Nya däck
Postat: lör jul 05, 2014 15:23
Har nu införskaffat nya däck!
Michelin har ju det bästa ryktet, men efter att studerat test i Motorrad 7-2013, så föll valet på Pirelli Angel GT,
som var testvinnare där, lika bra våtgrepp som Michelin PR3 men bättre hanterbarhet på torrt, nästan lika bra som Continental Road attack2 som var bäst, men helt usel i våtgrepp
jag gick på det lite bredare 180 alternativet bak än originalet 170 som skall vara beprövat och fungera bra
Passade på att lacka fälgarna förstås när däcken var av
Få se hur dom beter sig och hur slitstyrkan är, men dom uppger att det är 2-komp teknik i dom också för lång livslängd
nedan citat från Motorrad
"Den som menar att Pirelli enbart tillverkar supersportiga däck för snabb körning på torrt bör tänka om. Med Angel GT har italierna fått fram ett riktigt allrounddäck som inte bara duger för sportig körning i torrt väglag utan också briljerar med riktigt fint grepp på blött underlag. Nya Bridgestone T 30 hänger med riktigt bra på torrt underlag, men kommer inte upp i samma våtegenskaper som Pirelli. Hos Continental och Michelin saknas bra balans.
/WEB: Pirelli Tyre Nordic, Tel: +46 70 511 38 08, http://www.pirelli.se BEDÖMNING Landsväg/motorväg: (131 poäng, PLATS 2) Efter den välbekanta Angel ST följer nu Angel GT (Gran Turismo) som enligt tillverkaren ska ha bättre livslängd och bättre våtgrepp än föregångaren. På landsvägen briljerar GT med sina sportiga egenskaper, som också föregångaren ST hade. Med god kurvstabilitet, rejält med fäste som tål kraftiga nedlägg och en bra feedback är det ett däck som klarar det mesta. Även vid mer moderat kurvtagning beter sig Angel GT som en ängel och förblir trevlig och neutral genom hela kurvtagningen. Vid bromsning under nedlägg upplevs bara ett mindre upprätningsmoment. Våttest: (91 poäng, PLATS 1) Det råder inget tvivel om att Angel GT har tagit ett stort steg framåt när det gäller egenskaper på våt asfalt, jämfört med föregångaren. Med mycket bra våtgrepp under acceleration och vid kurvtagning når det tillsammans med Michelin Pilot Road 3 inte bara den högsta hastigheten i referenskurvan, utan också den bästa varvtiden. Un- der hård inbromsning glänser den genom goda retardationsvärden och kort bromssträcka. Gränsområdet mellan fäste och släpp är brett, feedbacken är bra vilket gör att man enkelt kan köra med kontrollerad sladd."
Michelin har ju det bästa ryktet, men efter att studerat test i Motorrad 7-2013, så föll valet på Pirelli Angel GT,
som var testvinnare där, lika bra våtgrepp som Michelin PR3 men bättre hanterbarhet på torrt, nästan lika bra som Continental Road attack2 som var bäst, men helt usel i våtgrepp
jag gick på det lite bredare 180 alternativet bak än originalet 170 som skall vara beprövat och fungera bra
Passade på att lacka fälgarna förstås när däcken var av
Få se hur dom beter sig och hur slitstyrkan är, men dom uppger att det är 2-komp teknik i dom också för lång livslängd
nedan citat från Motorrad
"Den som menar att Pirelli enbart tillverkar supersportiga däck för snabb körning på torrt bör tänka om. Med Angel GT har italierna fått fram ett riktigt allrounddäck som inte bara duger för sportig körning i torrt väglag utan också briljerar med riktigt fint grepp på blött underlag. Nya Bridgestone T 30 hänger med riktigt bra på torrt underlag, men kommer inte upp i samma våtegenskaper som Pirelli. Hos Continental och Michelin saknas bra balans.
/WEB: Pirelli Tyre Nordic, Tel: +46 70 511 38 08, http://www.pirelli.se BEDÖMNING Landsväg/motorväg: (131 poäng, PLATS 2) Efter den välbekanta Angel ST följer nu Angel GT (Gran Turismo) som enligt tillverkaren ska ha bättre livslängd och bättre våtgrepp än föregångaren. På landsvägen briljerar GT med sina sportiga egenskaper, som också föregångaren ST hade. Med god kurvstabilitet, rejält med fäste som tål kraftiga nedlägg och en bra feedback är det ett däck som klarar det mesta. Även vid mer moderat kurvtagning beter sig Angel GT som en ängel och förblir trevlig och neutral genom hela kurvtagningen. Vid bromsning under nedlägg upplevs bara ett mindre upprätningsmoment. Våttest: (91 poäng, PLATS 1) Det råder inget tvivel om att Angel GT har tagit ett stort steg framåt när det gäller egenskaper på våt asfalt, jämfört med föregångaren. Med mycket bra våtgrepp under acceleration och vid kurvtagning når det tillsammans med Michelin Pilot Road 3 inte bara den högsta hastigheten i referenskurvan, utan också den bästa varvtiden. Un- der hård inbromsning glänser den genom goda retardationsvärden och kort bromssträcka. Gränsområdet mellan fäste och släpp är brett, feedbacken är bra vilket gör att man enkelt kan köra med kontrollerad sladd."