BILTEMA RACINGOLJA 10w-40

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#31 Inlägg av Ralsbo »

Jag tror inte att jag lägger mig i diskussionen varför slammret minskade efter oljebytet, då jag inte har tillräckliga kunskaper om oljor och dess egenskaper. :?:
Men jag följer gärna vidare debatt i ämnet. :D
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:var är popcornsymbolen när man behöver den??? :D
Ta-daah! Tack Conseal! :wink:

:popcorn
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Mineraloljor är ju inte tjockare om dom har samma grad.
Vad skulle annars förklara det minskade slamret då?
Bättre bärighet d.v.s. oljan hänger kvar bättre. Alltså inte filmen, den är 1 my tjock, utan oljelagret. Synteter är ofta halare vilket iofs gör att motorn snurrar lättare och spar kanske lite soppa, men oljan rinner också av lättare. Hänger ni med? :wink:

Så det är frågan vad man föredrar.
En extremt hal olja som förvisso iaf i teorin smörjer bättre men å andra sidan rinner av fortare men efterlämnar en stark tusendelsfilm.
Eller en olja som kanske smörjer marginelt sämre men stannar kvar på metallen bättre som ett lager där den gör nytta istället för att ligga i tråget.

Hur som helst. när man testar mineral- resp. syntetoljor i s.k. friktionsmaskiner så bryter dom igenom och filmen skär lika snabbt. Så vad föredrar man när oljepumpen helt plötsligt pajar (för det är bara då det är aktuellt :P )? En stark men löjligt tunn film? Eller en marginellt svagare film men ett tjockt oljelager?

Utöver skillnaderna ovan där var och en får avgöra vad han föredrar så finns det två fördelar med syntet:
1. Lägre motstånd i motorn eftersom ett oljelager ger en slags svallvågseffekt på kammar och lager och därmed ökar motståndet något vilket kan höja soppaförbrukningen och sänka effekten en aning.
2. En del moderna motorer har trånga returkanaler, kör man då på segare olja så kan den inte rinna tillbaka lika fort vilket kan få till följd att toppen fylls med olja och att det nästan inte blir något kvar i tråget.
Popcornsymboler... Äsch... :roll: :lol:
:lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:En extremt hal olja som förvisso iaf i teorin smörjer bättre men å andra sidan rinner av fortare men efterlämnar en stark tusendelsfilm.
Eller en olja som kanske smörjer marginelt sämre men stannar kvar på metallen bättre som ett lager där den gör nytta istället för att ligga i tråget.
Låter mer som en zenfilosofisk-fråga.

Eftersom synteten alltid ligger kvar på delen den smörjer, även om den är tunn, finns det alltid kvar där när man startar och innan oljepumpen hunnit pumpa upp trycket.

Personligen föredrar jag helsyntet, men har använt mineral där en "tjockare" olja minskar slamret. Hade bara mineral i mina BMW:ar, och då 20W/50. Funkade mycket bra, men den blev lite svårstartad på vårarna och höstarna. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#35 Inlägg av Tommy Gsson »

Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#36 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.
Tappar den eller hänger den kvar?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#37 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.
Tappar den eller hänger den kvar?
Den missar (snurrar fritt) och när den tar så går det tungt /hugger emot.
Sen kommer den plötsligt i rätt läge och då hoppar hojen igång.
Jag får väl lov att ta startmotorn från min extramotor så kan jag felsöka på den trasiga sen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#38 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.
Tappar den eller hänger den kvar?
Den missar (snurrar fritt) och när den tar så går det tungt /hugger emot.
Sen kommer den plötsligt i rätt läge och då hoppar hojen igång.
Jag får väl lov att ta startmotorn från min extramotor så kan jag felsöka på den trasiga sen.
Om den släpper så är det sannolikt rullarna. Byta startmotor är ju rätt enkelt och har du en som är ok så kan du på det sättet utesluta om t.ex. kolen börjar ta slut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#39 Inlägg av Tommy Gsson »

Har idag offrat en hel timme på att först byta startmotor, det blev bättre men felet kvarstod. Sedan när jag ändå var igång så bytte jag hela startmotorkopplingen och se den blev bra. Vart en liten skada på packningen men det räckte med en gnutta packningsklister, tips till er som inte mekar så mycket är att knacka försiktigt efter att skruvarna tagits bort med en plast eller gummiklubba sidledes tills kåpan lossnat runt om, så kan man klara packningen om den inte är klistrad, försiktigt eftersom det sitter styrrör till kåpan.
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

Blää... Då var räkningarna betalda denna månad också. Nu ska jag åka och köpa olja på Biltema och göra slut på det sista av löningen typ... :?

Funderar på att köpa två liter syntetisk racingolja och två liter single-grade 50 och blanda, alltså göra min egen delsyntet. Tycker racingoljan på 10W/40 är lite väl tunn när motorn är mycket varm till het efter hård körning.

Nån som ev har koll på hur tjock oljan blir om man blandar en single grade 50 med 10W/50?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Blää... Då var räkningarna betalda denna månad också. Nu ska jag åka och köpa olja på Biltema och göra slut på det sista av löningen typ... :?
Brukar inte dataknuttar tjäna rätt bra?
Funderar på att köpa två liter syntetisk racingolja och två liter single-grade 50 och blanda, alltså göra min egen delsyntet. Tycker racingoljan på 10W/40 är lite väl tunn när motorn är mycket varm till het efter hård körning.

Nån som ev har koll på hur tjock oljan blir om man blandar en single grade 50 med 10W/50?
Frågan är om du får en delsyntet eller om oljan skär sig ungefär som att blanda mjölk och vinäger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Blää... Då var räkningarna betalda denna månad också. Nu ska jag åka och köpa olja på Biltema och göra slut på det sista av löningen typ... :?
Brukar inte dataknuttar tjäna rätt bra?
Jag är statsanställd, så nej. Men tack för komplimangen. :lol:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Nån som ev har koll på hur tjock oljan blir om man blandar en single grade 50 med 10W/50?
Frågan är om du får en delsyntet eller om oljan skär sig ungefär som att blanda mjölk och vinäger.
Hade en tanke åt det hållet också, men jag tror inte att det borde vara nåt problem.

Kollade oljorna de hade på Mekonomen som ligger nära mig, bara för att kolla prisläget. När jag hittade en fyralitersdunk med Castrol GPS1 (delsyntet) med nära nog rätt tjocklek (15W/50) för 531kr, slog jag till på den och skippade Biltema. Lite dyrare än Biltemas helsyntet per liter, men va'fan. Det var varmt ute och ännu mer så i bilen, så jag gjorde det enkelt för mig... :wink:

Det var iaf dags för oljebytet, den var ganska svart och kändes lite väl tunn. Behöver inte vara ett dåligt tecken, men iaf. Tappade också oljepluggbrickan i spilloljedunken... Får sätta på en till hösten. Fick fast alla kåpskruvar denna gång, till skillnad från förra. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#43 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tappade också oljepluggbrickan i spilloljedunken... Får sätta på en till hösten.
Ah! En Harley VFR Davidson! :P

Du är medveten om att det är den brickan som gör det tätt? Jag har tappat både bricka och plugg i tråget ett antal gånger, men det är bara att fiska upp och avfetta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Tappade också oljepluggbrickan i spilloljedunken... Får sätta på en till hösten.
Ah! En Harley VFR Davidson! :P

Du är medveten om att det är den brickan som gör det tätt? Jag har tappat både bricka och plugg i tråget ett antal gånger, men det är bara att fiska upp och avfetta.
Japp, hade inget val... Spilloljedunken är av typen utan tillräckligt stort hål att kunna få ner handen i och känna runt med. Får skaffa en ny bricka på Lelles eller så på måndag. Den var ganska deformerad ändå, och tätheten kan diskuteras om det gjorde nån nytta alls.

Vaddå "Harley VFR Davidson" förresten?? Förstår inte...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#45 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Vaddå "Harley VFR Davidson" förresten?? Förstår inte...
En VFR som pissar olja :P :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar