Ja det skulle ju vara närmast skandal om det såldes hojhjälmar som inte var godkända. De s.k. "hinkplasthjälmarna" brukar vara gjorda av lexan, ABS, eller polykarbonat. Medan fiberhjälmarna är gjorda av glasfiber, kevlar, kolfiber eller nån blandning armerat med polyester. På nåt sätt känns det betydligt mer tillförlitligt med nåt på skann som man bygger båtar, racingkåpor och skottsäkra västar av än material som används i köksutrustning, tvålkoppar, muggar och faktiskt hinkar även om det är lika olika blandningar för där finns det ju ingen armering i dom som håller ihop grejerna.adrian_vg skrev:Hinkplasthjälmar är också godkända. Jag skulle tom vilja påstå att merparten av de godkända hjälmarna öå marknaden är gjorda i hinkplast.
Inte riktigt:Men visst, det är ett val man gör. Lite som att skaffa ett ställ i textil eller läder, tvådelat eller helt, VFR eller en Fatboy.
Textil = Mer praktiskt, t.ex. vattentätt så man inte behöver ha med sig regnställ och lättare att tvätta.
Läder = Säkrare (fråga RR-chaffisarna) och håller längre.
Tvådelat = Mer praktiskt och lättare att ta av och på.
Helt = Säkrare främst för race och banåkning, mindre som kan gå upp och mindre dragkedjor och grejer man kan göra illa sig på (rena raceställ har t.ex. inga fickor).
VFR = En av världens mest tillförlitligaste hojar.
Fatboy = Kör aldrig längre än du orkar leda hem den

Nä, men nästantersan skrev:Vadå hinkplast? Det finns väl inga MC-hjälmar gjorda i samma material som plasthinkar?
