Däcklösning i samband med banåkning.

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Däcklösning i samband med banåkning.

#1 Inlägg av JohanL »

Hej.
Ni som är lite mer flitiga på att åka bana mer er VFR hur har ni gjort med däck ?

Sportiga däck hela tiden, Vanliga gatdäck, Extra uppsättning däck&fälg, Vilka däck...

Har själv bara kört ett par dagar på stor bana, samt några fler dagar på gocartbana. Men det lär nog blir fler.

Kör själv ett Sporttouringdäck (Pirelli Diablo Stada) dessa har fungerat bra på små banor. Får upp temp snabbt och fungerar bra även i vått. På storbana efter att man åkt in sig på banan och tempot börjar bli högre, märks det att dom börja få ganska högt slitage och går nog så varma. Men däcken i sig känns myckt stablila och bra. Fullt förtroende hela tiden man vet vad som händer. Dock är nog räddningen att VFRn inte är mer att åka med än det är.

Fördelen med att köra samma däck väg som bana är som jag ser det att man nöter till stor del bara på sidorna på banan. Vilket man sällan gör på vägen. Däremot så har jag märkt att speciellt framdäckets slitage ökat kraftigt. Fram & bak däck är slut samtidigt om inte fram åker före.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Däcklösning i samband med banåkning.

#2 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Hej.
Ni som är lite mer flitiga på att åka bana mer er VFR hur har ni gjort med däck ?

Sportiga däck hela tiden, Vanliga gatdäck, Extra uppsättning däck&fälg, Vilka däck...

[...]

Fördelen med att köra samma däck väg som bana är som jag ser det att man nöter till stor del bara på sidorna på banan. Vilket man sällan gör på vägen. Däremot så har jag märkt att speciellt framdäckets slitage ökat kraftigt. Fram & bak däck är slut samtidigt om inte fram åker före.
Har det gamla Pilot Power-nånting fram (den med det vågformade mönstret) som bågen kom med och ett Metzeler Roadtech Z6 bak som jag bytte till förra året.

Efter några gångers körning har jag märkt att fram slits det lite mer än normalt, men inte så det stör. Kommer att bli tvungen att byta till hösten tror jag. Det var mest uppenbart första gången jag körde på bana.

Z6:an funkar bra på kartingbana i regn, trots avsaknad av mönster på mitten. Kan dock bero på att man inte kör speciellt mycket rakt upp på Rörken... ;-)

Det fina är att jag numera inte har en tillstymmelse till touringplatta varken fram eller bak! :lol:

För att svara på din fråga, jag byter inte, det skulle bli för mycket apparat runt det hela. Kör alltså med samma däck på både bana och gata av touringplatteskäl mest, men även av praktiska skäl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Däcklösning i samband med banåkning.

#3 Inlägg av JohanL »

Z6:an & Diablo Starda är väl i princip samma däck från samma fabrik med olika märke/dekaler om jag försått saken rätt.

Det kommer att bli någon flerdagars banaktivitet i sommar. Det är i det perspektivet jag börjar fundera.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Däcklösning i samband med banåkning.

#4 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Z6:an & Diablo Starda är väl i princip samma däck från samma fabrik med olika märke/dekaler om jag försått saken rätt.

Det kommer att bli någon flerdagars banaktivitet i sommar. Det är i det perspektivet jag börjar fundera.
Höh?? Allvarligt? Mönstret liknar ju varann bak med helt slätt på mitten. Sidorna är inte helt lika, men liknar en varann en del.

Hur vet du detta, nåt du hört bara, eller vet du detta säkert?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Däcklösning i samband med banåkning.

#5 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev:
JohanL skrev:Z6:an & Diablo Starda är väl i princip samma däck från samma fabrik med olika märke/dekaler om jag försått saken rätt.

Det kommer att bli någon flerdagars banaktivitet i sommar. Det är i det perspektivet jag börjar fundera.
Höh?? Allvarligt? Mönstret liknar ju varann bak med helt slätt på mitten. Sidorna är inte helt lika, men liknar en varann en del.

Hur vet du detta, nåt du hört bara, eller vet du detta säkert?
Låt oss börja såhär..
Motocycle USA skrev:Well-informed readers know that Pirelli and Metzeler joined forces a few years ago, a union that created a crowded tire lineup for the duo. The Diablo has the same mission as Metzeler's Sportec M-1, but Pirelli was careful not to divulge the differences between it and the Diablo. Pirelli, naturally, said its tire is better than the successful Sportec in certain areas but wouldn't specify which.
Kolla tester där båda har ingått (Z6 roadtec , Diablo Strada). Resultaten är så likvärdiga att det är löjligt.

Eller kolla bara reklam och utseende för de båda.
Metzler Z6

Pirelli Diablo Strada


Det är mer frågan om att märkena attraherar olika kundgrupper och marknadsförs lite olika.
Jämför med Opel & Vauxhall. Samma bil olika märken.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Däcklösning i samband med banåkning.

#6 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Låt oss börja såhär..
Motocycle USA skrev:Well-informed readers know that Pirelli and Metzeler joined forces a few years ago, a union that created a crowded tire lineup for the duo. The Diablo has the same mission as Metzeler's Sportec M-1, but Pirelli was careful not to divulge the differences between it and the Diablo. Pirelli, naturally, said its tire is better than the successful Sportec in certain areas but wouldn't specify which.
Kolla tester där båda har ingått (Z6 roadtec , Diablo Strada). Resultaten är så likvärdiga att det är löjligt.
Tydligen är jag inte välinformerad. 8-) Kände inte till detta.
JohanL skrev: Eller kolla bara reklam och utseende för de båda.
Metzler Z6

Pirelli Diablo Strada


Det är mer frågan om att märkena attraherar olika kundgrupper och marknadsförs lite olika.
Jämför med Opel & Vauxhall. Samma bil olika märken.
Lite fler och större "ormtungor" på Metzeler, annars som du säger ganska lika. Om testresultaten är i princip samma, är den billigaste vinnaren. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar