Vilka däck ska man ha?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#31 Inlägg av VFunRider »

Kör med Pirelli Diablo för touring bak och sport fram och är en mycket nöjd kund :)
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
mats m
Donator 2008
Inlägg: 29
Blev medlem: sön okt 01, 2006 16:33
Ort: Uppsala

#32 Inlägg av mats m »

Tar upp tråden igen.

Vad har ni för erfarenheter att köpa beg racedäck från någon aktiv förare. Har tänkt köpa ett par. 1200:- spänn. Kör nu på ME Z4 och fick bakhjulsläpp på Rörken förra måndagen. Åkte omkull men klarade bågen. HELT OTROLIGT !!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#33 Inlägg av Conseal »

Det går bra .. jobbiga är att du måste ha dubbla uppsättningar fälgar och frakta hojen på släp för att vara laglig ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
mats m
Donator 2008
Inlägg: 29
Blev medlem: sön okt 01, 2006 16:33
Ort: Uppsala

#34 Inlägg av mats m »

Conseal skrev:Det går bra .. jobbiga är att du måste ha dubbla uppsättningar fälgar och frakta hojen på släp för att vara laglig ...
Nu tänkta jag ju inte ha slicks utan däck med bra mönster. Jag har sett andra fd racerdäck med mönster. Lagligt tror jag. Vad jag vet är det däck som i nte är bra på våt underlag och att det tar ett tag att får däcken varma.

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#35 Inlägg av interceptor »

aldrig racedäck på landsväg.
de är byggda för helt andra temperaturer än ett landsvägsdäck tyvärr.
känner flera som lagt eller blivit skrämda av racingdäcken då de helt enkelt kan vara snorhala i normala temperaturer.
men gärna till en bandag.
köp annars michelin pilot power 2ct.
fick testa en hoj med sådana däck.
det gick inte att få släpp med dom.
o jag vet vad du menar med z4, men dom var omoderna för 2 år sen o e nu ersatta av z6 som dock inte heller funkade så bra på min hoj.
hala när det var blött/kallt innan dom blivit riktigt varma.
kör själv nu med pilot road 2 o har kört bana riktigt hårt utan att vara ens i närheten av att få släpp.
o då la jag vfren så att fotpinnarna tog i UTAN den löjliga extrapinnen i fotpinnen i.
var ända uppe på kanten av däcket alltså o brände utan nåra tendenser till oroligheter.
o road 2 håller nog dubbelt så länge som ett power 2ct.
mmmm
vill ut o köra nu, trist att säsongen blev lite kort, men över 1000 mil redan i juli.
ha det
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#36 Inlägg av Frippe »

Mats, hallå

Skippa, begagnade race-däck. De är utslitna där du vill ha ditt fäste, för att slita platt bana fungerar dom, men inte som du kör.
Du använder förmycke av sidorna 8)

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#37 Inlägg av Json »

Räknade mil i morse...

Har ME Z6 som fram till nu rullat 2.200 mil. Ytterligare 200 mil blir inga problem. Det har väl hänt att de släppt någon gång på vått men totalt sett är jag väldigt nöjd. Jag tycker att Z6 har ett suveränt förhållande kvalitet/ekonomi för normal körning, ska man ligga och snurra på bana ska man givetvis välja en annan uppsättning.

Intressant att fram- och bakhjul är lika mycket slitna, att man anpassat med förhållandevis mjukare framdäck. Förr i tiden har jag för mig att det gick två bakdäck på ett framdäck.
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#38 Inlägg av apex »

Köpte Mihelin Pilot Power för 4300 monterat på hojen. Slappt och bra. 3500 om jag kommit med hjulen löst.

Testade en FJR1300 demohoj under tiden, den var INGET kul! Dör vid 10 000 rpm, när våra hojar kommer... Å var alla 147 HP gömmer sig vet inte jag....

Men bekväm var den! :lol:

Mina Z06 höll 1000 mil, å min VFR drar 0,8.... :wink:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#39 Inlägg av eccentric »

Jag kan också rekommendera Pilot Road 2ct.

Enligt en instruktör var det ett av dom mest populära däcken för bland annat regn. Efterssom man inte har med sig ett par extra däck i fickan känns ju en sådan egenskap som jävligt viktig.

Har fått nått släpp bak på bana men det har nog mer att göra med att jag haft dålig gaskontroll etc. Med senaste modifieringar av hojen ska det nog bli bättre nästa gång :)

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#40 Inlägg av Json »

apex skrev:Köpte Mihelin Pilot Power för 4300 monterat på hojen. Slappt och bra. 3500 om jag kommit med hjulen löst.

Testade en FJR1300 demohoj under tiden, den var INGET kul! Dör vid 10 000 rpm, när våra hojar kommer... Å var alla 147 HP gömmer sig vet inte jag....

Men bekväm var den! :lol:

Mina Z06 höll 1000 mil, å min VFR drar 0,8.... :wink:
Hmmmm Z6 och 1000 mil.... Jag förstår piken. Kör jag för lugnt eller...:evil: (Jag skaaaa bättra mig.. :P)
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#41 Inlägg av kennet »

Köpte nya ME Z6 för 3000:- monterat och klart och då kom jag med lösa hjul till däckarn 8)

Stålväven kom fram bak på mina gammla Z6 så det var dags att byta, fram var det ca 1,5 mm kvar. Dom har rullat totalt 2200 mil så det är ju kanonbra :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: vilka däck ska man ha

#42 Inlägg av riktigadavid »

Lyfter den här gamla tråden (som mitt första inlägg :) )
Jag är i ett köp av en vfr 750f -87. Men det skulle behövas ett nytt bakdäck. Jag vet dock inte vilket.
Google säger att det ska vara av storlek 130/80-18. Kollade lite på mcdackonline.com och hittade några, dock inga av dom ni här rekommenderat.
Så nu undrar jag vad ni rekommenderar. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju gärna ha nått klokt också :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: vilka däck ska man ha

#43 Inlägg av Donner »

riktigadavid skrev:Lyfter den här gamla tråden (som mitt första inlägg :) )
Jag är i ett köp av en vfr 750f -87. Men det skulle behövas ett nytt bakdäck. Jag vet dock inte vilket.
Google säger att det ska vara av storlek 130/80-18. Kollade lite på mcdackonline.com och hittade några, dock inga av dom ni här rekommenderat.
Så nu undrar jag vad ni rekommenderar. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju gärna ha nått klokt också :)
När jag hade min 87:a så körde jag på Pirelli...kommer dock inte ihåg modellnamnet men det finns inte så mycket att välja på i den dimensionen. Dom däcken funkade bra.

Dom dimensionerna som gäller idag är 180/55-17 så utbudet är mycket bättre där.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vilka däck ska man ha

#44 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:
riktigadavid skrev:Lyfter den här gamla tråden (som mitt första inlägg :) )
Jag är i ett köp av en vfr 750f -87. Men det skulle behövas ett nytt bakdäck. Jag vet dock inte vilket.
Google säger att det ska vara av storlek 130/80-18. Kollade lite på mcdackonline.com och hittade några, dock inga av dom ni här rekommenderat.
Så nu undrar jag vad ni rekommenderar. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju gärna ha nått klokt också :)
När jag hade min 87:a så körde jag på Pirelli...kommer dock inte ihåg modellnamnet men det finns inte så mycket att välja på i den dimensionen. Dom däcken funkade bra.

Dom dimensionerna som gäller idag är 180/55-17 så utbudet är mycket bättre där.
Tommy Gsson har snurrat runt en del i ämnet med sin 88:a. Med lite tur ser han detta och kan dela med sig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: vilka däck ska man ha

#45 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:Lyfter den här gamla tråden (som mitt första inlägg :) )
Jag är i ett köp av en vfr 750f -87. Men det skulle behövas ett nytt bakdäck. Jag vet dock inte vilket.
Google säger att det ska vara av storlek 130/80-18. Kollade lite på mcdackonline.com och hittade några, dock inga av dom ni här rekommenderat.
Så nu undrar jag vad ni rekommenderar. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju gärna ha nått klokt också :)
Kolla i dina fordonshandlingar där så har du dom dimensioner du ska ha. Hojen är byggd kring dom, fibblar man med andra dimensioner så kan det ge överraskningar.
Billiga däck hittar du på "Wheeler Dealer" Stockholm
Senast redigerad av blacken den mån maj 16, 2011 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar