Sida 1 av 1

Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 09:52
av Rydh
Läste en liten skrift om däck på mcpoolens site. Där står att man bör vinterföra hojen med något kilo extra tryck i däcken, något jag aldrig gjort men kan se poängen. Samtidigt stod det att däcken inte bör hänga fritt, dvs hojen uppallad eller på centralstöd. Här förstår jag däremot inte anledningen. Någon som kan förklara?

Undrar dessutom hur djupt mönstret brukar vara på ett nytt, modernt, vägdäck. 8-9 mm?

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 16:53
av Seth
Rydh skrev:. Samtidigt stod det att däcken inte bör hänga fritt, dvs hojen uppallad eller på centralstöd. Här förstår jag däremot inte anledningen. Någon som kan förklara?
som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 18:11
av Rydh
Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 18:14
av Seth
Rydh skrev:
Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.
uppallrad rätt så avlastas väl fjädringen?

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 19:28
av Rydh
Seth skrev:
Rydh skrev:
Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.
uppallrad rätt så avlastas väl fjädringen?
Det var det jag tänkte, att den blir stående i ytterläge under längre tid. Men jag har som sagt INGEN aning om detta, gissar bara.

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: ons feb 13, 2013 23:37
av Seth
samma här :-P

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: tor feb 14, 2013 07:05
av Rydh
Sedan så läser man mycket skit också... :roll: :lol:

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: tor feb 14, 2013 08:03
av adrian_vg
Rydh skrev:Sedan så läser man mycket skit också... :roll: :lol:
Inte på detta forum. ;-)

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: tor feb 14, 2013 09:47
av Rydh
Nä precis, men nu var det ju inte här jag snappat upp det...

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: tor feb 14, 2013 10:14
av adrian_vg
Rydh skrev:Nä precis, men nu var det ju inte här jag snappat upp det...
:D

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: tor feb 14, 2013 18:42
av Donner
Jag pallar aldrig upp nån hoj, dom flyttas runt lite i garaget varje vinter. Men det har hänt att jag ställt hojen på centralstödet. Ingen extra luft pumpar jag i heller, fast det e nog inte fel med lite högre tryck.

Snart vår ju :D

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: fre feb 15, 2013 09:17
av adrian_vg
Jag ställer hojen på centralen och slänger ett kapell över. Ingen extra luft. Klart.

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: fre feb 15, 2013 11:13
av tersan
Vad jag fått lära mig är att man helst ska förvara hojen/bilen uppallad för att avlasta däcken och förhindra att de får en platt sula. Alternativt trycka i extra luft och gärna flytta lite på fordonet då och då för att sprida belastningen. Dock har jag aldrig levt som jag lär... och i höstas såg jag att mina egna däck på hojen är orunda på ett sätt som nästan bara kan ha uppkommit av att den stått på sidostödet under alltför långa perioder. Men på mina bilar har jag aldrig haft problem.

När jag monterat nya däck lutar jag ändå åt att framöver vinterförvara hojen med däcken fritt hängande.

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: fre feb 15, 2013 14:12
av Rydh
Nu börjar tråden urarta i någon form av "mina vänner"-historia. Jag gör inte heller ett skit, ingen extra luft, ingen uppallning. Jag blev mest intresserad av om någon kunde förklara det här med att uppallning skulle kunna vara dåligt. Och så det här med däckmönsterdjupet då :roll:

Re: Däcken under vinterförvaring

Postat: fre feb 15, 2013 18:01
av tersan
Rydh skrev:Nu börjar tråden urarta i någon form av "mina vänner"-historia. Jag gör inte heller ett skit, ingen extra luft, ingen uppallning. Jag blev mest intresserad av om någon kunde förklara det här med att uppallning skulle kunna vara dåligt. Och så det här med däckmönsterdjupet då :roll:
Välkommen till vintersäsongen, då brukar trådar spåra ur ännu fortare än under åksäsongen... :D

Mönsterdjupet har jag för mig ligger runt 5 mm fram och 9 mm bak på nya hojdäck.