Nya däck
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- mikaeljohansson
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
- Ort: örebro
Nya däck
Har nu införskaffat nya däck!
Michelin har ju det bästa ryktet, men efter att studerat test i Motorrad 7-2013, så föll valet på Pirelli Angel GT,
som var testvinnare där, lika bra våtgrepp som Michelin PR3 men bättre hanterbarhet på torrt, nästan lika bra som Continental Road attack2 som var bäst, men helt usel i våtgrepp
jag gick på det lite bredare 180 alternativet bak än originalet 170 som skall vara beprövat och fungera bra
Passade på att lacka fälgarna förstås när däcken var av
Få se hur dom beter sig och hur slitstyrkan är, men dom uppger att det är 2-komp teknik i dom också för lång livslängd
nedan citat från Motorrad
"Den som menar att Pirelli enbart tillverkar supersportiga däck för snabb körning på torrt bör tänka om. Med Angel GT har italierna fått fram ett riktigt allrounddäck som inte bara duger för sportig körning i torrt väglag utan också briljerar med riktigt fint grepp på blött underlag. Nya Bridgestone T 30 hänger med riktigt bra på torrt underlag, men kommer inte upp i samma våtegenskaper som Pirelli. Hos Continental och Michelin saknas bra balans.
/WEB: Pirelli Tyre Nordic, Tel: +46 70 511 38 08, http://www.pirelli.se BEDÖMNING Landsväg/motorväg: (131 poäng, PLATS 2) Efter den välbekanta Angel ST följer nu Angel GT (Gran Turismo) som enligt tillverkaren ska ha bättre livslängd och bättre våtgrepp än föregångaren. På landsvägen briljerar GT med sina sportiga egenskaper, som också föregångaren ST hade. Med god kurvstabilitet, rejält med fäste som tål kraftiga nedlägg och en bra feedback är det ett däck som klarar det mesta. Även vid mer moderat kurvtagning beter sig Angel GT som en ängel och förblir trevlig och neutral genom hela kurvtagningen. Vid bromsning under nedlägg upplevs bara ett mindre upprätningsmoment. Våttest: (91 poäng, PLATS 1) Det råder inget tvivel om att Angel GT har tagit ett stort steg framåt när det gäller egenskaper på våt asfalt, jämfört med föregångaren. Med mycket bra våtgrepp under acceleration och vid kurvtagning når det tillsammans med Michelin Pilot Road 3 inte bara den högsta hastigheten i referenskurvan, utan också den bästa varvtiden. Un- der hård inbromsning glänser den genom goda retardationsvärden och kort bromssträcka. Gränsområdet mellan fäste och släpp är brett, feedbacken är bra vilket gör att man enkelt kan köra med kontrollerad sladd."
Michelin har ju det bästa ryktet, men efter att studerat test i Motorrad 7-2013, så föll valet på Pirelli Angel GT,
som var testvinnare där, lika bra våtgrepp som Michelin PR3 men bättre hanterbarhet på torrt, nästan lika bra som Continental Road attack2 som var bäst, men helt usel i våtgrepp
jag gick på det lite bredare 180 alternativet bak än originalet 170 som skall vara beprövat och fungera bra
Passade på att lacka fälgarna förstås när däcken var av
Få se hur dom beter sig och hur slitstyrkan är, men dom uppger att det är 2-komp teknik i dom också för lång livslängd
nedan citat från Motorrad
"Den som menar att Pirelli enbart tillverkar supersportiga däck för snabb körning på torrt bör tänka om. Med Angel GT har italierna fått fram ett riktigt allrounddäck som inte bara duger för sportig körning i torrt väglag utan också briljerar med riktigt fint grepp på blött underlag. Nya Bridgestone T 30 hänger med riktigt bra på torrt underlag, men kommer inte upp i samma våtegenskaper som Pirelli. Hos Continental och Michelin saknas bra balans.
/WEB: Pirelli Tyre Nordic, Tel: +46 70 511 38 08, http://www.pirelli.se BEDÖMNING Landsväg/motorväg: (131 poäng, PLATS 2) Efter den välbekanta Angel ST följer nu Angel GT (Gran Turismo) som enligt tillverkaren ska ha bättre livslängd och bättre våtgrepp än föregångaren. På landsvägen briljerar GT med sina sportiga egenskaper, som också föregångaren ST hade. Med god kurvstabilitet, rejält med fäste som tål kraftiga nedlägg och en bra feedback är det ett däck som klarar det mesta. Även vid mer moderat kurvtagning beter sig Angel GT som en ängel och förblir trevlig och neutral genom hela kurvtagningen. Vid bromsning under nedlägg upplevs bara ett mindre upprätningsmoment. Våttest: (91 poäng, PLATS 1) Det råder inget tvivel om att Angel GT har tagit ett stort steg framåt när det gäller egenskaper på våt asfalt, jämfört med föregångaren. Med mycket bra våtgrepp under acceleration och vid kurvtagning når det tillsammans med Michelin Pilot Road 3 inte bara den högsta hastigheten i referenskurvan, utan också den bästa varvtiden. Un- der hård inbromsning glänser den genom goda retardationsvärden och kort bromssträcka. Gränsområdet mellan fäste och släpp är brett, feedbacken är bra vilket gör att man enkelt kan köra med kontrollerad sladd."
- Bilagor
-
- 20140705_145415.jpg (186.39 KiB) Visad 22989 gånger
-
- 20140705_145312.jpg (95.61 KiB) Visad 22989 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----

Re: Nya däck
Gött att fler märken kommer ikapp Michelin, mer för oss konsumenter att välja på.
Som prio 1 sätter jag våtgrepp faktiskt. Kör själv Michelin PR3 fram och 4:an bak.
På Kawan sitter det Dunlop och har inte märkt nåt konstigt där direkt, inte än
Din fälg är 5,5" bak så 180 funkar fint.
Som prio 1 sätter jag våtgrepp faktiskt. Kör själv Michelin PR3 fram och 4:an bak.
På Kawan sitter det Dunlop och har inte märkt nåt konstigt där direkt, inte än

Din fälg är 5,5" bak så 180 funkar fint.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck
Bakfälgen är så jädra snygg!
Har en själv, om än inte lika fin som din.
Har en själv, om än inte lika fin som din.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Nya däck
Vilken årsmodell är de på de fälgarna med många ekrar?
VFR 800 FI -99. Snabbaste färgen, röd!
ATGATT
ATGATT
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck
90-93. 94 kom den femekrade. Den åttaekrade passar på vfr800 98-01.Söderberg skrev:Vilken årsmodell är de på de fälgarna med många ekrar?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Nya däck
Är det rätt bredd på dem då? Såg en på e-bay. Och den var till 90-91. Är det någon skillnad?
VFR 800 FI -99. Snabbaste färgen, röd!
ATGATT
ATGATT
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Nya däck
Ja det är samma som på 800an! Kolla på Donners hoj!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Nya däck
jup, 90-93 bred 8 ekrad fälg. 94-97 smal 5 ekrad fälg. 98-12? bred 5 ekrad fälg.
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck
Var det inte nåt med antalet bultar, eller bultcirkeln, from 2002- på VTEC?Seth skrev:jup, 90-93 bred 8 ekrad fälg. 94-97 smal 5 ekrad fälg. 98-12? bred 5 ekrad fälg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Nya däck
inte bultcirkeln men har för mig att fälgarna hade eller inte hade uttag för att något inte skulle ta emot.adrian_vg skrev:Var det inte nåt med antalet bultar, eller bultcirkeln, from 2002- på VTEC?Seth skrev:jup, 90-93 bred 8 ekrad fälg. 94-97 smal 5 ekrad fälg. 98-12? bred 5 ekrad fälg.
"Bättre än HD"
Re: Nya däck
Fälg från 98- passar inte äldre då dom äldre fälgarna har urgröpningar för bultarna till bromsskivan. Går ju att modda en nyare fälg om man vill ha den på en äldre.
Som sagt en 90-93 fälg sitter som en smäck på en 98-01, 5,5" = 180 däck
Som sagt en 90-93 fälg sitter som en smäck på en 98-01, 5,5" = 180 däck

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera