En liten skrift om olja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Motul 300

#16 Inlägg av HandLegger »

Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motul 300

#17 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
Varför inte använda viskositeten som Honda rekommenderar; 10W/40?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Motul 300

#18 Inlägg av HandLegger »

adrian_vg skrev:
HandLegger skrev:Rubr olja är en helsyntetolja med viskositet 15/50.
Funkar den med VFR750f -91?
Någon som kör eller har kört med denna oljan?
Varför inte använda viskositeten som Honda rekommenderar; 10W/40?
Jag har bra erfarenhet av att använda en olja av lite högre viskositet på äldre hojjar.
Den lite högre viskositeten kompenserar i viss mån den lite tunnare helsyntetoljan
(10-40 helsyntet är väldigt tunn när den blir lite varm).
Generellt sett tycker jag att Hondas vxl-lådor är väl slamriga och då hjälper en något
tjockare olja.

Åter till frågan.
Är det någon som har egen erfarenhet av oljan?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motul 300

#19 Inlägg av adrian_vg »

15W/40 är det tjockaste jag har använt i mina viffrar. På min gamla BMW R100RS, som skramlade en hel del om motorn, hade jag i 15W/50, Castrol tror jag det var. Det blev mindre skrammel generellt. Tänk bara på att varmköra försiktigt om du har i den tjockare oljan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Motul 300

#20 Inlägg av HandLegger »

adrian_vg skrev:15W/40 är det tjockaste jag har använt i mina viffrar. På min gamla BMW R100RS, som skramlade en hel del om motorn, hade jag i 15W/50, Castrol tror jag det var. Det blev mindre skrammel generellt. Tänk bara på att varmköra försiktigt om du har i den tjockare oljan.
Tror inte att man behöver ta någon hänsyn till det. Oljan ligger med god marginal inom Hondas rekommendationer.
Bilagor
Oljeviskositet.jpg
Oljeviskositet.jpg (55.64 KiB) Visad 10410 gånger
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motul 300

#21 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Tror inte att man behöver ta någon hänsyn till det. Oljan ligger med god marginal inom Hondas rekommendationer.
Better safe than sorry, som man säger på nysvenska.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motul 300

#22 Inlägg av adrian_vg »

Den här var intressant; enl wikipediaartikeln jag kollade på, sades det att oljorna spelar mindre roll, den är samma för alla märken, men att additiven spelar roll - något vi alla vet.

Här finns ett jämförelseverktyg för additiv!
http://sas-origin.onstreammedia.com/ori ... index.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#23 Inlägg av tersan »

Q: Hur vet man att vintern är i antågande?
A: Oljetrådar väcks till liv.

Intressant jämförelse, men den säger ju inte riktigt vilka tillverkare som haft i vilka grejor i vilken olja. Sen vill jag nog hävda att även basoljan skiljer sig och därigenom har en betydelse.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Q: Hur vet man att vintern är i antågande?
A: Oljetrådar väcks till liv.
Det gnälls för lite på forumet. Det är dags att sätta sprätt på saker och ting lite grann!
tersan skrev:Intressant jämförelse, men den säger ju inte riktigt vilka tillverkare som haft i vilka grejor i vilken olja. Sen vill jag nog hävda att även basoljan skiljer sig och därigenom har en betydelse.
Så du tror att Castrols C36H74 skiljer sig från OKQ8:s C36H74? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#25 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Så du tror att Castrols C36H74 skiljer sig från OKQ8:s C36H74? :)
Nu gissar jag hej vilt här, men så länge inte oljorna kommer från samma fat så borde det vara skillnad. Om sen skillnaden är bra, dålig eller oväsentlig är jag inte man att bedöma.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#26 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nu gissar jag hej vilt här, men så länge inte oljorna kommer från samma fat så borde det vara skillnad. Om sen skillnaden är bra, dålig eller oväsentlig är jag inte man att bedöma.
Förlåt, jag provocerade. :)

Alla oljor är blandning av olika långa kolväten. Jag vill därför påstå att det finns ingen olja som är speciellt bra bara för att den kommer från något speciellt ställe i världen. Olja som olja, det är additiven som spelar roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#27 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag vill därför påstå att det finns ingen olja som är speciellt bra bara för att den kommer från något speciellt ställe i världen. Olja som olja, det är additiven som spelar roll.
Det kan jag nog instämma i, litegrann iallafall...

Sen kan man ju fråga sig om det går att "rädda" en dålig basolja med dyra additiv, eller om man förstör en bra grundolja med dåliga additiv?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#28 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det kan jag nog instämma i, litegrann iallafall...

Sen kan man ju fråga sig om det går att "rädda" en dålig basolja med dyra additiv, eller om man förstör en bra grundolja med dåliga additiv?
Det finns ju egentligen inga dåliga basoljor. De innehåller ungefär samma blandning av oljemolekyler oavsett var de kommer i från. Om basen är samma, kan man bara konkurrera med olika bra additiv, och det är väl det märkesoljorna tar betalt för.

Så rädda eller inte rädda en "dålig" basolja är mer av en akademisk diskussion, typ. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#29 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Det finns ju egentligen inga dåliga basoljor. De innehåller ungefär samma blandning av oljemolekyler oavsett var de kommer i från. Om basen är samma, kan man bara konkurrera med olika bra additiv, och det är väl det märkesoljorna tar betalt för.

Så rädda eller inte rädda en "dålig" basolja är mer av en akademisk diskussion, typ. :)
Så mycket insyn i oljebranschen har jag att jag vet att det finns sekunda produkter... och då inte bara när det gäller additivens inblandning.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#30 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Så mycket insyn i oljebranschen har jag att jag vet att det finns sekunda produkter... och då inte bara när det gäller additivens inblandning.
Är det nåt du kan dela med dig till oss andra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar