Vilka däck ska man ha?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: Vilka däck ska man ha?

#76 Inlägg av David »

Tja, om det gäller bil så har det nästan alltid varit olika däck fram/bak på mina bilar. Har tillochmed haft olika däck på samma axel vid ett tillfälle :oops: (dessutom en silvrig stålfälg o alla andra var svarta/rostiga, såg lite kul ut), inget som bilprovningen brydde sig om. Men alltid samma typ såklart och storlek. Vid det tillfället var det inte den drivande axeln heller, men olika storlek kan ju aldrig vara bra.

Betyder det då att jag bör köra med olika däck..? :wink:

Nåja, det blir nog i alla fall ett PR3 eller PR4, får se när det väl blir till att handla.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Sv: Vilka däck ska man ha?

#77 Inlägg av Tritanium »

Förut hade jag PR3 bak och Metzler Z8 fram. Jag märkte tydlig hur bakdäcket bytte spår vid längre nedlägg, typ cirkulationer. Kollade lufttrycket ett antal gånger, men det ska tilläggas att framdäcket var halvslitet och bakdäcket nästan nytt.
I våras blev det PR4 både fram och bak. Jag är helnöjd med dem, lättsvängda, följsamma och de gick fin fint på Kinnekulle Ring. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Sv: Vilka däck ska man ha?

#78 Inlägg av SportTourer »

Tritanium skrev:Förut hade jag PR3 bak och Metzler Z8 fram. Jag märkte tydlig hur bakdäcket bytte spår vid längre nedlägg, typ cirkulationer. Kollade lufttrycket ett antal gånger, men det ska tilläggas att framdäcket var halvslitet och bakdäcket nästan nytt.
I våras blev det PR4 både fram och bak. Jag är helnöjd med dem, lättsvängda, följsamma och de gick fin fint på Kinnekulle Ring. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Jag har exakt samma kombination för tillfället och trivs inte alls med hur hojen beter sig. Känns slingrig i låg fart. Men jag har haft olika märken fram och bak förut så jag blev lite förvånad att just den här kombinationen inte funkade.

Slammarp
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jul 25, 2011 19:16

Re: Vilka däck ska man ha?

#79 Inlägg av Slammarp »

Tjena,

behöver skaffa nya däck till hojen nu och undrar lite om Michelin PR4, det finns ju en variant som heter GT?
Förstärkt säger man i beskrivningen men vad innebär detta i praktiken?

Nån som vet eller har erfarenhet om detta får gärna kommentera detta!

Vad har ni för erfarenheter om att beställa däck på nätet, det skiljer ju en hel del i pris mot en handlare.

Hälsningar
Slammarp Steffe

:wink:
Slammarp

Steffe & Catta
Honda VFR1200f - 2010

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#80 Inlägg av tersan »

Slammarp skrev:Vad har ni för erfarenheter om att beställa däck på nätet, det skiljer ju en hel del i pris mot en handlare.
Bara goda erfarenheter! Till bil har jag fått däck levererade direkt till en monteringsverkstad granne med jobbet, och när jag en gång hade med mig de gamla hjulen löst så fick jag monteringen för halva priset. :D
Senaste hojdäcken fick jag bytta (bytade, eftersom det var i Skåne...) via en kompis till en löjligt låg summa.

Men det gäller att ta däcken från en näthandlare som har samarbete med monteringsverkstäder, det finns gummifirmor som vägrar befatta sig med nätdäck.

Å andra sidan tror jag de flesta gummiverkstäderna kan matcha nätpriserna, om de vill.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vilka däck ska man ha?

#81 Inlägg av Mister »

Michelin power road är bra däck. GT är en förstärkt variant med styvare stomme för tyngre hojar vad jag förstått. Men vad gränsen går här vet jag inte. Kolla gärna med supporten på hojdack.se (Tom) Han har bra koll :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#82 Inlägg av adrian_vg »

Har för mig att storvifferförarna kör med GT. Dvs VFR1200.

Jag har hört sägas att man kan få premiumdäck (exvis Michelin PR) från sydamerika edyl om man beställer via nätet. Vid tillfället kändes det bara som elakt förtal startat av lokala däckfirmor som inte gillar konkurrensen. Jag har köpt från nätet själv dock, däckonline bla.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar