Problemet som jag ser det är att man kanske inte får ner oljesugslangen ända ner i botten på oljetråget.
Vad tror ni?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det kan man säkert göra, men som du säger så kommer det förmodligen att bli en skvätt kvar i motorn.
Jag ser dock inte problemet med att ta av kåporna en, högst två, gånger om året för att byta olja.
Lite kvalitetstid i garaget
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Som Pegaso säger. Har man koll på hur mycket olja man "borde" få upp så är det ju förstås hyfsat lätt att vrida runt slangen så att den suger ända in i alla hörn... men jag föredrar den manuella metoden även om det är lite mer pyssel.
När vi nu ändå har en oljetråd igång, vilken olja ska man ha i Viffern?
Pegaso skrev:Det kan man säkert göra, men som du säger så kommer det förmodligen att bli en skvätt kvar i motorn.
Jag ser dock inte problemet med att ta av kåporna en, högst två, gånger om året för att byta olja.
Lite kvalitetstid i garaget
Som jag trodde. Kvalitetstid och kvalitetstid... Jag har inget garage som jag kan låta grejorna ligga kvar huller om buller i, när jag tröttnar för dagen. Det man börjar med på under dagen måste bara bli klart till kvällen om man inte vill låta bågen stå naken och i delar utanför under natten.
tersan skrev:Som Pegaso säger. Har man koll på hur mycket olja man "borde" få upp så är det ju förstås hyfsat lätt att vrida runt slangen så att den suger ända in i alla hörn... men jag föredrar den manuella metoden även om det är lite mer pyssel.
Ok, nån sorts konsensus då.
tersan skrev:När vi nu ändå har en oljetråd igång, vilken olja ska man ha i Viffern?
Vill du verkligen gå den vägen?
Använda oljesugen i bilmotor då? Är det smidigare än att hyra en GDS-plats, hissa upp, pröjsa 200 kr två gånger om året och byta olja och filter snabbt som sjutton för att inte gå över den magiska timmen och betala en hundring till för den påbörjade halvtimmen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Använda oljesugen i bilmotor då? Är det smidigare än att hyra en GDS-plats, hissa upp, pröjsa 200 kr två gånger om året och byta olja och filter snabbt som sjutton för att inte gå över den magiska timmen och betala en hundring till för den påbörjade halvtimmen?
Samma resonemang som ovan... jag har verkstad och föredrar att lossa pluggen. Men om alternativet är en GDS-hall skulle jag nog testa en sug. I en del fall måste man ändå in under bilen (eller kåporna på hojen) för att byta filter, men det går ju hyfsat enkelt om man har ett någorlunda plant ställe att vara på.
tersan skrev:Samma resonemang som ovan... jag har verkstad och föredrar att lossa pluggen. Men om alternativet är en GDS-hall skulle jag nog testa en sug. I en del fall måste man ändå in under bilen (eller kåporna på hojen) för att byta filter, men det går ju hyfsat enkelt om man har ett någorlunda plant ställe att vara på.
I mitt fall är det nog filtret som kan strula isf. Det sitter lite undanstoppat bakom frontspoilern och nån annan kåpa.
Låter som om GDS-hall kanske trots allt är smidigare...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag brukar använda en oljesug till båtmotorn. Men det beror mest på att alternativet är att lossa bottenpluggen och sen ösa upp oljan från botten av motorrummet det är lite för trångt under motorn för att få plats med en balja. Dessutom rymmer den strax över sex liter, tror jag, så det blir procentuellt sett en mindre mängd gammal olja kvar.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Använda pump för att slippa plocka av kåporna men hur byter man oljefiltret utan att plocka av kåpporna????
Enligt mig byter man inte olja utan att även byta filtret.
Sälle skrev:Jag förstår inte denna tråden riktigt.
Använda pump för att slippa plocka av kåporna men hur byter man oljefiltret utan att plocka av kåpporna????
Enligt mig byter man inte olja utan att även byta filtret.
Tänkte inte på det när jag skrev tråden...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!