Sida 1 av 2
Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack
Postat: sön sep 20, 2009 18:33
av Vester
Hejsan, skulle vilja ha ett bra bakdäcktips, skäms för detta men jag har tydligen fått "touringplatta" på mitt BattlaxBT45,700mil å 1-1,5 mm kvar.
Desto mer på kanterna.....
Vad ska man åka på för en annan som ej sliter knäpuckar men vill åka fort å det ska hålla i ändå?
// M.v.h Janne
Postat: sön sep 20, 2009 20:03
av Fransson
Dunlop Roadsmart. Har hårdare gummiblandning i mitten
Har kört ca 800mil nu med en begynnande touringplatta, men då åker jag med gumman bakpå mestadels och 3,2 mil raksträcka till jobbet
Postat: sön sep 20, 2009 20:20
av heppstars
Jag hade ett metzler roadtec på bak innan höll typ 14-1500 mil, nu har jag ett maxxis presa sport däck men det verkar inte ens hålla hälften, men det är ju inget touring däck
Postat: sön sep 20, 2009 20:28
av Tyrannosaurus
Skaffa en sidburnare

Det är en ställning som man kör ner bakdäcket i och som endast ligger an mot sidomönstret, sen gör man världens burnis så får man bort touringplattan

Postat: sön sep 20, 2009 20:49
av jonass
Hej!
Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...
De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...
Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag
Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?
/Jonas
Postat: sön sep 20, 2009 22:23
av Tyrannosaurus
jonass skrev:Hej!
Var inne på Bröderna Hörberg? i Löddeköpinge i fredags för att kolla nytt däck...
De rekommenderade Michelin Macadam50 och om jag inte tar fel på bilden du har så skall vi ha samma dimension 140/80-17...
Jag kollade på min hoj när jag kom ut och det var visst samma däck som jag har på hojen idag
Jag har letat efter andra alternativ i ovanstående dimension men inte hittat några.... Någon som har något annat alternativ o ovanstående dimension?
/Jonas
Har hittills sedan ett antal år kört på Dunlop D205 Sportmax Touring radial, men alltmer ihärdiga rykten säger att dom inte tillverkas längre.
Så det som återstår är just Michelin Macadam 50 eller att gå tillbaka till ursprunget, Metzeler Lasertec som enligt
Metzelers hemsida har ny modernare gummiblandning. Det gamla bakdäcket med det aktuella mönstret (ME55A) hade bedrövlig livslängd, medan framdäcket (ME33 Laser) hade ok grepp, mer inte mer än så.
Postat: sön sep 20, 2009 22:59
av TG
Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....
Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
Postat: mån sep 21, 2009 13:16
av adrian_vg
Tegfors skrev:Jag har hört att Metzeler Z6 roadtec (årets uppsättning) ska vara riktigt bra.. Där har man olika gumminblandningar... hårdare i mitten för att motverka touringplattan o mjukare i sidorna för gott grepp... Jag lyckades slita ut förra årets Z6 (utan olika gummiblandningar) på strax under 900 mil... Jag köpte nu ett Bridgestone.... (samma som du slitit ut kanske eller åtminstone likadant) mn det var ffa av ekonomiska skäl, det skilde en tusenlapp cirkus....
Z6 Roadtech är lite luriga. Den nya versionen är precis som du säger ett tvåkomponentsdäck precis som exvis Michelins Pilot 2CT. Det finns emellertid en massa äldre Z6 i omlopp av den gamla varianten, som inte är tvåkomponents. Man får se upp vilket man köper!
Jag köpte den gamla versionen förra hösten för att det var några hundringar billigare än den nya, och trivs bra med det. Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...
Pirelli Diablo Strada är i princip samma däck som Roadtech Z6 och möjligen lite billigare. Detta har inte heller mönster på mitten.
Tegfors skrev:Däck är som oljor..... Hitta det du gillar o kör på det!!!!
Så sant det är sagt!
Postat: mån sep 21, 2009 15:18
av Vester
...glömde en sak...Storleken har ju betydelse!!
Det är ju en -87:a, så rek. stl. är 130/80-18.

Postat: mån sep 21, 2009 17:52
av Göingen
adrian_vg skrev:Gillar speciellt faktumet att det inte har mönster alls i mitten; dvs inget som polis eller SBP kan klaga på är för slitet...
Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.
Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Postat: mån sep 21, 2009 18:36
av adrian_vg
Göingen skrev:Jag tycker det är kass att man inte kan se hur långt slitet däcket är. Låt oss säga att du ska iväg på en helgtur med kompisar, kanske 150 mil. Då är det väldigt bra att före avresa kunna se hur slitet det är.
Härom året under en Norgeresa så var det Uffe som trodde att hans bakdäck skulle hålle denna resan också. Utanför Arendal började vi se corden som en vit rand runt däcket. Kan säga att det blev dyrt för Uffe och hela gänget fick tillbringa en stekhet eftermiddag på ett industriområde utanför Arendal. Uffe var inte kaxig mer, inte den dagen i alla fall.
Det är en nackdel, ja. Men har man bara koll på hur långt man kört ungefär kan man göra en intelligent gissning om det kommer att funka eller inte.
Dessutom har jag för mig att det finns slitageindikatorer på däcket, enl gängse norm med små ribbor, men bara på sidorna...
Den hela vita linjen kommer inte upp abrupt, utan lite pö om pö så att säga.
Postat: mån sep 21, 2009 18:48
av Fransson
Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Postat: mån sep 21, 2009 18:52
av adrian_vg
Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Så snabbt. Det jag sett är att linjen är lite ojämt fördelat i höjd eller nåt sånt, så att man ser bitvis av den och är förberedd så att säga. Det kanske varierar mellan däcken, även inom samma modell?
Postat: mån sep 21, 2009 20:58
av Vester
..det däck jag har nu finns det en slitagevarnare på som man kan mäta mot, som på bildäck, de e ju bra. Kör jag på kanterna, kan jag säkert åka nästa säsong också...*s*

Postat: tis sep 22, 2009 09:00
av Ocean
Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
+1
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning
