CandyManX skrev:Pratas ju även en del om Biltemas mineralolja...
Skulle inte köra på Biltemaolja oavsett om det är mineral eller syntet. Den kanske har bra API-värde enligt vad som står på flaskan, men frågan är, hur länge?
Det är samma sak med s.k. longlife-oljor. Min enkla kommentar på det är att jag hellre har en longlife-motor än en longlife-olja eftersom för att kunna göra en olja till longlife så får det inte bli skitig för fort, så... Vart tar skiten, sotet och kokset i motorn vägen? Svar: Det blir kvar i motorn istället för att tömmas ur med oljan.
En motorolja har tre huvuduppgifter där alla tre är lika viktiga: Smörja, tvätta, kyla. Det finns iofs också en fjärde uppgift: Rostskydda, men det blir s.a.s. automatiskt när ytorna är oljiga.
Tips: Kör på en bra känd olja oavsett om du väljer syntet eller mineral, men moderna motorer ska nog helst ha syntet.
Själv kör jag på:
Hojen: Quaker State eller Pennzoil 20W-50 Performance mineral (gammal hoj från 80-talet)
Bilen: Pennzoil 5W-40 Performax syntet, alternativ Helix motsvarighet (något nyare bil från 2000-talet)