Sida 1 av 2
Dioder
Postat: sön feb 01, 2009 01:04
av Fredrik P
Funderar på att byta ut alla vanliga glödlampor till diodlampor istället.
Nån som gjort de och blev de nån skillnad värt att lägga pengar på?
Re: Dioder
Postat: mån feb 02, 2009 20:36
av tersan
Fredrik P skrev:Funderar på att byta ut alla vanliga glödlampor till diodlampor istället.
Nån som gjort de och blev de nån skillnad värt att lägga pengar på?
Hmm, jag kan inte släppa den här frågan... med risk för att vara tråkig/gammal/bakåtsträvare: varför vill man byta ut alla glödlampor till dioder på en VFR? Bortsett från att det är nyare teknik och därigenom per definition coolt, får man nåt annat förutom tunnare plånbok?
Postat: mån feb 02, 2009 22:20
av Fredrik P
Du får ett vitare starkare och snyggare ljus.
Postat: tis feb 03, 2009 11:03
av tersan
Fredrik P skrev:Du får ett vitare starkare och snyggare ljus.
Ok. Om du vill ha det så är det väl bara att byta! Glöm inte att rapportera här sen, eftersom du tydligen blir först.

Postat: tis feb 03, 2009 13:03
av Fredrik P
Ska testa! Beställa till helgen.
Postat: tis feb 03, 2009 14:05
av Rerun
Fredrik P skrev:Du får ett vitare starkare och snyggare ljus.
Kanske en dum fråga, men får du verkligen ett starkare ljus med dioder?
Bak- och bromsljus och blinkers är väl en sak, men jag skulle vara tveksam vad gäller strålkastare. De ska ju liksom inte bara vara "snygga", de ska gärna ha en viss funktion också...
Postat: tis feb 03, 2009 16:54
av Tyrannosaurus
Rerun skrev:Fredrik P skrev:Du får ett vitare starkare och snyggare ljus.
Kanske en dum fråga, men får du verkligen ett starkare ljus med dioder?
Bak- och bromsljus och blinkers är väl en sak, men jag skulle vara tveksam vad gäller strålkastare.
Det finns inga diodlampor till strålkastare, där är det isf xenonljus som gäller.
Postat: tis feb 03, 2009 17:04
av tersan
Tyrannosaurus skrev:Rerun skrev:Fredrik P skrev:Du får ett vitare starkare och snyggare ljus.
Kanske en dum fråga, men får du verkligen ett starkare ljus med dioder?
Bak- och bromsljus och blinkers är väl en sak, men jag skulle vara tveksam vad gäller strålkastare.
Det finns inga diodlampor till strålkastare, där är det isf xenonljus som gäller.
Hmm... lite nyfiken på hur ett "vitare starkare och snyggare ljus" blir på t ex en blinkers?
Kommer att krävas lite bilder i den här tråden snart. Xenonljus finns det annars flera som bytt till, och dokumenterat.
Postat: tis feb 03, 2009 17:22
av Rerun
Tyrannosaurus skrev:Det finns inga diodlampor till strålkastare, där är det isf xenonljus som gäller.
Hmmm... Har inte Audi R8 dioder i strålkastarna, både som hel- och halvljus? Det lär ju gå att göra, men det är knappast billigt. Och inte helt lätt att få en bra ljusbild och styrka och allt.
tersan skrev:Hmm... lite nyfiken på hur ett "vitare starkare och snyggare ljus" blir på t ex en blinkers?

Postat: tis feb 03, 2009 18:09
av Tyrannosaurus
Rerun skrev:Tyrannosaurus skrev:Det finns inga diodlampor till strålkastare, där är det isf xenonljus som gäller.
Hmmm... Har inte Audi R8 dioder i strålkastarna, både som hel- och halvljus? Det lär ju gå att göra, men det är knappast billigt. Och inte helt lätt att få en bra ljusbild och styrka och allt.
På min Opel Calibra har jag profektorlinser med H1 lampor bakom = totalt värdelöst. Men jag kan ju trösta mig med att den har en låg front med dito lysen som ser ballt ut
Har funderat på att sätta i 100W lampor, men risken är nog att jag smälter hela skiten eftersom allt utom glaset är i plast.
Det finns förvisso xenonlampor till den med och då blir det nog bra. Men jag tänker inte kosta på den mer, för den ska säljas så det får nästa ägare fixa.
Postat: tis feb 03, 2009 20:58
av Fredrik P
Har enbart diodbelysning på min lastbil och släpvagn. Betydligt starkare ljus.
Krävs ju dock ett vitt glas.
Men lyser mycket starkare om du har ett rött glas oxå givetvis.
Ljusgaranti på 100.000 timmar (Dom som sitter på lastbilen då)
Xenon hade jag inte tänkt, för mycke arbete å pengar.
Enda nackdelen med dioder är att dom klarar max av 50-60 grader innan dom går sönder. Och i huvudstrålkastaren blir det ju betydligt varmare än så.
Tror de finns dioder som klarar de oxå.
Audi R8, och alla andra nya audi modeller har dioder i framlyktorna även många andra biltillverkare har kommit med det.
http://www.diodhuset.se/
http://www.strands.se/index2.htm
Två ställen som säljer dioder. Finns en uppsjö.
Postat: tis feb 03, 2009 21:00
av Fredrik P
tersan skrev:Tyrannosaurus skrev:Rerun skrev:
Kanske en dum fråga, men får du verkligen ett starkare ljus med dioder?
Bak- och bromsljus och blinkers är väl en sak, men jag skulle vara tveksam vad gäller strålkastare.
Det finns inga diodlampor till strålkastare, där är det isf xenonljus som gäller.
Hmm... lite nyfiken på hur ett "vitare starkare och snyggare ljus" blir på t ex en blinkers?
Kommer att krävas lite bilder i den här tråden snart. Xenonljus finns det annars flera som bytt till, och dokumenterat.
Det blir ju självklart inte vitare, men det kommer synas betydligt mer när du blinkar med en diodlampa än en vanlig lampa.
Finns dioder som är av alla möjliga färger.
Postat: tis feb 03, 2009 23:33
av Karlsson
Rerun skrev:Har inte Audi R8 dioder i strålkastarna, både som hel- och halvljus?
Dioderna är endast varselljus (dagljus)
Hel och halvljus har xenon.
Postat: ons feb 04, 2009 05:33
av Rerun
Karlsson skrev:Rerun skrev:Har inte Audi R8 dioder i strålkastarna, både som hel- och halvljus?
Dioderna är endast varselljus (dagljus)
Hel och halvljus har xenon.
Gör en sökning på t.ex. Google på Audi R8 V10.
Teknikens värld är en av många siter som skriver om den.
Citat från
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml :
"Den kanske mest utmärkande detaljen är de främre strålkastarna som för första gången helt och hållet består av LED-lampor. Audi är först ut med att använda LED-tekniken för helljus, halvljus, parkeringsljus och körriktningsvisare. Varje strålkastarinsats innehåller 54 LED-lampor."
Postat: ons feb 04, 2009 10:53
av tersan
Fast med tanke på hur sällan jag byter lampor på både hoj och bil så undrar jag om livslängdsargumentet håller. De var ganska dyra de där diodlamporna...

Känns som att det är lite nyhetens behag över det hela just nu, men att priserna kommer att sjunka rejält i takt med att fler och fler går över till dioder (som rimligen är billigare att tillverka, kan göras mindre, drar mindre ström och onekligen håller längre).
Jag är iallafall nyfiken på hur det blir på en VFR!