Fördelar med större däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Fördelar med större däck?

#1 Inlägg av moshh »

På infosidan om de olika VFR-modellerna här på forumet står det att 87års modell ska ha däckdimensionerna 110/90-16 på framdäcket.
På min 87a sitter det däremot ett 120/80-16 som ser ut att passa rätt bra.

Jag är först och främst nyfiken på vad "80" står för. Har förstått att det ska vara något "aspektförhållande"/något som mäter profilen i procent?
Skulle någon kunna förklara lite mer utförligt dess betydelse?

Sedan undrar jag om det finns några fördelar/nackdelar med att köra med ett bredare/tjockare däck. Undrar främst om framdäcket nu men bakdäcket är ju också intressant.

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Led
Donator 2009
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 10, 2006 16:55
Ort: Älvängen

#2 Inlägg av Led »

Tjena!

80 står för höjden i procent av bredden. I ditt fall blir det 80% av 120, vilket ger att höjden blir 120 x 0,8 = 96 mm. (90-profil med 110 mm brett däck blir 110 x 0,9 = 99 mm.)

/Lennart

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Okej, på så vis :)
Men som sagt då, finns det någon fördel med att ha t.ex. större profil eller bredare däck fram/bak?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

moshh skrev:Okej, på så vis :)
Men som sagt då, finns det någon fördel med att ha t.ex. större profil eller bredare däck fram/bak?
Tja, men en högre profil bak får du något högre utväxling och vice versa med lägre profil. På samma sätt ändras hastighetsmätarens visning något då ett hjul med mindre omkrets rullar något snabbare.
Däremot får man något bättre markfrigång med högre profil men å andra sidan kan de högre däcksidorna ge upphov till mer däckflex. Men allt detta är en vetenskap ur den högre skolan som roadracing-grabbarna speciellt i VM och MotoGP håller på att labba med.

Men man ska vara försiktig med att ändra höjdförhållandet mellan fram och bak från vad fabriken har satt dit.
För att förklara det något sånär enkelt. Ta bredden och räkna fram höjden i mm. (t.ex. 120 x 80% då får du fram ett tal som är höjden i mm. [stämmer nästan]). Gör samma sak med det andra däcket (fram/bak) och ta sen det högre talet (oftast bakdäcket) minus det lägre talet (oftast framdäcket) och du får fram höjdförhållandet mellan fram och bak i mm.

När man ändrar profil ska man sträva efter att ligga så nära original som möjligt eller något framtungt. Att ändra så att hojen blir mer baktung kan resultera i lite underliga vägegenskaper med understyrning. Stora ändringar kan ge nervös styrning och t.o.m. plogkänsla fram.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av moshh »

Tack för en utförlig förklaring =)
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:På samma sätt ändras hastighetsmätarens visning något då ett hjul med mindre omkrets rullar något snabbare.
:?: Spelar däckets storlek roll om hastighetsgivaren sitter på växellådan?? Har inte fysiken helt klar för mig här...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:På samma sätt ändras hastighetsmätarens visning något då ett hjul med mindre omkrets rullar något snabbare.
:?: Spelar däckets storlek roll om hastighetsgivaren sitter på växellådan?? Har inte fysiken helt klar för mig här...
Ja men då blir det bakdäckets höjd. Oavsett var givaren sitter så använder den hjulets rulldiameter som parameter och den ändras med olika höjd på däcket.

Det finns bara två sätt att kringgå det.
A. Justerar in en cykeldator på den aktuella rulldiametern.
B. GPS-mätning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:På samma sätt ändras hastighetsmätarens visning något då ett hjul med mindre omkrets rullar något snabbare.
:?: Spelar däckets storlek roll om hastighetsgivaren sitter på växellådan?? Har inte fysiken helt klar för mig här...
Ja men då blir det bakdäckets höjd. Oavsett var givaren sitter så använder den hjulets rulldiameter som parameter och den ändras med olika höjd på däcket.
Jag har alltid trott att det är nåt med antalet varv på utgående axel eller nåt som spelade roll och att man därmed inte bryr sig om däckets påverkan. Men när du säger det, så verkar det ganska vrickat att mäta tex utgående axels varvtal som ju beror på ännu fler variabler (växel, motorvarvtal osv). Kan bara skylla på hjärnsläpp... :oops:
Tyrannosaurus skrev: Det finns bara två sätt att kringgå det.
A. Justerar in en cykeldator på den aktuella rulldiametern.
B. GPS-mätning.
På A svarar jag att jag provat på Edwin. Ville mest ha en klocka och köpte mig en cykeldator från Biltema, men fick aldrig på magnetgivaren på ekrarna (de var för tjocka), så jag knipsade av sladden och datorn funkar som klocka. Enbart. :lol:

På B svarar jag att enligt GPS:en (en Navigon PNA6000Te) verkar viffern visa konstant 10km/h för lite för farter över 70km/h.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev: :?: Spelar däckets storlek roll om hastighetsgivaren sitter på växellådan?? Har inte fysiken helt klar för mig här...
Ja men då blir det bakdäckets höjd. Oavsett var givaren sitter så använder den hjulets rulldiameter som parameter och den ändras med olika höjd på däcket.
Jag har alltid trott att det är nåt med antalet varv på utgående axel eller nåt som spelade roll och att man därmed inte bryr sig om däckets påverkan. Men när du säger det, så verkar det ganska vrickat att mäta tex utgående axels varvtal som ju beror på ännu fler variabler (växel, motorvarvtal osv). Kan bara skylla på hjärnsläpp... :oops:
Inte alls så vrickat. Utgående växelådsaxeln påverkar farten direkt. Men om man ändrar utväxlingen genom att antingen byta drev eller genom däckshöjden vilket också påverkar utväxlingen så ändras hastighetmätarens visning.

Ingående växellådsaxeln påverkas däremot direkt av motorvarvet. Vilken växel man har i påverkar enbart det interna förhållandet mellan axlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Inte alls så vrickat. Utgående växelådsaxeln påverkar farten direkt. Men om man ändrar utväxlingen genom att antingen byta drev eller genom däckshöjden vilket också påverkar utväxlingen så ändras hastighetmätarens visning.

Ingående växellådsaxeln påverkas däremot direkt av motorvarvet. Vilken växel man har i påverkar enbart det interna förhållandet mellan axlarna.
För trött. Fattar inte. Måste äta. Återkommer... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#11 Inlägg av Invalido »

om man nu gör något av detta.. som sedan påverkar hasighetsmätaren så röstar jag för ett inköp av en sådan här http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
har en sådan själv efter jag drevat om min och ändrat storlek på däck.
har kört med gps o kollat. vid 110kh slår den inte det minsta :wink:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:om man nu gör något av detta.. som sedan påverkar hasighetsmätaren så röstar jag för ett inköp av en sådan här http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
har en sådan själv efter jag drevat om min och ändrat storlek på däck.
har kört med gps o kollat. vid 110kh slår den inte det minsta :wink:
Min hoj finns ju inte med ju, och det har elektronisk hastighetsmätare 8)
Dom skriver ju "passar alla MC med elektronisk hastighetsmätare" ju.

Jag känner mig diskriminerad, får väl ringa och klaga :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar