Bakdäckstips!

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#31 Inlägg av lotek »

Tycker personligen att Pilot Power 2 CT är något av det bästa jag haft, men det är ju då en smaksak..fast jag är skam till sägandes snart nere på slitvarningen och det är ju inga 1500 mil jag kört..snarare knappt 450.
Märkligt nog är bara ytterkanterna och mitten utslitna kan undra vad det beror på :?: ...eller vänta, det kanske är det som är SportTouring :!:

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#32 Inlägg av Ocean »

När jag kör mer aktivt så kör jag på skurna slicks. De har bra grepp om man ska ut och gazza i fint väder. Fördelen är att det snabbare blir varma men tål inte regn så bra.

Hade en fundering. På nya cbf1000 så har de ju satt 160 brett som orginal i bak. Hur tror ni viffern skulle bete sig med en mindre bredd?
Klart smidigare nednägg i kurvorna iaf.
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
Hexx
Donator 2011
Inlägg: 147
Blev medlem: tor apr 09, 2009 01:52
Ort: Falköping

#33 Inlägg av Hexx »

Bah.. massa problem .
Lämnade in däcket på firma i morse...... slutade med att jag fick åka till andra däckfirmor, eftersom den första inte kunde ballansera däcket !!!!
(Det var några till som inte kunde/ville)
Hans kommentar var att Michelin-däck brukar man inte behöva ballansera ?
Sicken komiker =) klart man vill ha det ballanserat.

Sen var det synd att jag inte såg posten om att däcket håller så dåligt, ligger mest o kör landsväg ....så touringplattan lär ju komma mellan 500-600 mil redan .... man lär sig så länge man lever

Hittade en firma som skulle försöka, men däcksbyte som typ tar 8 h innan man får tillbaka fälgen...det är fan så dåligt.
//Hexx
Olle
VFR 800 -11 VINRÖD


I hate strip clubs.. I can't touch her, she can't touch me, I can't touch myself, and i have to give her all my cash.. It just reminds me of the wife.....

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#34 Inlägg av Brother Wolf »

Har nu kört ett par mil (bla på bogan), och måste säga att
hojen känns helt anorlunda :D
Vet inte om det är psykiskt eller att jag har fått markant bättre
grepp där bak!

Skönt är det i allafall 8)

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Hexx skrev:Bah.. massa problem .
Lämnade in däcket på firma i morse...... slutade med att jag fick åka till andra däckfirmor, eftersom den första inte kunde ballansera däcket !!!!
(Det var några till som inte kunde/ville)
Hans kommentar var att Michelin-däck brukar man inte behöva ballansera ?
Sicken komiker =) klart man vill ha det ballanserat.
Är detta ett fram- eller bakdäck vi snackar om?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hexx
Donator 2011
Inlägg: 147
Blev medlem: tor apr 09, 2009 01:52
Ort: Falköping

#36 Inlägg av Hexx »

adrian_vg skrev:
Hexx skrev:Bah.. massa problem .
Lämnade in däcket på firma i morse...... slutade med att jag fick åka till andra däckfirmor, eftersom den första inte kunde ballansera däcket !!!!
(Det var några till som inte kunde/ville)
Hans kommentar var att Michelin-däck brukar man inte behöva ballansera ?
Sicken komiker =) klart man vill ha det ballanserat.
Är detta ett fram- eller bakdäck vi snackar om?

Bak
Olle
VFR 800 -11 VINRÖD


I hate strip clubs.. I can't touch her, she can't touch me, I can't touch myself, and i have to give her all my cash.. It just reminds me of the wife.....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Hexx skrev:
adrian_vg skrev:Är detta ett fram- eller bakdäck vi snackar om?
Bak
Man kunde inte balansera mitt bakdäck heller. Har inte haft problem ändå. Har ett Metzeler Roadtech Z6 bak.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#38 Inlägg av lotek »

Hexx skrev:Bah.. massa problem .
text...

Sen var det synd att jag inte såg posten om att däcket håller så dåligt, ligger mest o kör landsväg ....så touringplattan lär ju komma mellan 500-600 mil redan .... man lär sig så länge man lever

text...
//Hexx
Ehh, ja, men nu beror det ju på hur man kör...som jag kör...inte långt, nån annan lyckades ju få ut 1500 ju? Så gråt inte ännu..vänta tills du vet.
Men det är definitivt inget touringdäck...så mycket står klart. Men jag har mer förtroende än för mig själv på det. Regngreppet är grymt.

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Hexx
Donator 2011
Inlägg: 147
Blev medlem: tor apr 09, 2009 01:52
Ort: Falköping

#39 Inlägg av Hexx »

Mmmumma =) 15 Mil på det nya ... känns grymt skönt ..... =) =) =)
Olle
VFR 800 -11 VINRÖD


I hate strip clubs.. I can't touch her, she can't touch me, I can't touch myself, and i have to give her all my cash.. It just reminds me of the wife.....

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#40 Inlägg av JohanL »

Hej.

Ni glömmer en av de intressantare egenskaperna hos däcken enligt min mening. Gummi blandningar och mönster i all ära. Den finns många bra från många olika tillverkare...

Ni ska kolla profilen / tärsnittet på däcket. Det är en väldigt stor skillnad på att föra ett däck med spetsigare (liten radie) form än ett däck med platt (stor radie).

Ett spetsigare däck är mer svängvilligt medan ett bredare är trögare.
Ett väldigt platt däck har däremot större yta att slita på vid raktfram åka.

Ex.
Brigstone BT14 (Finns ej längre tack och lov)
Ett relativt platt däck som hade bra grepp men gärna ville åka raktfram. Man behöver jobba ner det i kurvorna.

Pirelli Diablo /Diablo Strada
Ett relativt spetsigt däck som har bra grepp och bara ber efter att få svänga. Detta däck är så lättsvängt att man bara tilllåter det svänga.

Som jämförelse är i samma dimmension (180/55 17) mätt vinkelrät mot underlaget BT14 däcket lätt 20-30 mm bredare.

Är själv inne på tredje uppsättningen Diablo Strada, är nöjd. Har fått upp till ca 1200 mil på en uppsättning.

Byta & ballansera.
Det flesta sport & sporttouring däcken har hastighetsklassning "W" max 270km/h under viss tid... Detta sätter krav på att däcken är ganska bra i sig.

Jag har vi senaste 3 byten av mc däck på hojen bytt själv. Ser ingen anledning att göra på verkstad. Alla verktyg man behöver är ett skruvstäd för att klämma ihop däcket så att det släpper fälgkanten. Ett bra däckjärn + nägot annat lämligt att låsa med eller ett par däckjärn. Tryckluft för att fylla däcket. Ventilhatt/verktyg för att ta ur ventil för att tömma däcket.

Använder man sig av märknings pricken som markerar tyngsta punkten på däcket och plaserar den mitt emot ventilen på fälgen. Så behövs ingen balansering om inte fälgen är sådär.
En enkel statisk balansering är enkel på framdäcket. Rulla däcket och se att det inte stannar med samma ställe nedåt vid varje gång. Man vill att en godtyckligt ställe är nedåt då finns ingen given tyngsta punkt. Massan är jämt fördelat kring däcket.

Bakdäcket är lite svårare då navet ser ut som det gör på en VFR. Men samma metod är möjlig. Gäller bara att ha en lämplig axel att sätta fast fälgen i.

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#41 Inlägg av lotek »

:evil:
Jahaja..tittade precis till mitt bakdäck och nu skall jag beställa ett nytt.
Det är ju märkligt att det skall äta så otroligt med däck bara för att man råkar bli inspirerad tämligen ofta :roll:

Nu skall det experimenteras lite..Blir ett Power One Street från Michelin.
Jag undrar mest om regnegenskaperna och följderna av att mönstret på framdäcket är tämligen annorlunda(Power Sport 2 CT)..kan bli intressant kanske. :?:

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

fbkforever skrev:Köpte Dunlop roadsmart sportmax bak och michelin pilot road2 fram på bikedagarna. (de hade inte dunlop framdäck hemma och jag orkade inte vänta 1-2 veckor) vilket grepp!!!!!! kan ju nästan vila axeln mot backen nu :D . Risken är väl att man gör det snart :shock:
Är ditt Dunlop Roadsmart Sportmax samma sak som Hojdäcks Dunlop Sportmax D208 på http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pageno ... tby=price#? Alla märken byter ju modellnamn fram och tillbaka hos olika säljare...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#43 Inlägg av stefan »

Brother Wolf skrev:Har precis kommit hem efter att ha bytt back till Pilot Road2 b!
Mycket nöjd hittils, gav 2000:- med däck, balans etc :D

BW
Vart gjorde du denna kanon affär?

Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#44 Inlägg av lotek »

Sedär..Som sagt, nu har jag bytt till ett Power One Street och dessutom avverkat 10 mil på det så jag har gnidit av det värsta, verkar som ett trevligt däck 8) .

Gav 2100 totalt. Inte gratis, men sen får vi ju se hur länge det håller.
Mitt Pilot Power Sport 2CT gav 660 mil innan det nu var dags för bytet.
Det kostar att ligga på topp kan vi väl konstatera.. :shock:

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

zplix
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre apr 03, 2009 22:13
Ort: Trelleborg

#45 Inlägg av zplix »

någon som har erfarenhet av Metzeler Sportec M3 ???
är i behov av att byta bakdäck nu och funderar på ett sånt!
VFR 800 -02 Silver

Skriv svar