Nja, allt över 500pix för fyra liter är oöverkomligt tycker jag. Nån måtta får det ändå vara. Men tack för erbjudandet! Du kan ju återkomma om priset hamnar ungefär vid 500kr, så får vi se.Tommy Gsson skrev:870:- ord, pris hos Autoexperten http://www.autokatalogen.se/afw/enkopin ... eNo=541264 Ska jag kolla vilket pris vi kan få vid storinköp Adrian?adrian_vg skrev:Ah, den. Skulle ha specat "överkomlig" också. Fyra liter har jag för mig går på runt eller strax över en tusing.Rerun skrev:Givetvis! T.ex. Castrol Power 1 Racing 4T.
T.
BILTEMA RACINGOLJA 10w-40
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jo, på vinterhojjen...Rerun skrev:Adrian, du har inte funderat på motorvärmare och 20W50?
Men med avsaknad av vattenkylning på det gamla härket (också känt som Edwin), finns inget att koppla in en slangvärmare på. Återstår varmluftspistolen, som händelsevis står lättillgänglig i hallen alldeles innanför ytterdörren och tillsammans med en förlängningssladd.
Varmluftspistolen funkar iaf perfekt för frusna chokekablar och tining av instrumentglas och speglar under kalla morgonar. Biltemaklockan som visade sig inte vara helt vattentätt(...) ligger just nu på en av mina varmaste datorer på jobbet och får allt vatten avdunstat...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Insticksvärmare i oljan?adrian_vg skrev:Jo, på vinterhojjen...Rerun skrev:Adrian, du har inte funderat på motorvärmare och 20W50?
Men med avsaknad av vattenkylning på det gamla härket (också känt som Edwin), finns inget att koppla in en slangvärmare på.
Eller... Så kan du ta med oljan in på kvällen och värma den på spisen tillsammans med morgongröten.
Jag misstänker att din fru inte skulle uppskatta en Edwin också i sängen...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Äsch så fel det kan bli. Jobbar med lite annat också här samtidigt, är lite splittrad... Men du har i sak rätt, och fel. Typ. Om motorn är varm map kylvatten brukar oljan bli det lite också. Den startar iaf lättare.Rerun skrev:Insticksvärmare i oljan?
Eller... Så kan du ta med oljan in på kvällen och värma den på spisen tillsammans med morgongröten.
Jag misstänker att din fru inte skulle uppskatta en Edwin också i sängen...
Olja på spisen kan sen spräcka motorblocket!
Frun skulle mycket riktigt inte alls uppskatta en Edwin i sängen. Det tittades snett redan när jag tog in den i hallen för en akutfix förra vintern...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Närå. Temperaturskillnaderna kan bli rätt stora ändå. Säg att jag värmer oljan till 20-30 grader plus. Ute är det tio minusgrader. En normal svensk vinter alltså. Skillnaden i temperatur är då uppåt fyrtio grader. Jag vet inte hur töjbart magnesium är, men temperaturchocken när man häller på den varma oljan, kan bli rätt ordentlig i ett kallt vevhus tänker jag mig.Rerun skrev:Vad tusan?! Käkar du pommes frites till gröten?adrian_vg skrev:Olja på spisen kan sen spräcka motorblocket!
Den behöver liksom inte vara stekhet när du ska hälla tillbaka den.
På en XL600R används främre ramröret som oljereservoar. Kanske nån sorts värmeomslag som man ansluter till ett eluttag...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du verkar ha haft kul i din ungdom?Rerun skrev:Å andra sidan brukar moppar kunna klara, även när de är riktigt varmkörda i nån skog, att plöja genom ett vattendrag med isbitar flytandes omkring. Ännu större temperaturskillnad alltså, men ändå spricker inte motorblocket.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hade min mamma låtit mig göra allt jag ville, vette f-n om jag hade överlevt tonåren. Men nu på äldre dar tänkte jag försöka ta igen lite av det jag missat.adrian_vg skrev:Du verkar ha haft kul i din ungdom?Rerun skrev:Å andra sidan brukar moppar kunna klara, även när de är riktigt varmkörda i nån skog, att plöja genom ett vattendrag med isbitar flytandes omkring. Ännu större temperaturskillnad alltså, men ändå spricker inte motorblocket.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Mammas inflytande minskar med åren, jo så är det nog...Rerun skrev:Hade min mamma låtit mig göra allt jag ville, vette f-n om jag hade överlevt tonåren. Men nu på äldre dar tänkte jag försöka ta igen lite av det jag missat.adrian_vg skrev:Du verkar ha haft kul i din ungdom?Rerun skrev:Å andra sidan brukar moppar kunna klara, även när de är riktigt varmkörda i nån skog, att plöja genom ett vattendrag med isbitar flytandes omkring. Ännu större temperaturskillnad alltså, men ändå spricker inte motorblocket.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan