Sida 1 av 5
BILTEMA RACINGOLJA 10w-40
Postat: lör maj 30, 2009 12:58
av Tommy Gsson
Lägger in en "nygammal" tråd.
Biltema racingolja är 10W-40 inte 15W-40 som står i den andra tråden.
Med den oljan som var i min hoj förra året (var bytt när jag köpte hojen) så drog den ca 1,5dl på dom 600mil jag hann med. I vintras bytte jag till Biltema racing och tyckte när jag började använda Viffern i år att motorn lät bra vxl lådan funkade fint och koppling slirade lagom. Nu har jag åkt 120mil den har dragit över 5dl olja, när motorn blir varm hugger kopplingen på slutet och motorn låter rassligt.
Summa summarum, nu byter jag till Ferrariolja (AGIP) och utvärderar om det är hojen som tagit slut eller om Biltemaoljan var dålig, jag kan inte rekommendera den iallafall.
Postat: lör maj 30, 2009 16:45
av Tyrannosaurus
Har aldrig kört på Biltema i hojen och kommer aldrig göra det heller.
I förra bilen körde jag Biltema semisyntet, i bilen jag har nu kör jag Pennzoil precis som i hojen men annan typ.
Hoj: 20W-50 Performance (mineral).
Bil: 5W-40 Performax (syntet).
Va? Bättre olja i bilen än i hojen?

Nä! Bilmotorn vill ha tunnt blask eftersom den annars kan sätta igen oljekanalerna vad jag har hört. Medan i hojen vill jag ha bra smörjning

Postat: sön maj 31, 2009 11:03
av Tommy Gsson
Tyrannosaurus skrev:Har aldrig kört på Biltema i hojen och kommer aldrig göra det heller.
I förra bilen körde jag Biltema semisyntet, i bilen jag har nu kör jag Pennzoil precis som i hojen men annan typ.
Hoj: 20W-50 Performance (mineral).
Bil: 5W-40 Performax (syntet).
Va? Bättre olja i bilen än i hojen?

Nä! Bilmotorn vill ha tunnt blask eftersom den annars kan sätta igen oljekanalerna vad jag har hört. Medan i hojen vill jag ha bra smörjning

Alla vet redan att du inte kör biltema olja och alla vet också vad som hände med din kamaxel
Det är ju tur att du kör med den bästa mineraloljan. tänk vad bra hojen skulle må med en riktig olja

Re: BILTEMA RACINGOLJA 10w-40
Postat: sön maj 31, 2009 11:30
av adrian_vg
@Gsson: Tunnare olja gör att motorn rasslar mer. 10W-40 tycker jag är lite väl tunn för sommarbruk. 20W-50 skulle jag välja. 10W-40 har jag i Edwin för vinterbruk, pga den tunnare kvaliteten.
@Tyrannosaurus: Delsyntet är ett jäkla fusk. Det betyder
inte att proportionerna är 50/50. Kan vara 1% helsyntet och 99% mineral. Läste nånstans att oljefabrikerna gör bästa vinsten på delsyntetoljorna, eftersom de kan blanda ut dem bäst de vill (oftast mycket mineral och lite syntet) utan att behöva speca hur mycket det är av vad, men tar betalt nästan som för helsyntet. Undvik delsyntet om möjligt!
Om man absolut vill ha en delsyntet, varför inte blanda själv? Köp en bra mineralolja och blanda med billig helsyntet från Biltema. Priset blir ju helt rätt. Har faktiskt funderat på det, ska ju byta snart själv.
Att köpa mineralolja är iofs billigt, men kvaliteten är bättre på helsyntet generellt sett. Helsyntetolja tappar aldrig smörjfilmen, som mineralolja kan göra. Har läst på mer nu, och ändrat uppfattningen jag hade tidigare.

Postat: sön maj 31, 2009 15:11
av Conseal
Bytte nyligen olja i min .. Motul 10W-40 och den rasslar numer som ett j-a tröskverk .... bortkastade pengar .. blir byte igen.
Postat: sön maj 31, 2009 20:12
av Tyrannosaurus
Tommy Gsson skrev:Tyrannosaurus skrev:Har aldrig kört på Biltema i hojen och kommer aldrig göra det heller.
I förra bilen körde jag Biltema semisyntet, i bilen jag har nu kör jag Pennzoil precis som i hojen men annan typ.
Hoj: 20W-50 Performance (mineral).
Bil: 5W-40 Performax (syntet).
Va? Bättre olja i bilen än i hojen?

Nä! Bilmotorn vill ha tunnt blask eftersom den annars kan sätta igen oljekanalerna vad jag har hört. Medan i hojen vill jag ha bra smörjning

Alla vet redan att du inte kör biltema olja och alla vet också vad som hände med din kamaxel
Det är ju tur att du kör med den bästa mineraloljan. tänk vad bra hojen skulle må med en riktig olja

Nja det där senaste kan jag nog inte skylla på oljan utan snarare pissig konstruktion. Skulle smörjningen vara dålig så skulle nockarna gå först och dom är hur fina som helst.
Det något udda är att kammen vad sliten på ytteränden när det inte ens finns någon lagerbana och dessutom bara 180 grader av varvet, resten såg bra ut. Förklara det om du kan

Jag har t.o.m. bildbevis.
Det är tveksamt om det skulle hålla lika bra på syntet som till sin konsistens enligt min mening har väldigt stora likheter med vatten, iofs brunt vatten men ändå. Men sånt vatten kan jag producera själv, helt gratis
adrian_vg skrev:@Tyrannosaurus: Delsyntet är ett jäkla fusk. Det betyder inte att proportionerna är 50/50. Kan vara 1% helsyntet och 99% mineral. Läste nånstans att oljefabrikerna gör bästa vinsten på delsyntetoljorna, eftersom de kan blanda ut dem bäst de vill (oftast mycket mineral och lite syntet) utan att behöva speca hur mycket det är av vad, men tar betalt nästan som för helsyntet. Undvik delsyntet om möjligt!
Jag vet att det absolut inte är 50/50 i delsyntet. Fick reda på hur det ligger till av min oljeleverantör. För att få kalla en olja delsyntet tror jag det var att det ska vara minst 5% syntet.
Men den som trodde att helyntet är 100% syntet är lika lurad. Kravet är 60% syntet (minns inte säkert, kan ha varit 40% också).
100% helsyntet finns inte eftersom den alltid innehåller basolja.
Att köpa mineralolja är iofs billigt, men kvaliteten är bättre på helsyntet generellt sett. Helsyntetolja tappar aldrig smörjfilmen, som mineralolja kan göra. Har läst på mer nu, och ändrat uppfattningen jag hade tidigare.

En riktigt bra mineral är precis lika bra som syntet, i vissa lägen t.o.m. bättre då den har bättre reningseffekt.
Många syntetoljor tål inte föroreningar utan blir sura vilket kan leda till korrosion. Sen har vi de s.k. "longlife"-oljorna (finns enbart som syntet). Där har man draget ner på oljas tvättande egenskaper ytterligare i förhållande till vanlig syntet. Resultet = Visst oljan funkar längre men man tar risken att motorn kan koksa igen. Det är ungefär som att använda "longlife"-tvättmedel så att inte vattnet blir lika skitigt, men hur gick det med tvätten?

Postat: sön maj 31, 2009 20:52
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:En riktigt bra mineral är precis lika bra som syntet, i vissa lägen t.o.m. bättre då den har bättre reningseffekt.
Många syntetoljor tål inte föroreningar utan blir sura vilket kan leda till korrosion.
Stämmer kanske, men för oss som inte orkar bry oss, är helsyntet bästa rekommendationen generellt. Det svåra är att hitta en bra och tillräckligt billig mineralolja om man inte vill luska i timtal i affärerna på stan.
Long-lifeolja skulle jag inte ha i bilen ens.
Jag tror inte korrosion är ett problem om man under sommarsäsongen byter olja och filter två gånger.
Postat: sön maj 31, 2009 21:22
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:En riktigt bra mineral är precis lika bra som syntet, i vissa lägen t.o.m. bättre då den har bättre reningseffekt.
Många syntetoljor tål inte föroreningar utan blir sura vilket kan leda till korrosion.
Stämmer kanske, men för oss som inte orkar bry oss, är helsyntet bästa rekommendationen generellt. Det svåra är att hitta en bra och tillräckligt billig mineralolja om man inte vill luska i timtal i affärerna på stan.
Ja där har du en poäng. De riktigt bra mineralerna finns inte på mackar, knappt ens hos hojhandlare. Utan man får ofta leta hos mer specialiserade custombil- och hojverkstäder plus några ställen till, MC-Boden har QS t.ex.
Men som du säger så får man leta lite... Eller så ka man kolla på nätet
http://www.quakerstate.se ,
http://www.pennzoil.se m.fl.
Men det är ändå enklare att glida in på närmaste mack eller hojhandlare och köpa det som finns.
Postat: sön maj 31, 2009 21:39
av Tommy Gsson
Tyrannosaurus skrev:Utan man får ofta leta hos mer specialiserade custombil- och hojverkstäder plus några ställen till, MC-Boden har QS t.ex.
Ställen som lagerhåller oljorna som fanns när bilarna byggdes, vilket till största del är 50talsbilar, eller hojar som bygger på samma princip dvs HD. Vars innehavare läste en artikel på 60talet eller kanske tom 70talet att Pennsoil/QS det är minsann den bästa oljan, och det stämmer ju! Som BAS till våra moderna syntetiskt processade oljor

Postat: sön maj 31, 2009 22:30
av Tyrannosaurus
Tommy Gsson skrev:Tyrannosaurus skrev:Utan man får ofta leta hos mer specialiserade custombil- och hojverkstäder plus några ställen till, MC-Boden har QS t.ex.
Ställen som lagerhåller oljorna som fanns när bilarna byggdes, vilket till största del är 50talsbilar, eller hojar som bygger på samma princip dvs HD. Vars innehavare läste en artikel på 60talet eller kanske tom 70talet att Pennsoil/QS det är minsann den bästa oljan, och det stämmer ju! Som BAS till våra moderna syntetiskt processade oljor

Nu ska du inte vara sån. Ja t.ex. bilar inom racing som trimmas till ett antal 100 hk. Kolla återförsäljarlistan

Postat: mån jun 01, 2009 09:22
av Invalido
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:En riktigt bra mineral är precis lika bra som syntet, i vissa lägen t.o.m. bättre då den har bättre reningseffekt.
Många syntetoljor tål inte föroreningar utan blir sura vilket kan leda till korrosion.
Stämmer kanske, men för oss som inte orkar bry oss, är helsyntet bästa rekommendationen generellt. Det svåra är att hitta en bra och tillräckligt billig mineralolja om man inte vill luska i timtal i affärerna på stan.
Long-lifeolja skulle jag inte ha i bilen ens.
Jag tror inte korrosion är ett problem om man under sommarsäsongen byter olja och filter två gånger.
där va long-lifeolja i min A6 som jag köpte nu, den åkte ut fort kan jag säga!
och helsyntet kunde jag inte ha i min gamla adui 80...rann igenom

Postat: mån jun 01, 2009 09:34
av adrian_vg
Invalido skrev:där va long-lifeolja i min A6 som jag köpte nu, den åkte ut fort kan jag säga!
och helsyntet kunde jag inte ha i min gamla adui 80...rann igenom

Volkswagen/Audi och longlife-oljor funkar inte så bra ihop har jag hört. Ändå envisas de med att fortsätta använda sån. Skumt...
Nog för att helsyntet ofta upplevs tunnare, men så tunn att den rinner ut i genom??
Det pratades förut nåt om att man inte ska ha helsyntetoljor i äldre bilar, pga packningsproblem edyl. Kan det vara fallet här?
Postat: mån jun 01, 2009 09:41
av Invalido
adrian_vg skrev:Invalido skrev:där va long-lifeolja i min A6 som jag köpte nu, den åkte ut fort kan jag säga!
och helsyntet kunde jag inte ha i min gamla adui 80...rann igenom

Volkswagen/Audi och longlife-oljor funkar inte så bra ihop har jag hört. Ändå envisas de med att fortsätta använda sån. Skumt...
Nog för att helsyntet ofta upplevs tunnare, men så tunn att den rinner ut i genom??
Det pratades förut nåt om att man inte ska ha helsyntetoljor i äldre bilar, pga packningsproblem edyl. Kan det vara fallet här?
det slutade rinna när jag skule sälja den,efter jag hält i mineralolja..
rinna o rinna...tillräkligt för att bli orolig när där var olja på utsidan av motorn.det kan stämma det där med pakningarna. min bil var gammal.
har ett par vänner(2st) som fått bytt motor på garanti på sina A4"nyare moddelerna" för att motorn pajat . säkert bra för dom som kör 3000mil om året o kör mycket långa sträckor varje dag. men inte för dom som kör som jag, typ 1000-2000mil om året, till jobb o maxi o lite helgrundor
Postat: mån jun 01, 2009 09:47
av adrian_vg
Invalido skrev:säkert bra för dom som kör 3000mil om året o kör mycket långa sträckor varje dag. men inte för dom som kör som jag, typ 1000-2000mil om året, till jobb o maxi o lite helgrundor
Precis. Korta körsträckor sliter mer på oljan. Därför bör man också byta olja oftare om man mest kör som du, säg två ggr om året. Jag kör heller inte bil speciellt mycket numera, på sin höjd kanske 500-600 mil om året.
Postat: mån jun 01, 2009 15:20
av Tyrannosaurus
På tal om olja som rinner igenom.
Bytte olja och filter på bilen, den fick skitfin helsyntet.
BMW har en lite egen lösning på oljefilter. Det är ett insatsfilter ungefär som på gamla Honda hojar och det sitter väldigt lättåtkomligt under huven.
Med det nya filtret följde en O-ring till oljefilterkåpan och en kopparpackning till oljepluggen. Noterade att det inte satt någon packning på pluggen innan, den var iofs helt tät men ok jaja det ska ju vara en packning så... Nu läcker den, Jippie!
Eftersom jag inte tänker tappa ur 6,5 pannor olja för att fixa en jävla packning så får den väl läcka till nästa gång. Alternativt är att krypa under med en avbitare, lossa lite grann och klippa bort den där jättebraiga s.k. "packningen".
Men känner jag mig själv rätt så lyckas jag väl dra ur skruvet helt och dränks sen i olja
