Sida 1 av 2

Ändra kuggar fram/bak

Postat: tis jan 08, 2008 18:13
av elias
Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.

Postat: tis jan 08, 2008 19:41
av Conseal
Tänkte samma sak .. tror jag ska prova 16 kuggar fram istället för orginalet 17. Dock behålla orginalet 43 bak (eftersom det inte fanns med fler) vet dock inte vad det innebär rent praktiskt men det får visa sig.

Postat: tis jan 08, 2008 20:37
av elias
Kompisen hade en 53-skiva som skulle passa min hoj liggandes.. men .. vet inte det.. hah :)

Postat: tis jan 08, 2008 22:05
av Tyrannosaurus
Ett tips inför ev. utväxlingsändringar.

Ett kugg fram motsvarar ungefär 2,5 kugg bak. Vad det gör i varv vet jag inte, men räkna med mer varv i touring tempo.

Nu var det iofs länge sen jag körde kedjehoj men grundreglerna har nog inte ändrats sen dess.

Faktum är att det går att sänka utväxling även på min genom att sätta i 750:s drevsats sats bak vilket höjer varvet med ca. 1000 rpm. Men jag har stått över eftersom jag gillar att kunna köra fort utan att det varvar så förbannat.

Postat: ons jan 09, 2008 19:21
av Göingen
Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h

Men detta visste ni ju redan...

Postat: ons jan 09, 2008 20:15
av elias
Äh, jag kan pluttifikationstabellen. Räcker inte det?

Postat: tor jan 10, 2008 08:40
av Conseal
Göingen skrev:Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h

Men detta visste ni ju redan...
Um .. ja precis .. men om man då låter bli att ändra bak till 45 så borde skilnaden inte bli så markant med andra ord .
Motsvarande ekvation blir då

17x5000/43=16xX/43; X=17*5000*43/(43*16)=5312
100x(5000/5312)=94km/h altså en minskning med 4km/h

Postat: tor jan 10, 2008 10:20
av apex
..nä, 6 km/h :lol:

Postat: tor jan 10, 2008 12:58
av interceptor
sicka formler!!!!
ändrar man från ett 17 kuggars drev så ändrar man en 17:del .
1/17 =ung 6 procent.
100 km/h - 6 procent e 94 km/h
varvet ökar då förstås med 6 procent också vid 100 km/H
5000 + 6 % = 5300 varv vid 100 km/h
jag tycker nog orginalet är den bästa avvägningen mellan kraft o varv.
men skulle iofs vid touringresor kunna dreva upp så man får ner varvet lite på långa sträckor.
ha det bra
lars

ps du får ev också kapa kedjan 1 länk om du ligger på gränsen.ds

Postat: tor jan 10, 2008 13:20
av Conseal
apex skrev:..nä, 6 km/h :lol:
ja just det .. matte är inte min starka sida :D

Re: Ändra kuggar fram/bak

Postat: sön feb 17, 2008 19:04
av Invalido
elias skrev:Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
jag ge dig mer info om det...ska byta på min nu går ner en fram till 15 o upp två bak till 45 :P min kompis som tävlingskör påstår att jag verkligen kommer att märka skillnad :twisted: ... nu blir min hottad o rapp!

Postat: sön feb 17, 2008 19:10
av Donner
Jag har bytt från 16 till 15 drev fram. Det märktes skillnad faktiskt. Jag blev helnöjd. Lite mer drag och inte mycket mer varv i landsvägstempo.

Postat: tis feb 19, 2008 10:38
av Invalido
Conseal skrev:Tänkte samma sak .. tror jag ska prova 16 kuggar fram istället för orginalet 17. Dock behålla orginalet 43 bak (eftersom det inte fanns med fler) vet dock inte vad det innebär rent praktiskt men det får visa sig.
lelles mc kan fixa bakdrev.. har själv skickat efter ett 15 o ett 45 :wink:

Postat: tis feb 19, 2008 17:55
av Conseal
Najs .. tror jag kommer hålla mig till 16/43 ändå

Postat: tor feb 28, 2008 16:28
av Invalido
så...nu kan jag säga vad skilnaden är när man byter drev...15 fram o 45 bak.+ kn-filter :claugh en helt annan hoj...startar den o sätter mig på den o ger gas som vanligt...då ställer den sig på bakhjulet...det va lite svårt att hinna med o växla...den den sticker i alla växlarna ORDENTLIGT! ca 8,800 varv i 220 kh :lol: