Bakdäck RC36:a 180/55 17 vs. 170/60 17

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Bakdäck RC36:a 180/55 17 vs. 170/60 17

#1 Inlägg av JohanL »

Tänkte höra om eran åsikt om hur ni upplever dessa däcks dimensioner. :?:
Bridgestone har både på sin lista över rekommenderade till tidiga VFR750F RC36 (90 - 93) medan man inte har det till (94-).

Anledningen till min fundering är att när jag köpte min VFR tidigare i sommar satt det i princip nya Bridgestone Battlax däck på. Fram BT010 och bak BT014 (180/55). Båda dessa modeller är riktigt mjuka däck, som jag inte kan klaga på i uppförande eller grepp, men dom lär vad det ser ut som nu efter ca 300mil inte stoppa mer än ca 600mil. :? Även om jag gör mitt bästa för att nyttja dom på krokiga vägar där sidorna nöts en del. Det är ju dessutom alltid trevligt med lite kurvor. :lol:
Nästa uppsättning blir om inget annat dyker upp en ny uppsättning Battlax dock tror jag att de mer touring betonade BT020 för att få lite mer mil per uppsättning. Däremot känns det som om 170/60 eller 180/55 fungerar vilket som, men jag tänkte få lite mer tips om det här.

Min uppfattning när man kollar på olika däckfabrikanter och modeller är att de mer mjuka hög prestanda modellerna finns alltid i 180/55 medan de inte alltid finns i 170/60.
Däck med lite mer touring ambitioner verkar däremot inte vara några problem i bägge dessa dimensioner.

Så min fundering är ni som har kört lite mer än mig med dessa trevliga hojar och redan provat båda dimensioner vad har ni funnit passar er bättre och inte minst varför?

Då jag bara kört på 180/55 däck och tycker att det har fungerat bra med min körning. Samt att det trots allt fortfarande oftast är jag själv som är den stora begränsningen på hur mycket nerlägg och pådrag det blir i kurvorna, än så länge…

Får man mer greppyta med ett 180/55 relativt ett 170/60 eller förlorar man körbarhet i kurvorna genom 180/55 däcket lite trögare nerläggning i början på kurvorna? Eller varför inte skillnad i komfort ?

Utseende så visst kan det se lite häftigare ut med ett bredare men jag har min MC för att den ska köras med, då är funktion viktigast.

/Johan