterat. Nu har jag varit runt i de närliggande mc butikerna och kikat, och jag får alltså ge 1000-1200 mer än på nätet för en qwest. Kikade även på Dainese wave con scapole, behöver ju nytt ryggskydd också. Ligger på 1999kr i butik. 1000 spänn i tyskland.Pengar att spara?? Ja, betydande summor, för mej iaf.
Hoj köper jag dock ej via nätet. Så jag får väl återkomma till dom när/om jag byter hoj, som tack för att jag fått prova =)
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#13 Inlägg av Petero1981 »

Jag är 99,9% säker på att det blir Shoei qwest iallafall. provat 2 gånger nu.

Döper om tråden till "Ryggskyddsråd & förslag" :D
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#14 Inlägg av tersan »

Petero1981 skrev:Döper om tråden till "Ryggskyddsråd & förslag" :D
Nehejdu... det finns ryggskyddstrådar redan, posta i dessa istället. Du hittar dem under "personlig utrustning".
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med hjälmval

#15 Inlägg av adrian_vg »

Petero1981 skrev:Jag är 99,9% säker på att det blir Shoei qwest iallafall. provat 2 gånger nu.

Döper om tråden till "Ryggskyddsråd & förslag" :D
Nope, inte så. Då blir det svårt att hitta saker.

Gör som Tersan föreslår. :btt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar