Sida 1 av 2

Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?

Postat: lör okt 02, 2010 20:44
av Homba
Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?

Re: Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?

Postat: sön okt 03, 2010 10:24
av adrian_vg
Homba skrev:Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
17" (eller har du 16" fram och 18" bak?) landsvägsdubb finns på http://www.ddp.nu/public/mallar/store.a ... 4&lang=swe.

Bredden kan vara ett aber, liksom att du ev inte får plats med nabbarna innanför framskärmen. Man kan ju montera av den för vintersäsongen, men man får nog räkna med en del skitsprut och korrosion på alu-detaljerna.

Känslan vid körning med nabbade däck, och dubbat, är lite läskigt till en början, men det går. ;-)

Funderade lite åt samma håll med min grönviffer, men eftersom den har förgasare är den tjurig att starta när tempen sjunker under runt 10plusgrader; inget man vill stressa runt med på morgonarna när man har bråttom i väg till jobbet. Dessutom kan hundra hästar vara lite svårtyglade på isigt före...

Landsvägsdubbat 17"-däck nedan.
Bild

Postat: sön okt 03, 2010 19:14
av Homba
Det är 17" både fram och bak, tack för länken.
Min har ju också förknasare så jag vet inte heller riktigt hur det ska gå till att få igång den vintertid.

Postat: mån okt 04, 2010 06:54
av tersan
Homba skrev:Min har ju också förknasare så jag vet inte heller riktigt hur det ska gå till att få igång den vintertid.
Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.

Postat: mån okt 04, 2010 13:55
av adrian_vg
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?

Postat: mån okt 04, 2010 15:29
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
:D Tändningen har viss betydelse också...

Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?

Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...

Postat: mån okt 04, 2010 16:45
av adrian_vg
tersan skrev: :D Tändningen har viss betydelse också...

Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?

Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
Ja, jo, trodde det var i ok skick, men tji fick jag. Nå den funkar iaf som den ska när den varma mc-säsongen börjar på allvar. ;-)

Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?

Postat: mån okt 04, 2010 20:51
av tersan
adrian_vg skrev:Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
Jodå, själva tändkurvan finns i boxen. Men sen ska ju strömmen passera ett antal kablar och kontakter för att till sist ge en gnista mellan stiftets elektroder. Finns en hel massa felkällor där... ström vill alltid ta den enklaste vägen, så finns det fukt och/eller sprickor så blir det inte så mycket kvar till dina startförsök.

När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?

Postat: mån okt 04, 2010 21:23
av Mister
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:

Postat: tis okt 05, 2010 06:25
av HondaHasse
Efter det sjunde inlägget är det ok att det blir ot i det danska forumet, är det inte samma regler här? ;)

Postat: tis okt 05, 2010 06:29
av tersan
Mister skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera... :wink:

Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)

Postat: tis okt 05, 2010 08:04
av adrian_vg
tersan skrev:När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
Jag mätte och donade en del med tändkablarna, bytte tändstift och relaterat när grönviffern temporärt ballade ur förförra sommaren. Allt var ju ok.

Måste isf vara förgasarna som kanske behöver en överhalning. Den gick ju fett som den är enl verkstaden. Kanske för fett? Å andra sidan är det ju både öppnare luftfilter och slipon monterat.
Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!

Postat: tis okt 05, 2010 09:47
av Mister
tersan skrev:
Mister skrev:
adrian_vg skrev: Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera... :wink:

Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
Nja, haft förgasarviffer med samma problematik och inte funderat mycket över det pga jag kör inte den på vintern. Men har haft samma bekymmer med endurons singelförgasare (skiftat där nu från vacuum till acc-förgasare). Att den är svårstartad när det är kallt och då vill jag ju köra. Lösningen är att bestycka om/justera, ifall man vill ha det optimalt.

Förgasarfunktion och lösningar för stånkor för den intresserade, men samma sak generellt http://www.soe.se/mek/forgasare/forgasare.htm
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!
Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt :P
Så lite kuriosa kan vi krydda diskussionen med när det gäller kyla o syre.; Ett bonntrim är ju att förvara bensinen i frysen för att få till några extra hästar :D

Postat: tis okt 05, 2010 10:06
av adrian_vg
Mister skrev:Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt :P
Jag insisterar. Tillbaka till däcken.

Fick förresten reda på MT21 är hala på asfalt. Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.

Postat: tis okt 05, 2010 15:23
av Göingen
adrian_vg skrev:... Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.
Kan det vara dessa man menar, klassiska däck för större offroadare