Tyrannosaurus skrev:På tal om olja som rinner igenom.
Bytte olja och filter på bilen, den fick skitfin helsyntet.
BMW har en lite egen lösning på oljefilter. Det är ett insatsfilter ungefär som på gamla Honda hojar och det sitter väldigt lättåtkomligt under huven.
Med det nya filtret följde en O-ring till oljefilterkåpan och en kopparpackning till oljepluggen. Noterade att det inte satt någon packning på pluggen innan, den var iofs helt tät men ok jaja det ska ju vara en packning så... Nu läcker den, Jippie!
Eftersom jag inte tänker tappa ur 6,5 pannor olja för att fixa en jävla packning så får den väl läcka till nästa gång. Alternativt är att krypa under med en avbitare, lossa lite grann och klippa bort den där jättebraiga s.k. "packningen".
Men känner jag mig själv rätt så lyckas jag väl dra ur skruvet helt och dränks sen i olja
Du får göra som jag gjorde på rejsbilen. Upptäckte när jag fyllt på ny olja (naturligtvis snuskigt dyr rejsolja, och det är mååånga liter i en Alfa) att jag glömt pluggpackningen. Och det höll inte tätt... Svor en stund, letade sen upp en stump från ett gammalt kvastskaft med rundad topp. Skruvade ur trågpluggen och tryckte snabbt som f-n dit min nyfunna träplugg. Samtidigt som jag tryckte fast den med ena handen lyckades jag lirka på packningen på trågpluggen med den andra. Sen ett blixtsnabbt skifte av träplugg mot trågplugg. Resultat: ca 1 dl olja i spill!
Fast med din otur kanske det är bättre att lämna in bilen?
Tyrannosaurus skrev:Nu ska du inte vara sån. Ja t.ex. bilar inom racing som trimmas till ett antal 100 hk. Kolla återförsäljarlistan
Klart jag ska vara sån. Du bjuder ju in till det genom att kommentera så fort det luktar olja att jag har minsan sedan 1840 kört QS i min dinosaurie. Inte för att vara elak men det står nog i ca 52 inlägg att du använder ett känt afrikanskt oljemärke. Hoppas att du inte blir allt för lack på min snedvridna humor .
Vi kan ägna 12minuter på träffen till att diskutera olja sen
BACK TO TOPIC: nu är det Agip 20w-50 i motorn, har bara hunnit köra 5 mil ännu men det jag hunnit märka är.
1. Motorn går aningens tystare.
2. Tomgångsvarvet höjdes ca 200v/m.
3. Det luktar inte bränd olja när jag gasar i garaget.
Återstår att se om förbrukningen är acceptabel och om kopplingen inte hugger när den blir riktigt varm.
Och ja T. med QS så ökar tomgången 400v, det luktar inte ens när man åker förbi en spilloljebrännare och man hör inte ens motorn .
Nej nu var jag kanske lite elak fy på mig .
Invalido skrev:
har ett par vänner(2st) som fått bytt motor på garanti på sina A4"nyare moddelerna" för att motorn pajat . säkert bra för dom som kör 3000mil om året o kör mycket långa sträckor varje dag. men inte för dom som kör som jag, typ 1000-2000mil om året, till jobb o maxi o lite helgrundor
Jag kan rekomendera alla som har VW/Audi/Seat/Skoda med longlife speciellt turbomotorer att göra ett oljebyte vid 1500 mil istället för 3000!!
Problem 1: Oljeröret till turbon ligger över grenröret och oljan överhettas och koxar igen röret vilket slutar med turbohaveri.
Problem 2: Silen på oljepumpens pickup slammar igen och orsakar ett rejält motorhaveri.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
Tyrannosaurus skrev:Med det nya filtret följde en O-ring till oljefilterkåpan och en kopparpackning till oljepluggen. Noterade att det inte satt någon packning på pluggen innan, den var iofs helt tät men ok jaja det ska ju vara en packning så... Nu läcker den, Jippie!
Packningen saknades från början av en anledning, verkar det som.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Efter att ha gjort service åt ett antal kompisar som alla skulle ha Q8 SBK racing 15-50 olja i sina hojar hade jag samlat på mig alla slattarna som blev över så det räckte till att byta olja/filter på min hoj.
Resultatet av oljebytet blev en rasslande motor och klonkande växellåda.
Åkte ner till vår lokala Hondaguru för att diskutera detta med honom.
Han konstaterade krasst när han fick veta vad jag hällt i för olja att, du får väl skylla dig själv när du häller i sådan skit i motorn.
Fick med mig ett par flaskor Motul 5100 15-50 hem för att hälla på, (det enda som duger tycker han) och vips efter att hällt på den oljan så har men en skönsjungande motor igen med en lättväxlad låda.
Det får nog bli Motul i fortsättningen, tror jag.
/Sanny
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Ralsbo skrev:[...]Q8 SBK racing 15-50 [...] Motul 5100 15-50 [...]
Är båda oljorna märkta med samma API-kvalitet?
Edit: Ignorera, hittade infon; Motul 5100 stödjer standarderna API SL/SJ/SH /SG och JASO MA. OKQ8 SBK Racing 15W/40 stödjer standarderna API SL, ACEA A3 och JASO MA.
Samma kvalitet alltså, så tekniskt sett är oljorna lika bra.
Öppnade förpackningar olja kan ev försämras med tiden. Om båda är lika tjocka också ser jag inget skäl till att den ena skulle slamra och den andra inte. Skumt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Servicarna på de andra hojarna var gjorda förra veckan, alltså ingen flaska öppnad längre än så.
Q8 är helsyntet
Motul är delsyntet.
Om det har något med saken att göra vet jag inte.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Ralsbo skrev:Servicarna på de andra hojarna var gjorda förra veckan, alltså ingen flaska öppnad längre än så.
Q8 är helsyntet
Motul är delsyntet.
Ah, såg nu att SBK-oljan är helsyntetisk. Vad Motulen är för sort står ingenstans, utom möjligen på flaskan. Det står iaf inte på deras webb. Mineraloljor brukar ju vara lite tjockare, det är kanske det du ser.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tommy Gsson skrev:Mineraloljor är ju inte tjockare om dom har samma grad.
Vad skulle annars förklara det minskade slamret då?
Popcornsymboler... Äsch...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!