Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Har du Biltemas MC-olja Racing 15W-40 i din hoj?

Ja
22
20%
Nej
90
80%
 
Antal röster: 112

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Köpte fyra liter helsyntet (5W40) på Biltema idag och bytte i bilen. Får se om T4:ans turbo flyger ur motorrummet eller inte. 8-)

Överväger starkt att skaffa Biltemas mineralolja för mc för viffern; 37kr/l... Köpte ett filter också; 59kr och litet som f@n. Flytten blev dyr, därav tankarna på billig(are) olja. :oops:

Modren skänkte mig två eller om det var tre oöppnade förpackningar Castrol GPS edyl, som fadren hade kvar från sin bumse. Dessa borde vara ca fem-sex år gamla, så kanske att jag använder upp dem först.

Olja åldras väl inte i oöppnade förpackningar, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#47 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Överväger starkt att skaffa Biltemas mineralolja för mc för viffern; 37kr/l... Köpte ett filter också; 59kr och litet som f@n. Flytten blev dyr, därav tankarna på billig(are) olja. :oops:
Om du nu absolut ska köra på Biltemaolja i hojen, kör då åtminstone på den bästa dom har även om den också luktar spillolja :?
Det är dyrare att renovera motorn :wink:

I bilen kör jag också Biltema (semisyntet). Jag köper föresten Pennzoil för samma pris som Bilteman.
Modren skänkte mig två eller om det var tre oöppnade förpackningar Castrol GPS edyl, som fadren hade kvar från sin bumse. Dessa borde vara ca fem-sex år gamla, så kanske att jag använder upp dem först.

Olja åldras väl inte i oöppnade förpackningar, eller?
Det gör den nog inte med tanke på att det man tar ur backen är flera miljoner år gammalt :wink:
Sen gillar jag personligen inte Castrol heller, det är en amerikansk lågprisolja även om den är dyr här, men det är en annan sak.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om du nu absolut ska köra på Biltemaolja i hojen, kör då åtminstone på den bästa dom har även om den också luktar spillolja :?
Det är dyrare att renovera motorn :wink:
Du menar Biltemas Racingolja eller hur? Jag tänkte på det också först, men fick intrycket av de tidigare inläggen i denna tråd att racingoljan är nån sorts esterolja som inte alltid funkar bra med "vanliga" motorer vid "vanlig" körning.

Är jag ute och cyklar nu? Förbereder dumstruten utifall att... ;-)

Jag sniffade förresten på Biltemas bilolja igår innan jag hällde i den. Luktade ok, som vanlig märkesolja ungefär. Ingen bränd lukt som är så vanlig vid rekonditionerad olja på denna batch iaf.
Tyrannosaurus skrev: I bilen kör jag också Biltema (semisyntet). Jag köper föresten Pennzoil för samma pris som Bilteman.
Alla kan vi inte ha lika bra oljekontakter som du. :roll: :lol:
Tyrannosaurus skrev: Det gör den nog inte med tanke på att det man tar ur backen är flera miljoner år gammalt :wink:
Ja, ja... :wink: Menade nåt liknande som händer bromsvätska i öppnade förpackningar; den är ju hygroskopisk, eller att syret i luften bryter ner den eller nåt. Men det är kanske antagligen inget problem.
Tyrannosaurus skrev: Sen gillar jag personligen inte Castrol heller, det är en amerikansk lågprisolja även om den är dyr här, men det är en annan sak.
Är den amerikansk?? Trodde den var brittisk, och därför okej.

Får se vad jag köper inför nästa säsongs oljebyte. Man kanske inte har råd med oljan mer då. :roll: :)

Förresten, måste nedersta kåpdelen av vid filterbytet? Har inte kollat i servicemanualen än. Byter oljan och filtret om nån vecka, så fort jag hittat nåt att samla upp spilloljan i.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#49 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om du nu absolut ska köra på Biltemaolja i hojen, kör då åtminstone på den bästa dom har även om den också luktar spillolja :?
Det är dyrare att renovera motorn :wink:
Du menar Biltemas Racingolja eller hur? Jag tänkte på det också först, men fick intrycket av de tidigare inläggen i denna tråd att racingoljan är nån sorts esterolja som inte alltid funkar bra med "vanliga" motorer vid "vanlig" körning.

Är jag ute och cyklar nu? Förbereder dumstruten utifall att... ;-)
Du behöver nog inte förbereda någon dumstrut, jag vet inte heller riktigt vad esterolja innebär. Det har nog iaf inget med Martin Jungs Esteeeer att göra :lol:
Jag tror esterolja är syntetisk, själv kör jag på ren mineral, men en av de bästa som finns och som är minst lika bra som de bästa synteterna.

Hur som helst, i mc-världen, och nu snackar jag om fyror med en litereffekt långt över 100 hk och inte slöa fiskebåtar, så finns det inget som heter "vanliga motorer". Det är högtrimmade grejer byggda med små toleranser även om vissa sporthojar är så trimmade att det är ett under att dom inte flyger isär. Så kör du på racingolja, din motor kommer att tacka dig.

Bara en liten jämförelse med anledningar av trimningsgrad. Jag var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet mycket nära att köpa en rejält preppad CB750, balanserad och blueprintad, 900cc, RC kammar, Golden Rod stakar, två Weberförgasare, Bassanisystem mm. Den hade väl ca. 100 hk och när man drog igång den så stog det praktiskt taget och studsade på tomgång "PRA-PRA-PRA-PRA".
Jag blev avrådd att köpa den av han som hade trimmat den som menade att jag kommer att få skruva mer än köra. Istället köpte jag en fin ISR-utrustad CB750/820... Som jag senare kraschade :roll: men det är en annan historia.

Dagens hojar har nästan dubbelt så mycket effekt på nästan samma kubik och startar och puttar snällt på tomgång som vilken Volvo som helst :wink: Det är bara att konstatera att utvecklingen går framåt även för den gamla Ottomotorn 8) :lol:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen gillar jag personligen inte Castrol heller, det är en amerikansk lågprisolja även om den är dyr här, men det är en annan sak.
Är den amerikansk?? Trodde den var brittisk, och därför okej.
Nu slog du nog mig på fingrarna för troligen har du rätt. Men som jag sa så finns det betydligt bättre oljor.
Förresten, måste nedersta kåpdelen av vid filterbytet? Har inte kollat i servicemanualen än. Byter oljan och filtret om nån vecka, så fort jag hittat nåt att samla upp spilloljan i.
Det bör inte behövas när det är original, men det är nog andra som vet bättre. Jag måste däremot ta av underkåpan vid oljebyte och även vid påfyllning då den inte är original. Men det är lätt gjort på en minut med snabbskruv.

En femliters oljedunk som du skär upp på sidan funkar utmärkt som tråg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det bör inte behövas när det är original, men det är nog andra som vet bättre. Jag måste däremot ta av underkåpan vid oljebyte och även vid påfyllning då den inte är original. Men det är lätt gjort på en minut med snabbskruv.
Ok, juste.
Tyrannosaurus skrev:En femliters oljedunk som du skär upp på sidan funkar utmärkt som tråg.
Fanken också. Jag slängde två fyralitersdunkar igår från oljebytet i bilen... Bra tips iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

Så, då var oljan och filtret bytt på viffern. Var tvungen att ta av underdelen och sidorna för att komma åt att skruva av filtret. Sen var två av de fyra filteravdragarna jag har för stora (den fjärde är en modell med tre armar på som inte funkar på viffern (platsbrist)).
Räddningen kom i form av min tredje ärvda filteravdragare, tillka den minsta av dem, som jag fått av min bortgångne far, som köpt den på Gulf (prislappen satt kvar; kostade 2,40 eller nåt sånt... ) i början av 70-talet. Med två mellanlägg i gummi satt det tajt, fick fäste och gick att skruva. Övervägde att köra en mejsel rakt igenom men såg inte hur jag skulle få plats att drämma i den...

Använde mig av ett 50kronors-filter från Biltema och toppade upp med dito olja. Märkningarna på Biltemafiltret såg misstänkt lika ut dem på Miw-filtret som satt i från början... Återkommer med rapport om hur de verkar efter nästa säsong.

Viffern gick tyst och fint efter bytet. Tom ventilerna hade slutat ticka. Misstänker att handlarens bedyrande om att filter och olja var bytt innan jag köpte Gröna Faran, bara var båg. Iaf verkade det som om det rann ut misstänkt lite olja ur motorn... Dessutom var den kolsvart, inte svart som det brukar se ut, utan riktigt kolsvart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#52 Inlägg av adrian_vg »

Oljebytet tycks ha gjort susen på min viffer. Motorn låter mycket bättre nu! Mer dämpat och "tjockare" på nåt sätt. Växlingarna klickar i både upp och ner, förutom från ettan till tvåan om man varvar över 5000rpm eller så. Från ettan till tvåan runt 3000rpm klickar i hur fint som helst. Har inte fått i några frilägen heller annat än den mellan 1 och 2.

Olja är tydligen hur viktigt som helst. :lol: :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#53 Inlägg av adrian_vg »

Efter en dryg månad sen bytet och till-och-från-jobbet-åkning verkar Biltemaoljan fortfarande ok. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Efter en dryg månad sen bytet och till-och-från-jobbet-åkning verkar Biltemaoljan fortfarande ok. :-)
Det skulle väl vara :twisted: annars :lol:

Men det spelar ingen roll, min hoj har levt hela sitt liv på högkvalitetsolja och har nyligen passerat 11,000 mil. Jag inbillar mig att den inte hade levt lika länge och skramlat lika lite på en lågprisolja. Jag kan ha fel, men varför chansa?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#55 Inlägg av Göingen »

Kör också på Biltemaolja. Min uppfattning är att oljan är ungefär det samma som konkurrenterna erbjuder och funkar utmärkt i våra VFR-motorer. En Europatur i våras ca 500 mil varav en hel del på autobahn gick utan problem.
Jag är ganska övertygad om att prisskillnaden består i att Biltema köper in på ett effetivare sätt, en bättre logistiklösning, än vad MC-handeln normalt har. Förmodligen kan Biltema skippa åtminstone en mellanhand och jag tror också att påslaget är mindre.

Detta är min högst personliga uppfattning och jag har inga som helst belägg för att det verkligen är på detta viset. Jag kommer därför inte att gå i debatt med någon som har annan uppfattning. 8)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Kör också på Biltemaolja. Min uppfattning är att oljan är ungefär det samma som konkurrenterna erbjuder och funkar utmärkt i våra VFR-motorer. En Europatur i våras ca 500 mil varav en hel del på autobahn gick utan problem.
Jag är ganska övertygad om att prisskillnaden består i att Biltema köper in på ett effetivare sätt, en bättre logistiklösning, än vad MC-handeln normalt har. Förmodligen kan Biltema skippa åtminstone en mellanhand och jag tror också att påslaget är mindre.

Detta är min högst personliga uppfattning och jag har inga som helst belägg för att det verkligen är på detta viset. Jag kommer därför inte att gå i debatt med någon som har annan uppfattning. 8)
Sa jag tidigare att Biltema köper sin olja från Statoil? Läste det på nåt bilforum. Tycker ni att Statoilsmörj är ok? Isf är Biltemas ok(...) också. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#57 Inlägg av Qwerty »

Även jag har nu sållat mej till skaran och tömt i Biltema i min hoj.
Tyckte som vanligt att den blev tystare och lådan gick mycket mjukare efter bytet dvs inget onormalt.

Tyvärr så varade min glädje i kanske 150mil innan lådan blev lite hårdare igen. Inte 100% nöjd.
Men den duger nog endå tills nästa service.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Hondalådorna är väl alltid hårda? Till och med på XL:en klonkar växlarna i som på viffern ("ka-chunk").
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#59 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hondalådorna är väl alltid hårda? Till och med på XL:en klonkar växlarna i som på viffern ("ka-chunk").
Kan också bero på om man kör på rekonditionerad spillolja, tunt vattnigt syntetblask eller högkvalitet.

Trots att min hoj är gammal och inte har en ursäktande kraftöverföring (kardanhojar klonkar lättare eftersom det inte finns något glapp) så går det att växla helt ljudlöst, lätt och smidigt utan någon hårdhet om man bara gör rätt och lägger i nästa spett exakt samtidigt som man drar in kopplingen.

Om det däremot är någon sekunds fördöjning mellan koppling och växling så blir det ett klonk.
Där man stoppar i 1:an stillastående kan det låta lite, men det gör i stort sett alla hojar utom nyare BMW.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#60 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Där man stoppar i 1:an stillastående kan det låta lite, men det gör i stort sett alla hojar utom nyare BMW.
Det var det jag menade, klonkandet på ettan! Växlingarna är annars ganska ljudlösa. Borde ha varit lite klarare. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar