Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Har du Biltemas MC-olja Racing 15W-40 i din hoj?

Ja
22
20%
Nej
90
80%
 
Antal röster: 112

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#151 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Tänker inte ge mig in i den diskussionen igen. Ska vara stark. :gnissla
Jag vet hur det känns. :wink:

Petero1981 föreslog häruppe att vi skulle diskutera kaffe istället, närmare bestämt Löfbergs vs Zoegas. Det kanske är lindrigare? Borde vara enklare, för Löfbergs gör ju inte ens kaffe. Snarare brun dryck. Zoegas däremot... :headbang
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#152 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tänker inte ge mig in i den diskussionen igen. Ska vara stark. :gnissla
:laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#153 Inlägg av Petero1981 »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Tänker inte ge mig in i den diskussionen igen. Ska vara stark. :gnissla
Jag vet hur det känns. :wink:

Petero1981 föreslog häruppe att vi skulle diskutera kaffe istället, närmare bestämt Löfbergs vs Zoegas. Det kanske är lindrigare? Borde vara enklare, för Löfbergs gör ju inte ens kaffe. Snarare brun dryck. Zoegas däremot... :headbang
Hahahahahaha!! Värsta personliga påhoppet! Jag råkar vara Karlstadbo!! :D
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#154 Inlägg av tersan »

Petero1981 skrev:
tersan skrev:Petero1981 föreslog häruppe att vi skulle diskutera kaffe istället, närmare bestämt Löfbergs vs Zoegas. Det kanske är lindrigare? Borde vara enklare, för Löfbergs gör ju inte ens kaffe. Snarare brun dryck. Zoegas däremot... :headbang
Hahahahahaha!! Värsta personliga påhoppet! Jag råkar vara Karlstadbo!! :D
Japp, jag noterade det! :wink:
Så vad vet du om kaffe? Du har väl bara druckit Löfbergs substitut? :mrgreen:

Här i Östergötland är vi mer allätare när det gäller drycker. Godis däremot... i Norrköping fanns ju anrika Svea Choklad, ägt av kooperationen och nischade på att göra taskiga kopior på andras godis... förutom Polly då. I Ljungsbro finns Cloetta, som är experter på Kexchoklad och... hmm... få se nu... :?

Oj, vad Adrian får jobba för att splitta upp till nya trådar nu. Å andra sidan slipper han fundera på oljediskussionen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#155 Inlägg av Petero1981 »

tersan skrev:
Petero1981 skrev:
tersan skrev:Petero1981 föreslog häruppe att vi skulle diskutera kaffe istället, närmare bestämt Löfbergs vs Zoegas. Det kanske är lindrigare? Borde vara enklare, för Löfbergs gör ju inte ens kaffe. Snarare brun dryck. Zoegas däremot... :headbang
Hahahahahaha!! Värsta personliga påhoppet! Jag råkar vara Karlstadbo!! :D
Japp, jag noterade det! :wink:
Så vad vet du om kaffe? Du har väl bara druckit Löfbergs substitut? :mrgreen:

Här i Östergötland är vi mer allätare när det gäller drycker. Godis däremot... i Norrköping fanns ju anrika Svea Choklad, ägt av kooperationen och nischade på att göra taskiga kopior på andras godis... förutom Polly då. I Ljungsbro finns Cloetta, som är experter på Kexchoklad och... hmm... få se nu... :?

Oj, vad Adrian får jobba för att splitta upp till nya trådar nu. Å andra sidan slipper han fundera på oljediskussionen.
Brukar köra den tekniken med min 1,5 åring när hon låst lasern på nåt hon inte får ha. Avledande manöver.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#156 Inlägg av tersan »

Petero1981 skrev:Brukar köra den tekniken med min 1,5 åring när hon låst lasern på nåt hon inte får ha. Avledande manöver.
Sorry, försökte bara bredda diskussionen lite. Eller få dig att diskutera nåt ämne som du kanske kan. :mrgreen:

Tillbaka till kaffet! Har för mig att Adrian är storkonsument, så han har säkert nåt bra att tillföra.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#157 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Oj, vad Adrian får jobba för att splitta upp till nya trådar nu. Å andra sidan slipper han fundera på oljediskussionen.
:laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#158 Inlägg av adrian_vg »

Ähum... :btt :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#159 Inlägg av CandyManX »

Hej alla forums medlemmar! Köpte en vfr 750 f 96 i lördags. Märkte inte när jag provkörde, men nu när jag lärt känna hojen lite och vågar pressa den lite så märker jag att den slirar på kopplingen vid snabbt växlande vid höga varv.... Frågade ägaren när jag köpte den vilken olja han brukade använde, han sa att han använde den oljan som rekommenderas i service boken... Tänkte testa en annan olja nu, vilken rekommenderar ni? Är inte rädd att testa Biltemas olja. Men vilken av dom? Tack på förhand... /c


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#160 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:Hej alla forums medlemmar! Köpte en vfr 750 f 96 i lördags. Märkte inte när jag provkörde, men nu när jag lärt känna hojen lite och vågar pressa den lite så märker jag att den slirar på kopplingen vid snabbt växlande vid höga varv.... Frågade ägaren när jag köpte den vilken olja han brukade använde, han sa att han använde den oljan som rekommenderas i service boken... Tänkte testa en annan olja nu, vilken rekommenderar ni? Är inte rädd att testa Biltemas olja. Men vilken av dom? Tack på förhand...
Biltemas mc-helsynt, 10W/40 har jag haft i alla mina viffrar utan problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#161 Inlägg av CandyManX »

Tja Adrian, kör du väldigt hårt med dina hojjar? Märker ingen ting vid lugn körning... Haft ett gäng hojar innan, men inte med denna kalibern....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#162 Inlägg av CandyManX »

Pratas ju även en del om Biltemas mineralolja...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#163 Inlägg av Tyrannosaurus »

CandyManX skrev:Pratas ju även en del om Biltemas mineralolja...
Skulle inte köra på Biltemaolja oavsett om det är mineral eller syntet. Den kanske har bra API-värde enligt vad som står på flaskan, men frågan är, hur länge?

Det är samma sak med s.k. longlife-oljor. Min enkla kommentar på det är att jag hellre har en longlife-motor än en longlife-olja eftersom för att kunna göra en olja till longlife så får det inte bli skitig för fort, så... Vart tar skiten, sotet och kokset i motorn vägen? Svar: Det blir kvar i motorn istället för att tömmas ur med oljan.
En motorolja har tre huvuduppgifter där alla tre är lika viktiga: Smörja, tvätta, kyla. Det finns iofs också en fjärde uppgift: Rostskydda, men det blir s.a.s. automatiskt när ytorna är oljiga.

Tips: Kör på en bra känd olja oavsett om du väljer syntet eller mineral, men moderna motorer ska nog helst ha syntet.
Själv kör jag på:
Hojen: Quaker State eller Pennzoil 20W-50 Performance mineral (gammal hoj från 80-talet)
Bilen: Pennzoil 5W-40 Performax syntet, alternativ Helix motsvarighet (något nyare bil från 2000-talet)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

CandyManX
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 89
Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#164 Inlägg av CandyManX »

En fråga till (känner mig lite korkad) när man kollar olje nivån, ska man gänga in olje Stickan och ut, eller bara sticka till gängorna tar imot? Mvh c


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#165 Inlägg av adrian_vg »

CandyManX skrev:Tja Adrian, kör du väldigt hårt med dina hojjar? Märker ingen ting vid lugn körning... Haft ett gäng hojar innan, men inte med denna kalibern....
Bitvis ja, på Knixkurser. Annars jobbpendling och en och annan nöjeskörning, från tidig vår, över heta högsommardagar och till när det blir för halt på vägarna för odubbat tvåhjuligt.
CandyManX skrev:En fråga till (känner mig lite korkad) när man kollar olje nivån, ska man gänga in olje Stickan och ut, eller bara sticka till gängorna tar imot? Mvh c
Ska ligga utanpå, till gängorna tar emot.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar