Spänning i ett nytt batteri

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Spänning i ett nytt batteri

#1 Inlägg av adrian_vg »

Vad är en normal spänning för ett nyinköpt 12V-batteri?

Jag har tidigare köpt bilbatterier som haft en spänning före laddning på ca 13,2V och ner till 12,8V samt MC-batterier i ungefär samma intervall.

Det nya gelbatteriet jag köpte på Biltema idag har en "ny"-spänning på ca 12,9V. När jag satte det på laddning, slog laddaren om till underhållsladdning redan efter ca två-tre minuter, så det kan inte ha varit speciellt urladdat.

Man har ju hört talas om batterier som stått ett tag hos handlaren och som klingat av, i en del fall har tom batterivätskan inte ens nått upp halvvägs på plattorna. Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...

Vad säger eksperterna på forumet om detta? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Är batteriet färskt så har det nog inte hunnit ladda ur nåt direkt. Dom flesta gamla rävar säger att ett nytt batteri skall alltid laddas fullt innan man börjar bruka det. Funkar fint ändå kan jag säga iaf i 9 fall av 10. Jag brukar bara montera batteriet och sen köra. Har man ett vanligt batteri så kanske man bör kolla syranivån innan man monterar. Har hört att om man inte laddar upp det innan så kanske det inte håller lika länge....men själv tror jag inte det har så stor betydelse.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Donner skrev:Är batteriet färskt så har det nog inte hunnit ladda ur nåt direkt. Dom flesta gamla rävar säger att ett nytt batteri skall alltid laddas fullt innan man börjar bruka det. Funkar fint ändå kan jag säga iaf i 9 fall av 10. Jag brukar bara montera batteriet och sen köra. Har man ett vanligt batteri så kanske man bör kolla syranivån innan man monterar. Har hört att om man inte laddar upp det innan så kanske det inte håller lika länge....men själv tror jag inte det har så stor betydelse.
+1

Jag har köpt ett batteri på Biltema en gång som uppenbarligen var fyllt med vatten istället för svavelsyra. Spänningen var 0 volt... det hjälpte inte hur mycket jag än laddade. :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Mätte precis spänning på batteriet, nån minut efter att jag plockat av laddaren. Spänningen låg på 12,98V. Det verkar inte bli bättre än så, så man får väl anta att batteriet är någorlunda färskt.

Med gel i batteriet är det iaf ingen fara att det torkar ut, som med vanliga vätskebatterier.

Tack för era tips! Känns bättre att veta att batteriet antagligen är helt ok. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar