Trasig bakaxel

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pgjo553
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 29, 2009 11:59
Ort: Järfälla

Trasig bakaxel

#1 Inlägg av pgjo553 »

:cry: När jag var på väg hem från arbetet så small det till vid bakhjulet.
Och jag tänkte att det var kedjan som gick. Men sån tur hade jag inte.
När jag fick hejd på hojen så såg jag att hela drevet med drevhub hade försvunnit men kedjan var inakt men axeln var trasig.
Jag har en VFR 750 -94 (skitbra hoj) Och jag har ett helskotta att hitta denna reservdel. Jag hittade dock ett komplett till en vfr 800-01 på ebay.
Jag är inte helt säker på att den passar men den ser identisk ut. Honda city kunde inte svara på detta. Är det någon i forumet som har koll?
Bilagor
bakaxel_vfr[1].jpg
bakaxel_vfr[1].jpg (14.14 KiB) Visad 11235 gånger

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#2 Inlägg av StigH »

pgjo553 skrev:: Jag hittade dock ett komplett till en vfr 800-01 på ebay.
Jag är inte helt säker på att den passar men den ser identisk ut. Honda city kunde inte svara på detta. Är det någon i forumet som har koll?
Finns en del reservdelssajter som har microficher över reservdelarna.
csml, ron ayers? m fl...
Kolla upp res dels numret på resp alternativ.
Samma= passar båda...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#3 Inlägg av adrian_vg »

pgjo553 skrev:När jag fick hejd på hojen så såg jag att hela drevet med drevhub hade försvunnit men kedjan var inakt men axeln var trasig.
Det skiljer sju år mellan delarna. Kan vara vågat att köpa, men kan du ligga ute med pengarna, köp den! Du kan alltid sälja den vidare sen i Sverige, speciellt som du säger att delen är svår att hitta här. Vet inte om det funkar så, men kolla på delarnas artikelnummer för din 94:a och 01:an, om de är samma borde det väl rimligtvis funka.

Kan en handlare nära dig kolla om det är samma del till din och den beggade?

Forumets mekgud Tyrannosaurus borde kanske veta. Vänta lite tills han dyker upp, så får vi se.

Världens otur iaf att axeln gått av... Aldrig hört talas om att det skulle hända. Gör du mycket stoppiesar och burnisar? :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pgjo553
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 29, 2009 11:59
Ort: Järfälla

Re: Trasig bakaxel

#4 Inlägg av pgjo553 »

adrian_vg skrev:
pgjo553 skrev:När jag fick hejd på hojen så såg jag att hela drevet med drevhub hade försvunnit men kedjan var inakt men axeln var trasig.
Det skiljer sju år mellan delarna. Kan vara vågat att köpa, men kan du ligga ute med pengarna, köp den! Du kan alltid sälja den vidare sen i Sverige, speciellt som du säger att delen är svår att hitta här. Vet inte om det funkar så, men kolla på delarnas artikelnummer för din 94:a och 01:an, om de är samma borde det väl rimligtvis funka.

Kan en handlare nära dig kolla om det är samma del till din och den beggade?

Forumets mekgud Tyrannosaurus borde kanske veta. Vänta lite tills han dyker upp, så får vi se.

Världens otur iaf att axeln gått av... Aldrig hört talas om att det skulle hända. Gör du mycket stoppiesar och burnisar? :wink:
Nä! Jag har tyvärr kommit ur lekstadiet det rasslade till först och sen lossnade allt. (det verkar som om muttern i centrum hade lossnat) Jag har pratad med hondacity och det ligger olika artikelnummer på dessa delar dom kunde inte svara på vad det är för skillnader.
Men jag tror att enda skillnaden är själva hubben.
Om det är storleken eller bara utseendet?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#5 Inlägg av adrian_vg »

pgjo553 skrev:Nä! Jag har tyvärr kommit ur lekstadiet det rasslade till först och sen lossnade allt. (det verkar som om muttern i centrum hade lossnat) Jag har pratad med hondacity och det ligger olika artikelnummer på dessa delar dom kunde inte svara på vad det är för skillnader.
Men jag tror att enda skillnaden är själva hubben.
Om det är storleken eller bara utseendet?
Mer än vad jag vågar svara på. Men ytligt sett, utan att ha mätt och kollat i detalj, ser ju navet likt ut den på VFR 94-97.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#6 Inlägg av vfr800 »

kollade snabbt på en sida med honda delar och det skiljer i artikelnummer på själva axeln iallafall, svårt att säga vad exakt som skiljer dock.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Forumets mekgud Tyrannosaurus borde kanske veta. Vänta lite tills han dyker upp, så får vi se.
Såja såja nu ska vi inte överdriva för jag har inte den blekaste :wink: :oops: :lol:

Men eftersom det är olika nummer så är det bara mätning som gäller om man vill vara säker.
Axelns diameter + längd, fästet mot hjul och drev och kanske tjockleken på huben eftersom om det även är olika svingar med olika krökning kanske p.g.a. olika fälgbredder så kan det leda till att kedjan inte centrerar.

Så enda tipsen jag har är:
1. Mät.
2. Kontakta säljaren och be honom göra samma mätningar.
3. Kolla svenska skrotar (jag har listat de flesta på min hojlänksida), det har ju sålts "några" VFR.
4. Honda har ju en policy att hålla delar ett visst antal år (tror det är 20 år) och då ska den finnas, men...
A. Du kan få vänta lite (men det är ju minst tre månader till säsong).
B. Den lär nog kosta en slant.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Såja såja nu ska vi inte överdriva för jag har inte den blekaste :wink: :oops: :lol:
Inga underdrifter nu, du är en ständig källa till visdom när det gäller mekning, inget att skämmas för. ;-) Med Google kommer man bara så långt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#9 Inlägg av adrian_vg »

Hur gick det pgjo553?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pgjo553
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 29, 2009 11:59
Ort: Järfälla

Re: Trasig bakaxel

#10 Inlägg av pgjo553 »

adrian_vg skrev:Hur gick det pgjo553?
Jag tog en chans genom att ha beställt delen från ebay. Jag lyckades pruta från 150$ till 100$ så det är ju ett bra pris för axel plus hub.
Jag återkommer senare och berättar hur det gick. Annars är det bara att ställa sig på kö för att köpa en bättre begagnad :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#11 Inlägg av adrian_vg »

pgjo553 skrev:
adrian_vg skrev:Hur gick det pgjo553?
Jag tog en chans genom att ha beställt delen från ebay. Jag lyckades pruta från 150$ till 100$ så det är ju ett bra pris för axel plus hub.
Jag återkommer senare och berättar hur det gick. Annars är det bara att ställa sig på kö för att köpa en bättre begagnad :lol:
Ingen dålig prutning! Grattis! :tummenupp

Ser fram emot vidare rapporter sen. Lycka till!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pgjo553
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 29, 2009 11:59
Ort: Järfälla

Re: Trasig bakaxel

#12 Inlägg av pgjo553 »

Efter en riktigt lång vinter så fick jag chansen att montera bakaxeln. Och det passade "nästan" som handsken. Jag fick göra mindre modifieringar på bromsskivan. Det saknades knappa millimetern till att kunna montera bromsoket. Och jag fick använda orginalets skruvar till skivan. Men nu har jag kört i ca 2 veckor och är mycket nöjd.
pgjo553 skrev::cry: När jag var på väg hem från arbetet så small det till vid bakhjulet.
Och jag tänkte att det var kedjan som gick. Men sån tur hade jag inte.
När jag fick hejd på hojen så såg jag att hela drevet med drevhub hade försvunnit men kedjan var inakt men axeln var trasig.
Jag har en VFR 750 -94 (skitbra hoj) Och jag har ett helskotta att hitta denna reservdel. Jag hittade dock ett komplett till en vfr 800-01 på ebay.
Jag är inte helt säker på att den passar men den ser identisk ut. Honda city kunde inte svara på detta. Är det någon i forumet som har koll?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#13 Inlägg av adrian_vg »

pgjo553 skrev:Efter en riktigt lång vinter så fick jag chansen att montera bakaxeln. Och det passade "nästan" som handsken. Jag fick göra mindre modifieringar på bromsskivan. Det saknades knappa millimetern till att kunna montera bromsoket. Och jag fick använda orginalets skruvar till skivan. Men nu har jag kört i ca 2 veckor och är mycket nöjd.
Sitter allt fast som det ska, inget som kommer att trilla av vid belastning? Tänker då främst på din bromsoksmodifiering.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pgjo553
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 29, 2009 11:59
Ort: Järfälla

Re: Trasig bakaxel

#14 Inlägg av pgjo553 »

adrian_vg skrev:
pgjo553 skrev:Efter en riktigt lång vinter så fick jag chansen att montera bakaxeln. Och det passade "nästan" som handsken. Jag fick göra mindre modifieringar på bromsskivan. Det saknades knappa millimetern till att kunna montera bromsoket. Och jag fick använda orginalets skruvar till skivan. Men nu har jag kört i ca 2 veckor och är mycket nöjd.
Sitter allt fast som det ska, inget som kommer att trilla av vid belastning? Tänker då främst på din bromsoksmodifiering.
Det sitter ordentligt jag har monterat distansbrickor på skivan samt oket så att dessa centrerar ordentligt. Jag skall besiktiga hojjen snart så vi får se om det blir en anmärkning. Men det handlade om knappa milimetern.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trasig bakaxel

#15 Inlägg av adrian_vg »

pgjo553 skrev:Det sitter ordentligt jag har monterat distansbrickor på skivan samt oket så att dessa centrerar ordentligt. Jag skall besiktiga hojjen snart så vi får se om det blir en anmärkning. Men det handlade om knappa milimetern.
Ok! Rapportera tillbaka sen! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar