börje80 skrev:Men det är väl bara under start man har nytta av Ah (att man kan göra fler start försök) när den är igång går det väl på generatorn??
Ah säger bara hur mycket energi du kan ta ur batteriet. Vid en start vill du ta ut en stor effekt på kort tid.
Två påhittade ex.
Last "lampa" 2 A under ½ h förbrukar under den tiden 1Ah.
Last "startmotor" 10 A under 5-10s går inte jämföra direkt med lampexmplets Ah. Fysika egenskaper (uppbyggnad, resisans, teknik) i batteriet begränsar hur mycket ström man får ut och vid vilken spänning då det är frågan om en storlast på kort tid.
Lite förenklat så har du i princip "ingen" nytta av dina Ah vid en startsekvens, men låter du en förbrukare vara på under en tid då kan man räkna på batterikapaciteten och Ah.
Är det hög startström man vill åt så ska man hitta ett batteri men högt värde på CCA (= Cold cranking amps). Ibland används även HCA, CA men dessa är under lägre krav. Dessa används istället för CCA oftast bara som markandsföring, då dessa mätmetoder ger en högre siffra.
Däremot så är det ofta så att ökade Ah ger ökade CCA värden på enkla typer av batterier. Men på batterier med någon typ av förfining behöver så inte vara fallet.
Det finns bilbatterier på 40 Ah som har dubbla CCA strömmen mot ett 80Ah.
Ex.
Tre huvudtyper av batterier.
"Vanliga" enkla syrabatterier "hyfsade" på Ah och CCA, tål vanligen inte djupurladdning något vidare. Skaplig lagringshållbarhet men finns bättre.
Batterier mer optimerade för djupurladdning Prioriterat Ah före CCA. (Ex . Husvagn, Marint...)
Batterier mer optimerade för startström Prioriterat CCA före Ah. (Ex Dieselmotorer andra tungstartade).
Men 1700:- för ett mcbatteri det kändes lite mycket tycker jag. Så jag kan bara instämma kolla hos andra levernatörer du bör få tag på ett tillräckligt bra batteri för mindre...
Passa även på att kolla hur MC laddar. Så att du har en lagom laddspänning till batteriet.
/Johan