Sida 1 av 5

Köpa frambromsskivor

Postat: mån apr 19, 2010 08:35
av adrian_vg
Verkar inte som om frambromsskivor diskuterats så mycket på forumet. Jag har iaf ett behov att köpa nya skivor fram. Min olyckshändelse med ett bortglömt skivbromslås härom året, tycks ha kommit i fatt mig till slut... Tror jag måste byta ena skivan fram då den börjat dunka i belägget - mycket stressande när man kör i låg fart. :?

Visst är det så att man byter båda skivorna fram på en och samma gång, inte en i taget?

Lelles MC tar nästan 2500kr för en skiva (eller 1996kr/st med min SMC-instruktörsrabatt).

ISR tar ca 5000kr/par, men tillverkar inte för VFR. Dock trodde mannen jag talade med att det ev var samma skivor som på CBR, till vilka de gör "massor" med.

MC-Online tar 2145kr för wave-skivor. Nån som känner till detta företag? De verkar iaf finnas på Blocket också.

Bikersneed.se visade sig ha Armstrongs Wave-skivor för 1995kr/st efter mejlförfrågan. Armstrong verkar vara samma skivor som MC-Online för.

Nån som vet mer ställen med lite billigare skivor? Helst ställen i Sverige. Ebay mfl känns lite osäkert.

TPF.

Re: Köpa frambromsskivor

Postat: mån apr 19, 2010 10:33
av HondaHasse
adrian_vg skrev:Lelles MC tar nästan 2500kr för en skiva (eller 1996kr/st med min SMC-instruktörsrabatt).

ISR tar ca 5000kr/par, men tillverkar inte för VFR. Dock trodde mannen jag talade med att det ev var samma skivor som på CBR, till vilka de gör "massor" med.
Samma reservdelsnummer (04-120) på din och CBR 600 95-98 så det borde passa.
Jag bytte bara ena sidan när jag gjorde samma groda som du, om det är rätt eller fel det tvista de lärde om fortfarande men det går att stanna iaf :D

Postat: mån apr 19, 2010 11:12
av Tommy Gsson
På en hoj behöver du bara byta den ena om den andra är ok, det är skillnad på en bil där du kan få olika bomsverkan på hjulen. På hojen har vi ju bara ett hjul alltså kan den inte dra snett.
T.

Postat: mån apr 19, 2010 11:16
av adrian_vg
HondaHasse skrev:Jag bytte bara ena sidan när jag gjorde samma groda som du, om det är rätt eller fel det tvista de lärde om fortfarande men det går att stanna iaf :D
Tommy Gsson skrev:På en hoj behöver du bara byta den ena om den andra är ok, det är skillnad på en bil där du kan få olika bomsverkan på hjulen. På hojen har vi ju bara ett hjul alltså kan den inte dra snett.
T.
Juste, tack för superinfo!

Å andra sidan är Wave-skivorna rätt snygga... :D Löningen kommer den 26:e... :roll:

Edit: Skivan på bilden jag hade innan var fel. Detta är för VFR 94-97. Inte lika vågig.

Postat: mån apr 19, 2010 12:15
av Brother Wolf
Jäklans, klart snygga, men vad kostar de?
Sorry, nu ser jag, hmmm...

BW

Postat: mån apr 19, 2010 12:44
av adrian_vg
Brother Wolf skrev:Jäklans, klart snygga, men vad kostar de?
Sorry, nu ser jag, hmmm...

BW
Beställningen är lagd. :D

Killen på Bikersneed.se var juste nog att lägga beställningen nu, så kunde jag betala den 26:e, så sparade vi lite tid. Åtta till tio dagars levtid. Allt beror dock lite på vulkanaskan...

Edit: BW, Armstrongskivorna är tydligen bland de billigaste på marknaden och originalmonteras på bla Honda enl googlesökningarna jag gjort. Recensionerna på märket som sådant verkar överlag positivt, utom för en del som skriver att de slits och blir vinda. Det verkar dock vara de som räjsar mest på bandagar odyl som säger så.

Edit2: Hade hellre köpt ISR-skivor, man ska ju gynna svenska företag om möjligt, men mer än 500kr mer per styck tycker jag är väl mycket för mycket. Alla har sitt pris... :?

Postat: mån apr 19, 2010 14:00
av adrian_vg
Med nya skivor sägs det att man ska montera nya belägg. Har ett set Carbone Lorraine-belägg som jag köpte i vintras och som jag kommer att montera på, med de nya skivorna.

