Luftfilter

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Proteus
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jun 27, 2006 13:35
Ort: Vänersborg

Luftfilter

#1 Inlägg av Proteus »

Jag sitter och funderar på om min gamla -87:a skulle vinna något på annat luftfilter än original.
Jag har ett rätt så öppet slipon, men i luftburken sitter ett original luftfilter.

Skulle hojen må bra av något "sportigare" luftfilter och i så fall vad? Behöver jag i så fall justera förgasarna eller är de bara att smäcka dit och köra?

Lite funderingar så här på vårkanten...

/Proteus
VFR750F -87
Semper in primis

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Luftfilter

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Proteus skrev:Jag sitter och funderar på om min gamla -87:a skulle vinna något på annat luftfilter än original.
Jag har ett rätt så öppet slipon, men i luftburken sitter ett original luftfilter.

Skulle hojen må bra av något "sportigare" luftfilter och i så fall vad? Behöver jag i så fall justera förgasarna eller är de bara att smäcka dit och köra?

Lite funderingar så här på vårkanten...

/Proteus
Svaret är Ja på båda frågorna. Byter du till ett öppnare luftfilter så bör du betycka om, gärna sätta i ett Dynojet kit.
Det är lite pyssel och kräver noggrannhet men ger en rappare motor och lite mer pulver.

Vill man få ut det sista bör man optimera i bänk, men redan med grundinställning kan det ge en del på en motor som f.ö. är original.

Ett kit kostar ca. 1000 spänn. Skickar du efter från staterna kan du räkna med 1/2-3/4 av priset beroende på kurs, vad du hittar för handlare och om du åker på moms.
Tips på en som är seriös: http://www.drp123.com (enbart kontaktuppgifter). http://www.v4honda.com (mer info).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Proteus
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jun 27, 2006 13:35
Ort: Vänersborg

#3 Inlägg av Proteus »

Det kan ju vara värt att testa då.

Tackar! :D
VFR750F -87
Semper in primis

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#4 Inlägg av KLACKEN »

Jag la på slipon+K&N luftfilter och det fungerade inte,ska prova om det räcker med att lyfta nålarna imorgon om jag hinner.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

KLACKEN skrev:Jag la på slipon+K&N luftfilter och det fungerade inte,ska prova om det räcker med att lyfta nålarna imorgon om jag hinner.
Nej precis, hojarna går redan magert original, öppnar man upp så passerar man nedre gränsen och den börjar gå illa och så ska man inte köra för då riskerar man att bränna ventiler.

Det löjliga är att många original förgasarhojar går magert på låg- och mellanregistret och fett på topp. Det ska alltså vara precis tvärt om. På låg- och mellanregistret ska den gå en aning fett för att sen magra ur när man kommer upp i varv.

Jag gjorde själv det felet första gången jag satte på slip-on och gick bara upp lite i huvudmunstycken och blev skitförvånad när jag nästan blev frånåkt av en gammal CB900F.
Men då hade jag fetat upp den och passerat den övre gränsen, så när jag kom upp i varv så bröla och lät det men hände ingenting :(

Jag var troligen en av de första i Sverige som hade Dynojetkit. Jag fick det med slip-on rören. "Jag skickar med lite munstycken" sa handlaren i staterna, sen stog jag där med en hel låda med munstycken, nålar, fjädrar, borrar, långa beskrivningar och allt skiljde sig radikalt från original - Vad är detta? :?

Snackade med en polare som jobbar som hojmeck. "Oj, det där är det senaste trimgodiset från Staterna, blablabla".
- "Jaha och? Det är ju inte en siffra som stämmer med original".
- "Sätt i det, det är bra grejer".
- "Och kanske bränna ventiler (notera att hojen var ganska ny vid det tillfället) nej tack".

Men jag kunde inte släppa det så jag ringde till Dynojet i Staterna och fick per telefon :shock: en lång och utförlig lektion om hur förgasarbestyckning fungerar av en av ägarna (vill minnas att han hette Mark - Dynojet var ju ännu inte så stora då och PowerCommander var ännu inte uppfunnet :wink: )
Hur som helst, Mark övertygade mig och det ångrar jag inte :D

Det var det. Ja att shimsa upp nålarna lite kan vara ett första steg som hjälper (troligen är nålarna inte justerbara på VFR heller).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#6 Inlägg av KLACKEN »

Har nu varit i garaget ett par timmar och kan meddela att det är justerbara gasnålar,lyfte mina 2 hack och skruvade ut bränsleblandningsskruven 2,5varv vilket verkar ha löst problemet :D Svarar bra på gaspådrag,dock bara testat i garaget på grund av snöslask :x Får vänta på premiärturen en tid ännu.
1/2 V4

Skriv svar