I mekmanualen anges det att under fem grader celsius ska man använda ett annat sorts tändstift än standardstiftet.
Jag har nu kört med kallvädersstiftet i över ett år och igår tyckte jag det var läge att byta tändstift. Emellertid kom jag inte ihåg beteckningen för kallvädersstiftet när jag var hos Lelles, så jag köpte standardstiftet ist.
Jag tycker att bågen varit mer lättstartad med stiftet för kall väderlek, jmfm standardstiftet, men det kan lika gärna ha varit rent önsketänkande...
Nu undrar jag, hur stor skillnad ska egentligen ett stift göra som anges vara för en viss temperaturzon? Vad förväntas man vinna på att byta till ett annat tändstift än standardstiftet?
PS: Detta gäller specifikt min XL600R, men frågan är egentligen generellt ställd. DS.
Tändstift för olika yttertemperaturer
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tändstift för olika yttertemperaturer
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kallvädersstift, känner jag inte till men däremot kalla/varma (eller hårda/mjuka)
Dvs, vilken typ av stift man bör använda, vilket beror på din körstil och körning. Har själv stött på denna problematik med min Suzuki DR 350, jag kör där med lite mjukare stift.
Bättre förklaring finns t ex i denna artikel http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Dvs, vilken typ av stift man bör använda, vilket beror på din körstil och körning. Har själv stött på denna problematik med min Suzuki DR 350, jag kör där med lite mjukare stift.
Bättre förklaring finns t ex i denna artikel http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kallvädersstift är min benämning.Mister skrev:Kallvädersstift, känner jag inte till men däremot kalla/varma (eller hårda/mjuka)
Dvs, vilken typ av stift man bör använda, vilket beror på din körstil och körning. Har själv stött på denna problematik med min Suzuki DR 350, jag kör där med lite mjukare stift.
Bättre förklaring finns t ex i denna artikel http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Mekmanualen rekommenderar iaf att om yttertemperaturen är under plus fem grader Celsius, bör man byta till ett mjukare/varmare stift (antar jag att det är).
Juste artikel. Tack! Enl den verkar enda anledningen till att byta till varmare stift att man inte kommer upp i självreningstemperatur om stiftet är för kallt. Med tanke på mina korta körsträckor när jag kör till och från jobbet verkar det vara en bra idé att fortsätta köra med det varmare stiftet; kallvädersstiftet , och sen byta framåt våren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!