Sida 1 av 4

Var köper man billigare reservdelar

Postat: lör dec 19, 2009 16:21
av dubbear
Som rubriken lyder.

Efter en sommar med mycket körning har jag ställt av hojen
med ett par problem som jag tänk åtgärda över mörkermånaderna

1. Bromsbeläggen bak är helt slut

2. Kopplingshandtaget är böjt efter en highside

3. Kopplingen tar inte längre när man ger mycket gas alltså den släpper vid höga varv.

4. Sedan skulle jag installera larm med och det är de enda jag fått klart.

Men när ja ska ut på de stora nätet och leta reservdelar känner jag mig
som min mormor i en datorbutik.


Oddsen att jag gör en dålig affär är skyhöga.
så ja bara undra om de finns ett "Siba" för mc delar. ett ställe som kanske inte e billigast men aldrig dyrast.

Har sett att många verkstäder har billiga priser över januari kanske bättre att bara lämna in den?

Tacksam för svar.

Postat: lör dec 19, 2009 16:57
av Tommy Gsson
http://www.davidsilverspares.co.uk/
runt halva priset mot motsvarande tyska sida som dom flesta butikerna beställer ifrån.
T.

Postat: lör dec 19, 2009 19:49
av dubbear
Tackar tackar
beställer därifrån

Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen

Postat: lör dec 19, 2009 21:36
av StigH
dubbear skrev:det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Lite måste man våga.. :D
Jag har goda efarenheter av
http://www.wemoto.com.
Har best på torsd och haft grejerna på månd morgon...
Dom pratar dessutom en begriplig engelska - det gör inte alla i UK..
Väntar fortfarande på av Honda "ska höra av sig" om mina bromskolvar, bara väntat sen juni 2007..

Postat: lör dec 19, 2009 21:46
av adrian_vg
dubbear skrev:Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Jag har varit med om att fyra nycklar ofta inte är komplicerat, utan mer att det tar lång tid och många grejor måste av innan man kommer åt det man skulle fixa.

Läs mekmanualen noga, ha den med medan du mekar och dubbelkolla/tänk igenom varje steg, så ordnar det sig.

Bättre att det skiter sig nu och du måse anlita professionell hjälp, än att samma sak sker runt mars-april när man kanske vill ut på vägarna.

Fö är http://www.cmsnl.com/ också bra att beställa från. Man väljer del från mikrofiche och får se pris och lagerstatus direkt. Har beställt från dem och har inget att klaga på.

Postat: sön dec 20, 2009 00:39
av dubbear
Tack för svar.
Ska ringa verkstaden dom har 50% av i januari.
Är de för dyrt är man ju mer motiverad att göra de skälv

Postat: tor jan 14, 2010 22:24
av blacken
dubbear skrev:Tackar tackar
beställer därifrån

Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Det kunde ha varit betydligt värre än "fyra nycklar" det kunde ha varit "fyra tummar" :D . Men du klarar av att byta lamellerna själv, var bara noggrann och ta det sakta och lugnt, samt "besvära" mr Haynes, så går det vägen..

Postat: tor jan 14, 2010 23:39
av vfr800
Apropå koppling slirar det är inte "fel" olja som orsakar sliret då?

Belägg finns väl på biltema(om man vill handla där)

Kopplingshandtag måste ju finnas på skroten eller? BIKE trollhättan har ju en stor skrot som skickar på post tror jag

Postat: tor jan 14, 2010 23:58
av dubbear
Ja ska prova med olja ny olja först. men de får bli lite varmare ute först.
köpte bromsbelägg idag på biltema. det e ju bara till bakhjulet så de behöver ju inte vara top of the line.

Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt

Postat: fre jan 15, 2010 12:49
av Tomas
dubbear skrev:Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt
Jag lyckades med det en gång, värmde och böjde försiktigt, försiktigt, värmde igen osv... Använde ett skruvstäd med breda plattor och en värmepistol.

Postat: fre jan 15, 2010 13:40
av adrian_vg
Tomas skrev:Jag lyckades med det en gång, värmde och böjde försiktigt, försiktigt, värmde igen osv... Använde ett skruvstäd med breda plattor och en värmepistol.
Grattis!

Gör sen en några millimeter djup skåra ett par centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.

Ska prova med mitt fasjonabelt böjda handtag till våren sen. :)

Postat: fre jan 15, 2010 14:05
av dubbear
adrian_vg skrev: Gör sen en några millimeter djup skåra ett centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.
Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??

Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något

Bild
http://picasaweb.google.com/lh/photo/mG ... directlink

Något tipps här eller är de bara att ta i för kung och fosterland

Postat: fre jan 15, 2010 14:30
av adrian_vg
dubbear skrev:Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??
Jag läste det på soe.se. De tror jag hade fått det från nån roadracingsajt. Tydligen gör roadracingnissarna/rävarna så för att fortfarande ha en körbar hoj även efter en marksyning under tävling. Förutsatt förstås att hojen i övrigt fortfarande är körbar. ;-)

dubbear skrev:Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något
Jag tror du rycker i gummipluggen som täcker luftningsskruven. Skruva bort pluggen på övre högra sidan på din bild. Eller ännu hellre, kolla på första bilden på bromsbeläggbytarguiden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2332.

Edit: Tror förresten gummipluggen täcker glidstången för oket. Det är inte täckplugg för luftningen.

Postat: fre jan 15, 2010 15:22
av dubbear
H**s j**a s**t

den satt ju som berget den där
och så small de bara till

Bild

Resten av verktyget sitter nu och myser inne i bulten
va gör man nu då?


Förlåt att ja ställer så många frågor men ja e den enda mek-intresserade personen i släkten

Postat: fre jan 15, 2010 17:26
av StigH
dubbear skrev:H**s j**a s**t
va gör man nu då?
Lite sent ute men...
Ett allmänt mek-tips på en fredag em, som jag lärde mig av en redan då gammal mekaniker när jag var 15år..

När man har en stålskruv som sitter i aluminium (gängad t ex ?) är det praktiskt att ge den en känga på lämpligt sätt innan man försöker lossa den. En spårskruv t ex via en skruvmejsel man sätter i spåret och som man sen klappar till med hammare. Slagstyrkan beroende på skruv dim förstås..
Det är inte klokt så mycket lättare det blir att lossa skruven då. Oftast.
Al och Fe finns ju på skilda ställen i elektrolytiska spänningsserien, vilket betyder att när det kommer en ledande vätska (saltvatten..) på kontaktytorna så korroderar Al-et till ett pulver som låser skruven.
Detta pulver "slår man lös" genom ovan angivna metod...
Fast allt det här visste ni väl förut??? :wink:

Bakgrund:
Jag står i verkstaden och ska dela en moppemotor, en Sachs, där halvorna hålls ihop av långa spårskruvar. Hänger med hela kroppsvikten över den gröna Bachomejseln utan att få loss den, mejselj-n glider bara ur spåret..
In kommer gamle meken "Inte ska du göra så där.. Titta nu!"
Han pallar upp motorn på ett par träbitar så den står stadigt, tar bachon sätter den i spåret och klappar till den med släggan. En gång.
Därefter tar han och lossar skruven med mejseln - med EN hand!!!

Sånt impar på en 15-åring!