Ryckutjämnare?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

Ryckutjämnare?

#1 Inlägg av SGM »

Jag har upplevt att det är väldigt aggressivt ingrepp när man skickar i nästa växel, och även att det är lite av ett klassiskt doglåde-glapp när man velar mellan motorbroms/gas...som kan göra att körningen blir lite ryckig i lågfart.

Är det lite som det skall vara?

Det är en 99:a som ser väldigt original ut runt drivpaketet.

/J - har inte provat någon annan VFR, så det är svårt att veta. :)
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Ryckutjämnare?

#2 Inlägg av Conseal »

SGM skrev:Jag har upplevt att det är väldigt aggressivt ingrepp när man skickar i nästa växel, och även att det är lite av ett klassiskt doglåde-glapp när man velar mellan motorbroms/gas...som kan göra att körningen blir lite ryckig i lågfart.

Är det lite som det skall vara?

Det är en 99:a som ser väldigt original ut runt drivpaketet.

/J - har inte provat någon annan VFR, så det är svårt att veta. :)
Låter normalt tycker jag .. prova peta i 2an när du dragit upp till varvstoppet på ettan =)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Glapp mellan pådrag och avslag finns alltid och ju vassare hoj desto mer kännbart blir det eftersom varje ribba på gasen ökar med effekten.

Sen har man också större glapp på kedjehojar och ju större spel desto mer glapp. På enduron har du väl riktigt mycket glapp eftersom man brukar ha rätt mycket kedjespel för att tillåta den långa fjädringsvägen, om du inte har spännrulle vill säga.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#4 Inlägg av SGM »

Tyrannosaurus skrev:Glapp mellan pådrag och avslag finns alltid och ju vassare hoj desto mer kännbart blir det eftersom varje ribba på gasen ökar med effekten.

Sen har man också större glapp på kedjehojar och ju större spel desto mer glapp. På enduron har du väl riktigt mycket glapp eftersom man brukar ha rätt mycket kedjespel för att tillåta den långa fjädringsvägen, om du inte har spännrulle vill säga.
Visst är det så, men jag har bara skolans traktor-gsx750 att jämföra med, det känns betydligt mera omilt att få i nästa spragg under acceleration på viffern. :)

Enduron saknar helt ryckutjämnare, så på asfalt är den lite yster om man är omild med den (att den är ytterst lågt drevad och har lite för mycket pulver till vikten hjälper inte heller) - men den körs å andra sidan på underlag där man åker med konstant hjulspinn mer eller mindre.

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Ryckutjämnare?

#5 Inlägg av vfrforever »

Jag har en 800 -99, min 3:e VFR. Den och de tidigare rycker vid ca 2000rpm och jämn gas. Nu är inte drivpaketet det bästa, återkommer efter bytet av detta nästa vecka. :)

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#6 Inlägg av SGM »

Nja, inte riktigt samma sak - jag svammlar om en mjuk upphängning av bakre drevet, typ "hardyskiva" fast för motorcyklar. :) Detta sparar på drivlinan vid hårdför hantering av bitarna.

Rycker gör min med pga rå motorgång under 3000 i lågfart på högre växlar, men det är ju bara att pilla ned i lådan. :)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Skriv svar