Men vad göra av de fortfarande nya SBC-beläggen? Kan man montera på dem igen sen när man slitit in de nya skivorna. Eller ska jag köra slut på Lorraine-beläggen och byta till de, på de gamla skivorna inkörda, beläggen sen?

Vad säger mek-rävarna?

Postat: mån apr 19, 2010 16:53
av Conseal
adrian_vg skrev:Med nya skivor sägs det att man ska montera nya belägg. Har ett set Carbone Lorraine-belägg som jag köpte i vintras och som jag kommer att montera på, med de nya skivorna.

Men vad göra av de fortfarande nya SBC-beläggen? Kan man montera på dem igen sen när man slitit in de nya skivorna. Eller ska jag köra slut på Lorraine-beläggen och byta till de, på de gamla skivorna inkörda, beläggen sen?

Vad säger mek-rävarna?
Biltema ?

Postat: mån apr 19, 2010 18:23
av Donner
Dina gamla klotsar är slitna efter dina gamla skivor, har du repor och sånt på dom gamla skivorna så är det samma sak med belägget. Jag hade inte monterat gamla belägg på en ny skiva utan att vara helt säker på att dom är helt släta. Risken är ju att beläggen gör spår i dina nya skivor. Fast det går väl att slipa,jämna till beläggen så dom blir fina igen?

Postat: mån apr 19, 2010 18:54
av adrian_vg
Conseal skrev:Biltema ?
Så här i efterhand när allt har sagts från min sida om Biltemabelägg, kan jag bara konstatera att de tog rackarns bra, men att de också verkade ha slitit en hel del på skivan. Det är ett djupt spår i skivan nu som det inte var förut. Så inte mer Biltemabelägg för viffern iaf. :?

@Donner:
Att slipa ner beläggen verkar som lite mycket jobb. Jag kan sälja av de gamla skivorna med de gamla beläggen. ;-)

Hittade förresten orsaken till det regelbundna klonkandet fram. En skivan verkar ha slagit sig så att det innersta belägget glappar liksom i hållaren. Det är alltså inte skivan där låset satt i och som jag hade en nära-vägen-upplevelse med, utan den på andra sidan. Go figure... Misstänker Biltemabeläggen. Eller så är hållarna slitna, vilket verkar lite långsökt tycker jag...

Re: Köpa frambromsskivor

Postat: ons apr 21, 2010 14:46
av adrian_vg
HondaHasse skrev:Samma reservdelsnummer (04-120) på din och CBR 600 95-98 så det borde passa.
Jag bytte bara ena sidan när jag gjorde samma groda som du, om det är rätt eller fel det tvista de lärde om fortfarande men det går att stanna iaf :D
Nu trillade en pollet ner...

Om skivorna är samma på CBR600 som på VFR, betyder inte det att även kaliprarna från CBR kan användas på VFR? Hade inte CBR600 95-98 fyrkolvsok?

Edit: Äsch... Icke sa nicke... http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 3%2098.htm - two piston calipers. Fyrkolvsok sitter det på 99:an. :(

Postat: ons apr 21, 2010 18:28
av Donner
Ja men bara för att skivorna är samma så behöver ju inte oken passa, dom är ju utformade efter infästningen i gaffelbenet.

Postat: ons apr 21, 2010 18:33
av adrian_vg
Donner skrev:Ja men bara för att skivorna är samma så behöver ju inte oken passa, dom är ju utformade efter infästningen i gaffelbenet.
Trodde att det var nån sorts standard på infästningarna (öronen i gaffeln), men så är det alltså inte?

Postat: ons apr 21, 2010 18:37
av Donner
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ja men bara för att skivorna är samma så behöver ju inte oken passa, dom är ju utformade efter infästningen i gaffelbenet.
Trodde att det var nån sorts standard på infästningarna (öronen i gaffeln), men så är det alltså inte?
Näää det kan jag inte tänka mej....eller??...nä det är säkert olika. Tror jag! :roll:

Postat: ons apr 21, 2010 18:53
av adrian_vg
Donner skrev:Näää det kan jag inte tänka mej....eller??...nä det är säkert olika. Tror jag! :roll:
Det kostar ju tillverkarna en del att inte ha samma grejor till olika modeller, det var mer åt det hållet jag var inne på.

Det är ju allmänt känt att tex frambromsskivorna är samma på VFR 94-97 och CBR600 95-98 för att ta ett exempel. Varför skulle det inte vara samma sak med exvis kaliprarna?