Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Har du Biltemas MC-olja Racing 15W-40 i din hoj?

Ja
22
20%
Nej
90
80%
 
Antal röster: 112

Meddelande
Författare
Led
Donator 2009
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 10, 2006 16:55
Ort: Älvängen

#61 Inlägg av Led »

Nu har jag sällat mig till skaran som har bytt till Biltemaolja. Jag gick på ekonomilinjen och köpte 15W-40 för 39:90 / liter.

Den gamla oljan (Castrol) hade "gått" 800 mil och var svart som synden.

Det kanske lönar sig att köra Biltema och byta med kortare intervaller.

Nu är det i alla fall långt till vår och VFRen längst inne i garaget står......

/Lennart (den lille poeten)

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#62 Inlägg av Ocean »

Har nu blivit övertygad av en polare nu då han har kört 2000 mil med Biltemas olja i sin R6:a. Duger den till den hojen så lär den ju duga till pärlan också. :D Har varit tveksam till denna olja innan.
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#63 Inlägg av Tyrannosaurus »

Led skrev:Den gamla oljan (Castrol) hade "gått" 800 mil och var svart som synden.

Det kanske lönar sig att köra Biltema och byta med kortare intervaller.
En av finesserna med oljan är just att den SKA bli svart eller iaf mörk eftersom den ska ta upp sot, slagg och föroreningar i motorn. En olja som nästan ser lika fin ut när du häller ur den som när du hällde i den kanske smörjer bra, men den tvättar inte.

Och ja det kan i vissa fall löna sig att köra på en billigare olja och byta oftare. Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Led
Donator 2009
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 10, 2006 16:55
Ort: Älvängen

#64 Inlägg av Led »

Tyrannosaurus skrev:...Och ja det kan i vissa fall löna sig att köra på en billigare olja och byta oftare. Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
...och jag som trodde att livet var enkelt...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#65 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
Villka oljor skulle det vara? En motorolja måste ju ha tvättadditiv inblandat per definition, annars skulle bla de oförbrända resterna klumpa sig, täppa till och motorn skära rätt snabbt.

Tvättadditiv innebär att man har i medel som håller kokset mm oklumpat, eller kolloidalt som jag har för att man kallar det. Tänk Yes diskmedel som håller fettet från tallrikarna flytande i emulsionen/diskvattnet. :-)

Alla motoroljor har det. Vi skulle nog ha hört om motoroljor som inte gör det ganska snart! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#66 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
Villka oljor skulle det vara? En motorolja måste ju ha tvättadditiv inblandat per definition, annars skulle bla de oförbrända resterna klumpa sig, täppa till och motorn skära rätt snabbt.

Tvättadditiv innebär att man har i medel som håller kokset mm oklumpat, eller kolloidalt som jag har för att man kallar det. Tänk Yes diskmedel som håller fettet från tallrikarna flytande i emulsionen/diskvattnet. :-)

Alla motoroljor har det. Vi skulle nog ha hört om motoroljor som inte gör det ganska snart! :lol:
Jag vet inte, men jag har sett gamla motorer (på bilar) med tjocka lager koks och skit i motorerna, men ändå har dom gått.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#67 Inlägg av Fransson »

Led skrev:
Tyrannosaurus skrev:...Och ja det kan i vissa fall löna sig att köra på en billigare olja och byta oftare. Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
...och jag som trodde att livet var enkelt...
Tror faktiskt att livet är så enkelt så.Detta tjaffs om olja hit o olja dit, hadde biltemas olja varit så dålig som en del påstår så hadde nog biltema kursat för längesedan pga rasade motorer
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#68 Inlägg av Tyrannosaurus »

Fransson skrev:
Led skrev:
Tyrannosaurus skrev:...Och ja det kan i vissa fall löna sig att köra på en billigare olja och byta oftare. Men allt ska ske med måtta då vissa billiga oljor kan lämna kvar mer skit än dom tar bort.
...och jag som trodde att livet var enkelt...
Tror faktiskt att livet är så enkelt så.Detta tjaffs om olja hit o olja dit, hadde biltemas olja varit så dålig som en del påstår så hadde nog biltema kursat för längesedan pga rasade motorer
Äsch det är nog ingen fara att köra på Biltemaolja, speciellt inte om man byter regelbundet.

Men man ska komma ihåg att det med all sannolikhet är rekonditionerad spillolja (det har jag hört från flera källor). Det betöver inte betyda att det är dålig och leder till motorras. Men om vi säger såhär, vad äter du helst, oxfilé eller blodpudding :wink:
Visst kan man leva på blodpudding, man blir både mätt och överlever, vissa tycker t.o.m. att det är gott :P

Samma sak när man ska diska efter maten :wink: Man kan kan använda Yes och DishDrops eller det billigaste man hittar. I både fallen blir det rent, men man får gnugga och jobba mer med det billiga diskmedlet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#69 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag vet inte, men jag har sett gamla motorer (på bilar) med tjocka lager koks och skit i motorerna, men ändå har dom gått.
Så länge inte oljekanalerna täpps till funkar det. Kan ju vara så att skiten är för liten för att fastna, iaf på äldre motorer som inte har så små toleranser som dagens moderna har. Spekulation dock.

Som Fransson säger, ryktet skulle ha spridit sig väldigt snabbt om en olja inte håller måttet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#70 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Samma sak när man ska diska efter maten :wink: Man kan kan använda Yes och DishDrops eller det billigaste man hittar. I både fallen blir det rent, men man får gnugga och jobba mer med det billiga diskmedlet.
Euroshopper funkar bra att diska med. Vi tom späder ut den med ca >50% vatten i sprejflaskan. :lol: Yes är för dyrt i mitt tycke... :roll: Man skulle kunna säga att de flesta, om inte alla, märkesoljor är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Jag har alltid i den billigaste oljan i bil och mc, och byter olja och filter två ggr per år. Så länge kvalitetsbeteckningarna på oljorna är minst det som anges i manual är det bra. FInns ingen anledning att betala mer.

Känner man att motorn bara ska den dyraste oljan, och man känner att det får kosta, är det ok också. Valet är personligt, liksom filosofierna runt det. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#71 Inlägg av Tommy Gsson »

[quote="Tyrannosaurus
Men om vi säger såhär, vad äter du helst, oxfilé eller blodpudding :wink:
Visst kan man leva på blodpudding, man blir både mätt och överlever, vissa tycker t.o.m. att det är gott :P

[/quote]

Fast du skulle nog må bäst i långa loppet om du åt blodpudding.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#72 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men om vi säger såhär, vad äter du helst, oxfilé eller blodpudding :wink:
Visst kan man leva på blodpudding, man blir både mätt och överlever, vissa tycker t.o.m. att det är gott :P
Fast du skulle nog må bäst i långa loppet om du åt blodpudding.
Usch ja :? :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#73 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men om vi säger såhär, vad äter du helst, oxfilé eller blodpudding :wink:
Visst kan man leva på blodpudding, man blir både mätt och överlever, vissa tycker t.o.m. att det är gott :P
Fast du skulle nog må bäst i långa loppet om du åt blodpudding.
Usch ja :? :P

Blodpudding är gott :D Skall serveras med jägarrökt bacon och rårörda lingon 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#74 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tegfors skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev: Fast du skulle nog må bäst i långa loppet om du åt blodpudding.
Usch ja :? :P
Blodpudding är gott :D Skall serveras med jägarrökt bacon och rårörda lingon 8)
Isch! Jag sa ju att "vissa tycker t.o.m. att det är gott" :lol:
Bacon och lingonen kan jag ta tillsammans med stekta ägg resp. raggmunk, köttbullar, pannbiff eller nåt resten står jag över :)

[EDIT] Sådär, då har vi kommit ifrån ämnet ordentligt på traditionellt VFR-Forum-vis :lol: [/EDIT]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#75 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[EDIT] Sådär, då har vi kommit ifrån ämnet ordentligt på traditionellt VFR-Forum-vis :lol: [/EDIT]
Som alltid... Tur att moderatorn är flexibel. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar