Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?
Postat: lör okt 02, 2010 20:44
Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
Och är det möjligt att köra den sen?
För och av VFR-folk Sedan 2006
http://www.vfr-forum.se/
17" (eller har du 16" fram och 18" bak?) landsvägsdubb finns på http://www.ddp.nu/public/mallar/store.a ... 4&lang=swe.Homba skrev:Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.Homba skrev:Min har ju också förknasare så jag vet inte heller riktigt hur det ska gå till att få igång den vintertid.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Ja, jo, trodde det var i ok skick, men tji fick jag. Nå den funkar iaf som den ska när den varma mc-säsongen börjar på allvar.tersan skrev:Tändningen har viss betydelse också...
Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?
Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
Jodå, själva tändkurvan finns i boxen. Men sen ska ju strömmen passera ett antal kablar och kontakter för att till sist ge en gnista mellan stiftets elektroder. Finns en hel massa felkällor där... ström vill alltid ta den enklaste vägen, så finns det fukt och/eller sprickor så blir det inte så mycket kvar till dina startförsök.adrian_vg skrev:Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera...Mister skrev:Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Jag mätte och donade en del med tändkablarna, bytte tändstift och relaterat när grönviffern temporärt ballade ur förförra sommaren. Allt var ju ok.tersan skrev:När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Nja, haft förgasarviffer med samma problematik och inte funderat mycket över det pga jag kör inte den på vintern. Men har haft samma bekymmer med endurons singelförgasare (skiftat där nu från vacuum till acc-förgasare). Att den är svårstartad när det är kallt och då vill jag ju köra. Lösningen är att bestycka om/justera, ifall man vill ha det optimalt.tersan skrev:Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera...Mister skrev:Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev: Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Edit: är inte detta utanför däckfrågan![]()
Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju frittadrian_vg skrev:Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Jag insisterar. Tillbaka till däcken.Mister skrev:Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt![]()
Kan det vara dessa man menar, klassiska däck för större offroadareadrian_vg skrev:... Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.