Skruv i däcket [Problem löst]

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Skruv i däcket [Problem löst]

#1 Inlägg av adrian_vg »

Upptäckte i morse när jag kommit fram till jobbet och jag skulle ta av skivbromslåset från hållaren bak, att jag haft den föga hedervärda äran att få en skruv i bakdäcket... :roll: Ser ut att vara en kort galvad plåtskruv, som jag antagligen plockat upp på Rörkens gokartbana igår. Inga skruvar på söndagsmorgonen och körde inte nåt efter Rörken förrän i morse, så sannolikt nåt gokart som tappat grejor.

Lyckligtvis satt skruven i den tjockare delen på sidan av bakdäcket och dessutom ganska lös, men valde att låta den vara kvar, utifall den satt djupare än beräknat.

Det talades om i en annan tråd att pluggar i en del fall inte var att rekommendera, dvs om det blir aktuellt med en plugg för mitt bakdäck alltså. Tror inte man kom fram till nåt konsensus i den andra tråden annat än att sprejlagning inte är en långsiktig lösning.

Finns det någon tumregel om detta? Eller handlar det om tio olika tyckanden från tio olika personer-typ-av-scenario? Däcket har trots allt inte rullat mer än kanske 700mil och har massor med mönster kvar.
Senast redigerad av adrian_vg den mån sep 28, 2009 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#2 Inlägg av TG »

Ring ett par däcknissar o fråga - det är trots allt deras jobb att kunna det :wink:

(jag känner en jag kan ringa som inte har något vinstintresse i det hela? :wink:)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Ring ett par däcknissar o fråga - det är trots allt deras jobb att kunna det :wink:

(jag känner en jag kan ringa som inte har något vinstintresse i det hela? :wink:)
Ingen fara, det finns luft i däcket och så.

Ville bara höra med er om ni hade några åsikter i frågan, innan jag åker till en däcknisse efter jobbet och kollar med dem. Vill inte bli påprackad ett nytt tvåtusenkronors-däck om det inte behövs, du vet. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Åkte till A-däck i Uppsala efter jobbet, och en kille kollade däcket, lite saliv på hålet - bubblor. En minut senare kom han ut med tryckluftslang, en sats pluggar och en borr. Efter en knapp minuts stretande med att få i pluggen, var det klart. Behövde inte ta av hjulet ens. 150kr kostade det.

Skruven visade sig vara kort, runt 1,5cm, med hade ändå gått rakt igenom däcket.

Däcknissen sa förresten att det ska inte vara något problem med hög fart, däcket blir nästan som nytt enl honom.

Punka direkt hade det iaf varit om jag skruvat ur skruven när jag såg den på morgonen... Gud räddar barn och dårar från sig själva, eller nåt sånt... :roll:

Det ser ut som om en larv krupit in i däcket och fastnat. Får se hur pluggen påverkar balansen på hjulet. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av OsiS »

Mysigt... Återkom hur hojen känns efter några mil!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev:Mysigt... Återkom hur hojen känns efter några mil!
Ska göra. Med lite tur till imorgon kanske.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Märkte inget speciellt i 70-80km/h. Fast det var inte heller läge att köra tresiffrigt med tanke på morgonrusningen och att det var kallt och slipprigt imorse. :roll: Återkommer ikväll.

Pluggen ser iaf ut som en avrundad larv nu... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#8 Inlägg av Jimmy.S »

detta bekymmer har jag med mitt bakdäck med, men blev lite fundersam när du skrev att dom lagade däcket utifrån, jag vet ju att det finns bruna långsmala kletiga saker som man penitrerar däcket med på bilar, går ju till så enkelt att man borrar lite med lämplig storlek, tar pluggen och sätter den i en speciell "nål" och lägger på ett glidmedel, sen så trycker man denna del in i däcket och drar ut "nålen", man kan även skära bort en del av det utstickande om man vill, detta fungerar mycket bra och jag har nog gjort ett tjugotal såna lagningar på kundbilar.

Detta får man tydligen inte göra på mc däck har jag fått lära mig? dessa måste lagas med plugg inifrån, hur ligger det till egentligen :?:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:Detta får man tydligen inte göra på mc däck har jag fått lära mig? dessa måste lagas med plugg inifrån, hur ligger det till egentligen :?:
Jag kände inte till att man ska laga mc-däck inifrån. Hur går det till isf? På samma sätt som utifrån, men tvärtom?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#10 Inlägg av Jimmy.S »

vet faktsikt inte men tror man gör något liknande att man för igenom något från insidan men på insidan sitter det en svamp? som hindrar centrifugalkraften att evekuera lagningen?

vore ju gått om det funkar fint med utvändig lagning så kan man ju fixa det själv, ingen som vet hur det ligger till? vill ju inte ta några risker om man får för sig att älga ur hojen ordentligt.. punka i högfart kan jag inte tänka mig är speciellt trevligt.

Är ju väldig färsk inom det här med mc så det kanske bara är jag som är lite för orolig?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

När killen på däckverkstaden lagade hålet, tryckte han in en rejäl bit i däcket. Skulle tro att det var runt 20-30cm plugg (dubbelvikt) han tryckte i. Skulle spontant tro att "svansen" inuti däcket gott och väl håller fast pluggen ordentligt även i hög fart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#12 Inlägg av Brother Wolf »

När jag fick punka förra året så krängde de av däcket, borrade och
pluggade innefrån! pluggen blev som en rund platta över hålet!
Massor av lim hade dom åxo!
Körde nog runt 400 mil med pluggen innan jag bytte däck i våras!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:När jag fick punka förra året så krängde de av däcket, borrade och
pluggade innefrån! pluggen blev som en rund platta över hålet!
Massor av lim hade dom åxo!
Körde nog runt 400 mil med pluggen innan jag bytte däck i våras!

BW
Två olika sätt att laga alltså. För det kan väl inte vara så att man gjort en osäker fusklagning med mitt däck...? Det var ju ändå en stor däckverkstad...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#14 Inlägg av kenjo »

adrian_vg skrev: Två olika sätt att laga alltså. För det kan väl inte vara så att man gjort en osäker fusklagning med mitt däck...? Det var ju ändå en stor däckverkstad...
När min motorcykel gick sönder och jag lånade min fars Gold Wing för att åka till Danmark som planerat. Då fick jag givetvis punka på den och den lagade dom på samma sätt som din adrian.

Kan det inte vara så att dom som sagt att man måste plugga inifrån menat om man använder de koniska pluggarna som nämnts tidigare? Skulle man sätta i sådan utifrån så skulle det ju inte vara något annat än limmet som håller kvar den. Sen kanske det är bättre med en plugg inifrån, den danska däcknissen var på väg att göra det men när jag upplyste honom om att han var tvungen att plocka av alla packväskor och dylikt krimskrans för att få bort hjulet så ändrade han sig.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

kenjo skrev:Kan det inte vara så att dom som sagt att man måste plugga inifrån menat om man använder de koniska pluggarna som nämnts tidigare? Skulle man sätta i sådan utifrån så skulle det ju inte vara något annat än limmet som håller kvar den. Sen kanske det är bättre med en plugg inifrån, den danska däcknissen var på väg att göra det men när jag upplyste honom om att han var tvungen att plocka av alla packväskor och dylikt krimskrans för att få bort hjulet så ändrade han sig.
Låter rimligt. Det är väl bara två olika sätt att laga punkor. Kanhända är metoden med konisk plugg kanske att föredra på mc-däck, men att det även funkar med "vanlig" plugg som man gjorde på din lånade guldvinge.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar