Ändra kuggar fram/bak
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ändra kuggar fram/bak
Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Tänkte samma sak .. tror jag ska prova 16 kuggar fram istället för orginalet 17. Dock behålla orginalet 43 bak (eftersom det inte fanns med fler) vet dock inte vad det innebär rent praktiskt men det får visa sig.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ett tips inför ev. utväxlingsändringar.
Ett kugg fram motsvarar ungefär 2,5 kugg bak. Vad det gör i varv vet jag inte, men räkna med mer varv i touring tempo.
Nu var det iofs länge sen jag körde kedjehoj men grundreglerna har nog inte ändrats sen dess.
Faktum är att det går att sänka utväxling även på min genom att sätta i 750:s drevsats sats bak vilket höjer varvet med ca. 1000 rpm. Men jag har stått över eftersom jag gillar att kunna köra fort utan att det varvar så förbannat.
Ett kugg fram motsvarar ungefär 2,5 kugg bak. Vad det gör i varv vet jag inte, men räkna med mer varv i touring tempo.
Nu var det iofs länge sen jag körde kedjehoj men grundreglerna har nog inte ändrats sen dess.
Faktum är att det går att sänka utväxling även på min genom att sätta i 750:s drevsats sats bak vilket höjer varvet med ca. 1000 rpm. Men jag har stått över eftersom jag gillar att kunna köra fort utan att det varvar så förbannat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h
Men detta visste ni ju redan...
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h
Men detta visste ni ju redan...
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Um .. ja precis .. men om man då låter bli att ändra bak till 45 så borde skilnaden inte bli så markant med andra ord .Göingen skrev:Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h
Men detta visste ni ju redan...
Motsvarande ekvation blir då
17x5000/43=16xX/43; X=17*5000*43/(43*16)=5312
100x(5000/5312)=94km/h altså en minskning med 4km/h
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- interceptor
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34
sicka formler!!!!
ändrar man från ett 17 kuggars drev så ändrar man en 17:del .
1/17 =ung 6 procent.
100 km/h - 6 procent e 94 km/h
varvet ökar då förstås med 6 procent också vid 100 km/H
5000 + 6 % = 5300 varv vid 100 km/h
jag tycker nog orginalet är den bästa avvägningen mellan kraft o varv.
men skulle iofs vid touringresor kunna dreva upp så man får ner varvet lite på långa sträckor.
ha det bra
lars
ps du får ev också kapa kedjan 1 länk om du ligger på gränsen.ds
ändrar man från ett 17 kuggars drev så ändrar man en 17:del .
1/17 =ung 6 procent.
100 km/h - 6 procent e 94 km/h
varvet ökar då förstås med 6 procent också vid 100 km/H
5000 + 6 % = 5300 varv vid 100 km/h
jag tycker nog orginalet är den bästa avvägningen mellan kraft o varv.
men skulle iofs vid touringresor kunna dreva upp så man får ner varvet lite på långa sträckor.
ha det bra
lars
ps du får ev också kapa kedjan 1 länk om du ligger på gränsen.ds
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.
Registrerade användare online: interceptor
Registrerade användare online: interceptor
Re: Ändra kuggar fram/bak
jag ge dig mer info om det...ska byta på min nu går ner en fram till 15 o upp två bak till 45 min kompis som tävlingskör påstår att jag verkligen kommer att märka skillnad ... nu blir min hottad o rapp!elias skrev:Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
så...nu kan jag säga vad skilnaden är när man byter drev...15 fram o 45 bak.+ kn-filter en helt annan hoj...startar den o sätter mig på den o ger gas som vanligt...då ställer den sig på bakhjulet...det va lite svårt att hinna med o växla...den den sticker i alla växlarna ORDENTLIGT! ca 8,800 varv i 220 kh