Kopplingsvätska = bromsvätska?
Postat: tor nov 14, 2013 18:21
Kanske aspirerar på årets dummaste fråga men använder man bromsvätska i kopplingssystemet?
Nja, DOT5 är en silikonbaserad vätska, som har fördelen att inte suga åt sig vatten som en traditionell bromsvätska. Men den är blandbar med andra DOT-märkta vätskor, annars hade den inte fått DOT-märkning. Dock kan man inte utnyttja fördelen av att den inte är hygroskopisk om det finns den allra minsta rest kvar av DOT4-vätskan i systemet.mikaeljohansson skrev:...akta sig för att blanda in DOT5 har jag hört, skapar allt möjligt trubbel...
Rekommendationen har jag för mig är vartannat år. Så är inte milberoende utan mer åldersberoende pga vätskan drar åt sig vatten vilket den gör även stillastående.Rydh skrev:Hatten av för er Obi-ones!
Bromsvätskan byttes enligt protokoll för 1500 mil sedan men det finns inget datum så det är jävligt oklart hur många år sedan det är. Mcn står i kallgarage så jag antar att den drar åt sig en del fukt? Bäst att byta innan säsong eller nu?
Kopplingsvätskan har jag inte en aning om när den byttes.
Ja det var lite det jag tänkte. Får ge mig på både koppling och broms.Mister skrev:
Rekommendationen har jag för mig är vartannat år. Så är inte milberoende utan mer åldersberoende pga vätskan drar åt sig vatten vilket den gör även stillastående.
Hur noga är det att få bort all gammal DOT4 om man ska byta till DOT5?tersan skrev:Nja, DOT5 är en silikonbaserad vätska, som har fördelen att inte suga åt sig vatten som en traditionell bromsvätska. Men den är blandbar med andra DOT-märkta vätskor, annars hade den inte fått DOT-märkning. Dock kan man inte utnyttja fördelen av att den inte är hygroskopisk om det finns den allra minsta rest kvar av DOT4-vätskan i systemet.
Jag vet faktiskt inte. Jag kör vidare på traditionell vätska...adrian_vg skrev:Hur noga är det att få bort all gammal DOT4 om man ska byta till DOT5?
Räcker det med att skölja igenom några gånger?
Eller pratar vi nya slangar och packningar från hadtag ner till oket?
nja Dot 5 (silikonbaserad) är EJ blandbar med 3-4 (glykolbaserade). Dot 5.1 (glykolbaserad) är dock blandbartersan skrev:Nja, DOT5 är en silikonbaserad vätska, som har fördelen att inte suga åt sig vatten som en traditionell bromsvätska. Men den är blandbar med andra DOT-märkta vätskor, annars hade den inte fått DOT-märkning. Dock kan man inte utnyttja fördelen av att den inte är hygroskopisk om det finns den allra minsta rest kvar av DOT4-vätskan i systemet.mikaeljohansson skrev:...akta sig för att blanda in DOT5 har jag hört, skapar allt möjligt trubbel...
Bäst i mitt tycke är att köra med en bra DOT4 och byta regelbundet. Vilket ju är löjligt enkelt på en MC.
Jag har tidigare läst att ett krav för att få DOT-märkning är att de ska vara blandbara med varandra. Att det sen kan vara olämpligt av olika anledningar är en annan sak.Seth skrev:nja Dot 5 (silikonbaserad) är EJ blandbar med 3-4 (glykolbaserade). Dot 5.1 (glykolbaserad) är dock blandbar
Tror du är helt ute och cyklar...tersan skrev:Jag har tidigare läst att ett krav för att få DOT-märkning är att de ska vara blandbara med varandra. Att det sen kan vara olämpligt av olika anledningar är en annan sak.Seth skrev:nja Dot 5 (silikonbaserad) är EJ blandbar med 3-4 (glykolbaserade). Dot 5.1 (glykolbaserad) är dock blandbar
Men jag ska se om jag orkar läsa på DOT-regelverket...
Nej, jag är inte ute och cyklar, så du kan spara på lustigheterna.StigH skrev:Tror du är helt ute och cyklar...
(behöver du hjälp finns det:
http://www.blocket.se/jonkoping/Elcykel ... 3.htm?sa=1
"Vanliga" DOT är glykol (alkoholbaserade) och därmed vattelösliga/tar upp vatten.
Står en del i ämnet på sv Wikipedia men det är rätt oklart framställt.
Eng versionen är bättre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
Kan du få en silikonsmörja att ta upp vatten är det duktigt gjort...
Finns mång som undrar hur man ens lyckades få den helt väsensskilda DOT 5 att hamna mitt inne i DOT 3-4-skogen etc och sen ovan på det hitta på DOT 5.1 (alkoholbaserad!)
Förväxlar du det inte med oljeklassificering?
Alla motoroljor skall vara blandbara med varandra, annar blir det ingen klassning.