En liten skrift om olja
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Motul 300
Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
vfr1200fd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motul 300
Varför inte använda viskositeten som Honda rekommenderar; 10W/40?HandLegger skrev:Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Motul 300
Jag har bra erfarenhet av att använda en olja av lite högre viskositet på äldre hojjar.adrian_vg skrev:Varför inte använda viskositeten som Honda rekommenderar; 10W/40?HandLegger skrev:Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
Den lite högre viskositeten kompenserar i viss mån den lite tunnare helsyntetoljan
(10-40 helsyntet är väldigt tunn när den blir lite varm).
Generellt sett tycker jag att Hondas vxl-lådor är väl slamriga och då hjälper en något
tjockare olja.
Åter till frågan.
Är det någon som har egen erfarenhet av oljan?
vfr1200fd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motul 300
15W/40 är det tjockaste jag har använt i mina viffrar. På min gamla BMW R100RS, som skramlade en hel del om motorn, hade jag i 15W/50, Castrol tror jag det var. Det blev mindre skrammel generellt. Tänk bara på att varmköra försiktigt om du har i den tjockare oljan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Motul 300
Tror inte att man behöver ta någon hänsyn till det. Oljan ligger med god marginal inom Hondas rekommendationer.adrian_vg skrev:15W/40 är det tjockaste jag har använt i mina viffrar. På min gamla BMW R100RS, som skramlade en hel del om motorn, hade jag i 15W/50, Castrol tror jag det var. Det blev mindre skrammel generellt. Tänk bara på att varmköra försiktigt om du har i den tjockare oljan.
- Bilagor
-
- Oljeviskositet.jpg (55.64 KiB) Visad 10414 gånger
vfr1200fd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motul 300
Better safe than sorry, som man säger på nysvenska.HandLegger skrev:Tror inte att man behöver ta någon hänsyn till det. Oljan ligger med god marginal inom Hondas rekommendationer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motul 300
Den här var intressant; enl wikipediaartikeln jag kollade på, sades det att oljorna spelar mindre roll, den är samma för alla märken, men att additiven spelar roll - något vi alla vet.
Här finns ett jämförelseverktyg för additiv!
http://sas-origin.onstreammedia.com/ori ... index.html
Här finns ett jämförelseverktyg för additiv!
http://sas-origin.onstreammedia.com/ori ... index.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Q: Hur vet man att vintern är i antågande?
A: Oljetrådar väcks till liv.
Intressant jämförelse, men den säger ju inte riktigt vilka tillverkare som haft i vilka grejor i vilken olja. Sen vill jag nog hävda att även basoljan skiljer sig och därigenom har en betydelse.
A: Oljetrådar väcks till liv.
Intressant jämförelse, men den säger ju inte riktigt vilka tillverkare som haft i vilka grejor i vilken olja. Sen vill jag nog hävda att även basoljan skiljer sig och därigenom har en betydelse.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Det gnälls för lite på forumet. Det är dags att sätta sprätt på saker och ting lite grann!tersan skrev:Q: Hur vet man att vintern är i antågande?
A: Oljetrådar väcks till liv.
Så du tror att Castrols C36H74 skiljer sig från OKQ8:s C36H74?tersan skrev:Intressant jämförelse, men den säger ju inte riktigt vilka tillverkare som haft i vilka grejor i vilken olja. Sen vill jag nog hävda att även basoljan skiljer sig och därigenom har en betydelse.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Nu gissar jag hej vilt här, men så länge inte oljorna kommer från samma fat så borde det vara skillnad. Om sen skillnaden är bra, dålig eller oväsentlig är jag inte man att bedöma.adrian_vg skrev:Så du tror att Castrols C36H74 skiljer sig från OKQ8:s C36H74?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Förlåt, jag provocerade.tersan skrev:Nu gissar jag hej vilt här, men så länge inte oljorna kommer från samma fat så borde det vara skillnad. Om sen skillnaden är bra, dålig eller oväsentlig är jag inte man att bedöma.
Alla oljor är blandning av olika långa kolväten. Jag vill därför påstå att det finns ingen olja som är speciellt bra bara för att den kommer från något speciellt ställe i världen. Olja som olja, det är additiven som spelar roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Det kan jag nog instämma i, litegrann iallafall...adrian_vg skrev:Jag vill därför påstå att det finns ingen olja som är speciellt bra bara för att den kommer från något speciellt ställe i världen. Olja som olja, det är additiven som spelar roll.
Sen kan man ju fråga sig om det går att "rädda" en dålig basolja med dyra additiv, eller om man förstör en bra grundolja med dåliga additiv?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Det finns ju egentligen inga dåliga basoljor. De innehåller ungefär samma blandning av oljemolekyler oavsett var de kommer i från. Om basen är samma, kan man bara konkurrera med olika bra additiv, och det är väl det märkesoljorna tar betalt för.tersan skrev:Det kan jag nog instämma i, litegrann iallafall...
Sen kan man ju fråga sig om det går att "rädda" en dålig basolja med dyra additiv, eller om man förstör en bra grundolja med dåliga additiv?
Så rädda eller inte rädda en "dålig" basolja är mer av en akademisk diskussion, typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Så mycket insyn i oljebranschen har jag att jag vet att det finns sekunda produkter... och då inte bara när det gäller additivens inblandning.adrian_vg skrev:Det finns ju egentligen inga dåliga basoljor. De innehåller ungefär samma blandning av oljemolekyler oavsett var de kommer i från. Om basen är samma, kan man bara konkurrera med olika bra additiv, och det är väl det märkesoljorna tar betalt för.
Så rädda eller inte rädda en "dålig" basolja är mer av en akademisk diskussion, typ.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: En liten skrift om olja
Är det nåt du kan dela med dig till oss andra?tersan skrev:Så mycket insyn i oljebranschen har jag att jag vet att det finns sekunda produkter... och då inte bara när det gäller additivens inblandning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!