Sida 6 av 6

Re: Vilka däck ska man ha?

Postat: ons maj 14, 2014 18:14
av David
Tja, om det gäller bil så har det nästan alltid varit olika däck fram/bak på mina bilar. Har tillochmed haft olika däck på samma axel vid ett tillfälle :oops: (dessutom en silvrig stålfälg o alla andra var svarta/rostiga, såg lite kul ut), inget som bilprovningen brydde sig om. Men alltid samma typ såklart och storlek. Vid det tillfället var det inte den drivande axeln heller, men olika storlek kan ju aldrig vara bra.

Betyder det då att jag bör köra med olika däck..? :wink:

Nåja, det blir nog i alla fall ett PR3 eller PR4, får se när det väl blir till att handla.

Re: Sv: Vilka däck ska man ha?

Postat: ons maj 14, 2014 21:16
av Tritanium
Förut hade jag PR3 bak och Metzler Z8 fram. Jag märkte tydlig hur bakdäcket bytte spår vid längre nedlägg, typ cirkulationer. Kollade lufttrycket ett antal gånger, men det ska tilläggas att framdäcket var halvslitet och bakdäcket nästan nytt.
I våras blev det PR4 både fram och bak. Jag är helnöjd med dem, lättsvängda, följsamma och de gick fin fint på Kinnekulle Ring. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Sv: Vilka däck ska man ha?

Postat: ons maj 14, 2014 21:23
av SportTourer
Tritanium skrev:Förut hade jag PR3 bak och Metzler Z8 fram. Jag märkte tydlig hur bakdäcket bytte spår vid längre nedlägg, typ cirkulationer. Kollade lufttrycket ett antal gånger, men det ska tilläggas att framdäcket var halvslitet och bakdäcket nästan nytt.
I våras blev det PR4 både fram och bak. Jag är helnöjd med dem, lättsvängda, följsamma och de gick fin fint på Kinnekulle Ring. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Jag har exakt samma kombination för tillfället och trivs inte alls med hur hojen beter sig. Känns slingrig i låg fart. Men jag har haft olika märken fram och bak förut så jag blev lite förvånad att just den här kombinationen inte funkade.

Re: Vilka däck ska man ha?

Postat: tis okt 07, 2014 17:44
av Slammarp
Tjena,

behöver skaffa nya däck till hojen nu och undrar lite om Michelin PR4, det finns ju en variant som heter GT?
Förstärkt säger man i beskrivningen men vad innebär detta i praktiken?

Nån som vet eller har erfarenhet om detta får gärna kommentera detta!

Vad har ni för erfarenheter om att beställa däck på nätet, det skiljer ju en hel del i pris mot en handlare.

Hälsningar
Slammarp Steffe

:wink:

Re: Vilka däck ska man ha?

Postat: tis okt 07, 2014 18:47
av tersan
Slammarp skrev:Vad har ni för erfarenheter om att beställa däck på nätet, det skiljer ju en hel del i pris mot en handlare.
Bara goda erfarenheter! Till bil har jag fått däck levererade direkt till en monteringsverkstad granne med jobbet, och när jag en gång hade med mig de gamla hjulen löst så fick jag monteringen för halva priset. :D
Senaste hojdäcken fick jag bytta (bytade, eftersom det var i Skåne...) via en kompis till en löjligt låg summa.

Men det gäller att ta däcken från en näthandlare som har samarbete med monteringsverkstäder, det finns gummifirmor som vägrar befatta sig med nätdäck.

Å andra sidan tror jag de flesta gummiverkstäderna kan matcha nätpriserna, om de vill.

Re: Vilka däck ska man ha?

Postat: tis okt 07, 2014 19:05
av Mister
Michelin power road är bra däck. GT är en förstärkt variant med styvare stomme för tyngre hojar vad jag förstått. Men vad gränsen går här vet jag inte. Kolla gärna med supporten på hojdack.se (Tom) Han har bra koll :)

Re: Vilka däck ska man ha?

Postat: ons okt 08, 2014 05:20
av adrian_vg
Har för mig att storvifferförarna kör med GT. Dvs VFR1200.

Jag har hört sägas att man kan få premiumdäck (exvis Michelin PR) från sydamerika edyl om man beställer via nätet. Vid tillfället kändes det bara som elakt förtal startat av lokala däckfirmor som inte gillar konkurrensen. Jag har köpt från nätet själv dock, däckonline bla.